اعتراض ایران به پیشنهاد ترکیه برای ثبت پرونده خوشنویسی اسلامی

به گزارش مجله کالارنا، ایسنا/ براساس خبرهای واصله، اعتراض ایران به پیشنهاد ترکیه برای ثبت پرونده خوشنویسی اسلامی صورت گرفت.

اعتراض ایران به پیشنهاد ترکیه برای ثبت پرونده خوشنویسی اسلامی

قضیه چیست؟

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه تا پیش از این پرونده ای با عنوان خوشنویسی از سوی ترکیه برای سال 2020 مطرح نبود، گفت: براساس اطلاع واصله اخیر، ترکیه پرونده ای را با عنوان خوشنویسی اسلامی برای سال 2021 به یونسکو ارائه داده که این اتفاق با اعتراض وزارتخانه میراث فرهنگی نهاده شد.

او با تاکید بر اینکه هرکشوری می تواند میراث فرهنگی ناملموس خوشنویسی کشور خود را ثبت کند، ادامه داد: اما صفت اسلامی در واقع به گستره بیش از کشور ترکیه اشاره دارد و این خلاف کنوانسیون 2003 حراست از میراث فرهنگی ناملموس است.

وی با اشاره به اینکه عنوان پرونده پیشنهادی ترکیه برای خوشنویسی، دارای صفت اسلامی است، اضافه کرد: این امر مورد اعتراض رسمی ایران نهاده شد، چون صفت اسلامی نمی تواند محدود به ترکیه باشد، فارغ از آنکه منشا خوشنویسی اسلامی را باید در ایران جست و اعتراض ایران نسبت به این اتفاق به یونسکو ارائه شد.

به گفته معاون میراث فرهنگی کشور؛ ایران نیز برای سال 2021، پرونده خوشنویسی خود را در چهارچوب فهرست اقدامات خوب پاسداری برای یونسکو ارسال نموده است.

طالبیان همچنین تاکید نمود: ثبت خوشنویسی از سوی کشورهای مختلف قبلا نیز اجرا شده است، مثلا چین خوشنویسی چینی را در سال 2009 ثبت نموده و کشورهای عربی نیز برای سال 2021، پرونده ای را با عنوان خوشنویسی عربی برای یونسکو ارسال نموده اند، چون طبق مفاد کنوانسیون مذکور، ثبت یک عنصر فرهنگی انحصار و مالکیت ایجاد نمی کند، اما اعتراض ما به پرونده خوشنویسی اسلامی ایرادی فنی است، به این معنا که صفت اسلامی اشاره به گستره ای بیش از محدوده ترکیه دارد و ترکیه نمی تواند از این عنوان برای پرونده خوشنویسی کشور ترکیه بهره ببرد.

منبع: همگردی
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1205

به "اعتراض ایران به پیشنهاد ترکیه برای ثبت پرونده خوشنویسی اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض ایران به پیشنهاد ترکیه برای ثبت پرونده خوشنویسی اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید