اجرای فازدوم ساماندهی محوطه تاریخی خورهه با اعتبار 500میلیون ریال

به گزارش مجله کالارنا، به گزارش خبرنگاران به نقل از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سید محمد حسینی گفت: طی آنالیز های انجام گردیده در دشت خورهه ثابت گردیده حداقل از هزاره دوم ق.م این منطقه مسکونی بوده است. یکی از دلایل انتخاب این مکان برای سکونت، حاصل خیزی، آب و هوای مناسب و شکار فراوان بوده است، از این رو کوشش داریم این محوطه تاریخی با ارزش که به احتمال بسیار متعلق به دوره اشکانی است حفظ گردد.

اجرای فازدوم ساماندهی محوطه تاریخی خورهه با اعتبار 500میلیون ریال

وی اضافه نمود: در فاز دوم 1200 متر از عرصه تاریخی محوطه خورهه فنس کشی و حصارکشی می گردد و محصور کردن عرصه تاریخی، در راستای ساماندهی و جلوگیری از ورود احشام و پراکندگی بازدید کنندگان در محوطه، تعریف راه دسترسی برای بازدید گردشگران انجام خواهد شد. بدین منظور سال گذشته اعتباری بالغ بر 250 میلیون ریال و امسال اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال جهت حفاظت هزینه گردیده است.

حسینی اعلام کرد: در کاوش های باستان شناسان در این منطقه تعداد قابل توجهی سفال و خمره پیدا شد که کشف سفال های کلینگی (جرینگی) که ظرافت خاصی دارند احتمال معبد بودن این مکان را تا حد زیادی رد و وجود یک عمارت اربابی را تقویت می نماید.

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی خاطرنشان ساخت: با توجه به نیمه کوهستانی بودن منطقه، سال گذشته کانال راهنمایی آب های سطحی نیز در این محوطه ایجاد گردیده است. همچنین کاهگل کشی فضاهای کاوش گردیده، حفاظت ستون ها و ساماندهی نسبی نیز انجام گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 53

به "اجرای فازدوم ساماندهی محوطه تاریخی خورهه با اعتبار 500میلیون ریال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای فازدوم ساماندهی محوطه تاریخی خورهه با اعتبار 500میلیون ریال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید