امضای توافق نامه گردشگری سلامت بین سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت، مونسان: سامانه الکترونیکی گردشگری سلامت ایجاد می گردد

به گزارش مجله کالارنا، توافق نامه همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با موضوع گردشگری سلامت به امضا رسید.

امضای توافق نامه گردشگری سلامت بین سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت، مونسان: سامانه الکترونیکی گردشگری سلامت ایجاد می گردد

به گزارش خبرنگاران، این توافق نامه امروز سه شنبه 24 اردیبهشت 98 با حضور علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی مراسمی به امضاء رسید.

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم گفت: امروز فرصت خوبی فراهم شده است تا حوزه گردشگری سلامت که یکی از بخش های درآمدزا و مهم در گردشگری است، سامان دهی گردد.

مونسان ادامه داد: براساس آنچه از سوی سازمان جهانی گردشگری اعلام شده است، هر گردشگر سلامت 2400 دلار ارزآوری برای کشور مقصد دارد و همین امر موجب شده است این بخش مورد توجه کشورهای مختلف قرار گیرد.

معاون رئیس جمهوری افزود: کشور ما دارای ظرفیت های بسیار زیاد فرهنگی، تاریخی و طبیعی است و اکثر گردشگرانی که به قصد استفاده از امکانات درمانی و پزشکی وارد کشور ما می شوند در ادامه و پس از دریافت خدمات پزشکی، به گردشگران ترکیبی تبدیل می شوند و از مراکز فرهنگی و تاریخی بازدید می نمایند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: با وجود ظرفیت های بسیار زیادی که در کشور ما در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی وجود دارد نبود سامان دهی در این بخش در بعضی موارد ذهنیت های بدی را در گردشگران به وجود آورده است، امیدواریم با امضای این توافق نامه و ساماندهی این بخش، شاهد افزایش ورود گردشگران سلامت به کشور باشیم.

او یادآور شد: ما باید از ظرفیت های پزشکی و درمانی کشور بیشترین بهره برداری را داشته باشیم، باید بتوانیم گردشگر را از نقطه مبدأ مورد توجه قرار دهیم و به مراکز درمانی معرفی کنیم، روند پس از درمان گردشگر سلامت و بازدید از مراکز فرهنگی و تاریخی هم از موضوعات مهمی است که در این توافق نامه مورد توجه قرار گرفته است.

مونسان گفت: گردشگر سلامت بدون شک پس از درمان و بازدید از مراکز فرهنگی و تاریخی، خرید سوغات را در برنامه خود خواهد داشت، باید شرایط لازم برای معرفی مراکز معتبر صنایع دستی به گردشگران سلامت نیز فراهم گردد.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: پیش از این ورود گردشگران سلامت به کشور سامان مناسبی نداشت و بسیاری از افراد بدون مجوز در این حوزه وارد می شدند که این امر موجب مسائلی هم می شد، با امضای این توافق نامه، گردشگر سلامت از نقطه مبدأ در کانون توجه قرار می گیرد و تمام روند درمانی و پس از آن با همکاری وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی به صورت منظم و برنامه ریزی شده، پیش می رود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: ایجاد سامانه الکترونیکی گردشگری سلامت در شورای راهبری گردشگری سلامت به تصویب رسیده است، این سامانه در دست تهیه است و گردشگران سلامت می توانند با مراجعه به آن تمام اطلاعات مورد احتیاج خود را در خصوص مراکز درمانی و بهداشتی ایران به دست آورند، همچنین گردشگران سلامت می توانند اگر شکایت و یا نارضایتی از نحوه ارائه خدمات دارند در این سامانه به ثبت برسانند تا در اولین فرصت رسیدگی گردد.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم گفت: یکی از منابع درآمد همه کشورها بحث گردشگری است، امروز این صنعت به عنوان اصلی ترین منبع درآمد کشورهای جهان شناخته می گردد، کشور ما هم از قدیم یکی از منابع درآمدش توریسم فرهنگی بود.

او توضیح داد: در گذشته نه چندان دور تعداد زیادی از مردم برای برطرف مسائل درمانی خود به خارج از کشور سفر می کردند، اما امروز با توسعه زیرساخت های نظام سلامت هیچ مورد قابل علاجی نیست که ما در کشور نتوانیم در خصوص آن گام برداریم، همچنین ما امروز پذیرای بیماران مختلف از نقاط مختلف جهان هستیم، بهترین امکانات را در حوزه پیوند اعضا در منطقه داریم، این یک افتخار برای نظام جمهوری اسلامی ایران است، اما آنچه از آن کم بهره می بریم، ارائه خدمات سلامت به کشورهای همسایه است، زیرساخت هایی فراتر از احتیاجها داریم، اما به درستی بهره برداری نمی کنیم.

نمکی افزود: در زمینه توریسم سلامت احتیاجمند شناساندن این قابلیت ها به احتیاجمندان کشورهای منطقه هستیم، این سازوکار به درستی انجام نشده و بیشترین وظیفه در این حوزه بر عهده بخش خصوصی است، این احتیاجمندی احساس می گردد و باید در این حوزه کارهای درستی انجام گردد، متأسفانه سازوکار مناسب برای رفت وبرگشت گردشگران سلامت نیز طراحی نشده است، افراد غیرحرفه ای وارد این حوزه شده اند که این بخش را دچار مسائلی نموده است، حتی در بعضی موارد وجهه جامعه پزشکی ما هم در این میان دچار خدشه شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: براساس این توافق نامه، مقرر شد شرکت هایی که صلاحیت دارند با استفاده از متخصصان و پزشکان وارد این عرصه شوند، همچنین توجه به مسائل جنبی در این توافق نامه انجام شده است، مثلاً وقتی گردشگر سلامت وارد کشور می گردد، همراه دارد و برای آن هتل می خواهد و زمانی که بهبود پیدا کرد در پی تهیه سوغات خواهد بود، تمام این موارد احتیاجمند سازوکار مناسب است.

او افزود: با توجه به این موارد مهم و ضروری، ما نشست هایی را با رئیس سازمان میراث فرهنگی داشتیم و به این جمع بندی رسیدیم که توافق نامه ای در این حوزه به امضا برسانیم، تمام موارد در این توافق نامه لحاظ شده است تا از این به بعد از این ظرفیتی که در منطقه داریم بتوانیم بهره مند شویم و برای کشور ارزآوری بیشتری داشته باشیم.

وزیر بهداشت توضیح داد: نظام شبکه بهداشت و درمان کشور ما در منطقه یک الگو است، ما قابلیت اعزام کارشناس برای ایجاد زیرساخت های پزشکی در منطقه را داریم و باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

او یادآور شد: یکی از کارهایی که در این روند دنبال می کنیم این است که گردشگر با قابلیت واقعی ما روبرو گردد، ما باید صادقانه، قابلیت های موجود را بدون روتوش به گردشگر سلامت جهان عرضه کنیم، بیمارستان ها اجازه دارند که 10درصد از تخت های خود را به صورت ویژه برای گردشگر سلامت در نظر بگیرند و استانداردها را رعایت نمایند.

نمکی افزود: حتماً پزشک مسئول تأیید صلاحیت شده برای این مجموعه ها خواهیم گذاشت، این پزشک مسئول، متولی و مسئول جوابگوی ماست، اگر بیماری را آورد و سرگردان کرد یا هر اتفاق ناخوشایند دیگری افتاد، با این پزشک برخورد خواهد شد، گردشگر سلامت وقتی وارد کشور شد نباید خودش را شهروند درجه دو تلقی کند، اگر این غریبگی را احساس کرد قطعاً ما پیروز نخواهیم بود، باید به گونه ای عمل می کنیم که به هر شکواییه گردشگر سلامت به اندازه یک شهروند ایرانی رسیدگی گردد، اگر پزشکان و متخصصان تأیید صلاحیت شده در مسیری بروند که نباید بروند ما مدعی العموم خواهیم بود و از حق وحقوق گردشگر دفاع خواهیم کرد.

او در خصوص تعرفه های درمانی برای گردشگران سلامت گفت: ضرورتی ندارد که تعرفه های گردشگران سلامت همانند تعرفه های ارائه خدمات به بیماران داخلی باشد، تعرفه های جدیدی که اجحافی به گردشگر سلامت نگردد، در عرصه رقابت ما را سرپا نگه دارد و سوبسید منابع ملی هم به جیب گردشگر سلامت نرود، معین شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 204

به "امضای توافق نامه گردشگری سلامت بین سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت، مونسان: سامانه الکترونیکی گردشگری سلامت ایجاد می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای توافق نامه گردشگری سلامت بین سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت، مونسان: سامانه الکترونیکی گردشگری سلامت ایجاد می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید