قدیمی ترین دانشگاه های دنیا که جاذبه ی گردشگری هستند

به گزارش مجله کالارنا، دانشگاه‌ها نه تنها مراکز آموزش و پرورش هستند، بلکه بخشی جدایی‌ناپذیر از میراث فرهنگی و تاریخی جوامع محسوب می‌شوند. بسیاری از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا ساختمان‌ها و فضاهایی باشکوه دارند که هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کنند. در این مقاله قصد داریم با 10 دانشگاه برتر جهان که جاذبه‌ی گردشگری محسوب می‌شوند، بیشتر آشنا شویم.

قدیمی ترین دانشگاه های دنیا که جاذبه ی گردشگری هستند

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.

دانشگاه بولونیا، ایتالیا

دانشگاه بولونیا در شهر بولونیای ایتالیا در سال 1088 میلادی تأسیس شده و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا و جهان به‌شمار می‌رود. ساختمان اصلی این دانشگاه که پالاتزو دلا آرکیجیناسیو خوانده می‌شود، در مرکز تاریخی شهر بولونیا قرار گرفته و معماری آن الهام‌گرفته از سبک گوتیک است.

اتاق‌های درس، کتابخانه و آزمایشگاه‌های قدیمی این دانشگاه که همچنان استفاده می‌شوند، بازدیدکنندگان زیادی را از سراسر دنیا به خود جلب می‌کنند. دیوارهای داخلی این ساختمان تاریخی با نقاشی‌های دیواری و گچبری‌های ظریف تزئین شده‌اند.

علاوه بر این، موزه‌ی علوم طبیعی دانشگاه بولونیا که در سال 1714 تأسیس شده، مجموعه‌ای ارزشمند از نمونه‌های جانورشناسی و گیاه‌شناسی را به نمایش می‌گذارد و از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود.

دانشگاه آکسفورد، انگلستان

دانشگاه آکسفورد در شهر آکسفورد انگلستان، قدیمی‌ترین دانشگاه کشور انگلستان و یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا است که در حدود سال 1096 میلادی تأسیس شده‌است.

معماری دانشگاه آکسفورد با سبک منحصربه‌فرد گوتیک ساخته شده و شامل ساختمان‌های تاریخی و باشکوهی است که بیشتر آن‌ها قرن‌ها پیش بنا شده‌اند. کلیسای دانشگاه، کتابخانه بودلیان، برج‌های زنگوله‌دار و حیاط‌ها و باغچه‌های زیبا از جمله جاذبه‌های گردشگری دانشگاه آکسفورد هستند.

علاوه بر این، موزه‌ی تاریخ طبیعی دانشگاه آکسفورد دارای مجموعه‌ای از نمونه‌های نادر جانوری و گیاهی است که قدمت برخی از آن‌ها به 300 سال پیش بازمی‌گردد. این موزه در سال گذشته بیش از 800 هزار بازدیدکننده داشته‌ است.

دانشگاه سالامانکا، اسپانیا

دانشگاه سالامانکا در شهر سالامانکای اسپانیا، قدیمی‌ترین دانشگاه این کشور محسوب می‌شود که در سال 1218 میلادی بنیان نهاده شده‌است. این دانشگاه دارای ساختمان‌ها و فضاهای آموزشی بسیار زیبایی با معماری اسپانیایی است که از آن‌ها به عنوان شاهکار معماری یاد می‌شود.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری دانشگاه سالامانکا، کتابخانه‌ی آن است که دارای بیش از 80 هزار جلد کتاب نفیس و خطی است. سقف و دیوارهای این کتابخانه با نقاشی‌های زیبایی تزئین شده‌اند.

علاوه بر این، کلیسای دانشگاه سالامانکا که به سبک باروک ساخته شده‌است و دارای گنبدی عظیم و طلاکاری‌شده است، از دیگر جاذبه‌های گردشگری این دانشگاه به‌شمار می‌رود.

دانشگاه کمبریج، انگلستان

دانشگاه کمبریج که در شهر کمبریج انگلستان قرار دارد، در سال 1209 میلادی تأسیس شده و یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا به‌شمار می‌رود. این دانشگاه دارای معماری گوتیک زیبایی است که شامل کلیساها، برج‌ها، پل‌ها و ساختمان‌های آجری قرون وسطایی می‌شود.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری دانشگاه کمبریج، کالج کینگ است که در سال 1441 ساخته شده و دارای معماری گوتیک و حیاط باشکوهی است. همچنین، کتابخانه‌ی دانشگاه کمبریج که دارای بیش از 8 میلیون جلد کتاب است، از دیگر جاذبه‌های مهم گردشگری به‌شمار می‌رود.

دانشگاه پراگ، جمهوری چک

دانشگاه کارلوو در شهر پراگ پایتخت جمهوری چک، قدیمی‌ترین دانشگاه این کشور است که در سال 1348 میلادی تأسیس شده‌ است. این دانشگاه دارای ساختمان‌ها و فضاهای آموزشی زیبا و باشکوهی است که از سبک‌های معماری گوناگونی متأثر شده‌اند.

کتابخانه‌ی کلمنتینوم دانشگاه پراگ که در سال 1722 ساخته شده، با گنجایش بیش از 200 هزار جلد کتاب، یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین کتابخانه‌های دنیا به‌شمار می‌رود و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این دانشگاه است.

همچنین، باغ گیاه‌شناسی دانشگاه پراگ که دارای انواع نادر گیاهان است، محوطه‌ی وسیع و سرسبز دانشگاه و نیز آزمایشگاه قدیمی فیزیک که همچنان استفاده می‌شود، از دیگر جاذبه‌های گردشگری این دانشگاه به‌شمار می‌روند.

دانشگاه لایدن، هلند

دانشگاه لایدن در شهر لایدن هلند، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا است که در سال 1575 میلادی تأسیس شده‌است. ساختمان‌های این دانشگاه دارای معماری خاص با سبکی ترکیبی از گوتیک و معماری کلاسیک هستند.

آکادمی باستان‌شناسی دانشگاه لایدن که در سال 1594 ساخته شده، قدیمی‌ترین ساختمان این دانشگاه به‌شمار می‌رود. اتاق موزه‌ی این آکادمی دارای مجموعه‌ باستان‌شناسی بسیار ارزشمندی است که شامل آثار و اشیای نفیسی از تمدن‌های باستانی می‌شود.

همچنین، کتابخانه‌ی دانشگاه لایدن که در سال 1595 ساخته شده، دارای معماری زیبای دوره‌ی رنسانس است و نسخ خطی نفیسی را در خود جای داده است. باغ گیاه‌شناسی دانشگاه لایدن نیز که دارای انواع نادر گیاهان است، از جمله جاذبه‌های گردشگری این دانشگاه به‌شمار می‌رود.

دانشگاه آپسالا، سوئد

دانشگاه آپسالا در شهر آپسالای سوئد، قدیمی‌ترین دانشگاه اسکاندیناوی و کشور سوئد است که در سال 1477 میلادی تأسیس شده‌است. معماری ساختمان‌های این دانشگاه بیشتر تحت تأثیر سبک گوتیک است.

کتابخانه‌ی دانشگاه آپسالا با قدمت چندصدساله و معماری زیبا و شگفت‌انگیز، حاوی کتاب‌ها و نسخ خطی بسیار نفیسی است و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این دانشگاه محسوب می‌شود.

همچنین، موزه‌ی گیاه‌شناسی دانشگاه آپسالا دارای انواع گیاهان و گل‌های نادر از سراسر جهان است که در محوطه‌ای بسیار زیبا و طبیعی به نمایش گذاشته شده‌اند.

دانشگاه هایدلبرگ، آلمان

دانشگاه هایدلبرگ در شهر هایدلبرگ آلمان، قدیمی‌ترین دانشگاه این کشور است که در سال 1386 میلادی بنیان نهاده شد. ساختمان‌های این دانشگاه دارای معماری ظریف و زیبایی با ترکیبی از سبک‌های گوتیک، باروک و رنسانس هستند.

آزمایشگاه فیزیک قدیمی دانشگاه هایدلبرگ که توسط رابرت ویلهلم بونزن طراحی و بنا شده‌است، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این دانشگاه محسوب می‌شود.

همچنین، کتابخانه‌ی دانشگاه هایدلبرگ با دارا بودن بیش از 3 میلیون عنوان کتاب و نسخ خطی نفیس، از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های آلمان به‌شمار می‌رود.

دانشگاه سنت اندروز، اسکاتلند

دانشگاه سنت اندروز در شهر سنت اندروز اسکاتلند، قدیمی‌ترین دانشگاه اسکاتلند است که در سال 1413 میلادی تأسیس شده‌است. ساختمان‌های این دانشگاه دارای معماری گوتیک زیبایی هستند.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری دانشگاه سنت اندروز، کالج سنت سالوادور است که در سال 1450 میلادی بنا شده‌است. این کالج دارای فضای آموزشی زیبا و باشکوهی با حیاط مرکزی است.

همچنین، کتابخانه‌ی دانشگاه سنت اندروز که دارای مجموعه‌ای از کتب و نسخ خطی نفیس است و گنبد مشبک آن از جاذبه‌های بارز گردشگری به‌شمار می‌رود.

نتیجه‌گیری

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان علاوه بر اینکه مراکز مهم آموزشی و پژوهشی هستند، دارای ساختمان‌ها و فضاهایی با ارزش تاریخی و معماری بسیار بالایی نیز می‌باشند که هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به سوی خود جذب می‌کنند. کتابخانه‌ها، موزه‌ها، کلیساها، آزمایشگاه‌ها و سایر فضاهای آموزشی این دانشگاه‌های تاریخی، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن‌ها به‌شمار می‌روند.

انتشار: 7 دی 1402 بروزرسانی: 11 دی 1402 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 732

به "قدیمی ترین دانشگاه های دنیا که جاذبه ی گردشگری هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین دانشگاه های دنیا که جاذبه ی گردشگری هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید