بلومبرگ: پوتین اوپک را از رو برد

به گزارش مجله کالارنا، پنج سال سختی و حفاظت از سرمایه ها در برابر تهدید تحریم های آمریکا، روسیه را در موقعیت قدرتمندتری برای مقابله با قیمت پایین نفت نسبت به قبل قرار داده است.

بلومبرگ: پوتین اوپک را از رو برد

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، به نقل از بلومبرگ، مقاومت ولادیمیر پوتین در برابر کاهش بیشتر فراوری نفت باعث فروپاشی اتحاد روسیه و اوپک شد. این گروه بیش از نیمی از فراوری نفت دنیا را کنترل می نماید. بعضی عوامل اساسی پیش برنده اقتصاد روسیه دلیل این اقدام پوتین را شرح می دهند.

دمیتری دالگین، اقتصاددان ارشد بانک آی ان جی در مسکو می گوید: با توجه به اقدامات شدیدی که مسکو قبلاً اتخاذ نموده بود، روسیه حالا می تواند بهتر از 5 تا 6 سال قبل، از پس قیمت پایین نفت بر بیاید.

پنج سال سختی و حفاظت از سرمایه ها در برابر تهدید تحریم های آمریکا، روسیه را در موقعیت قدرتمندتری برای مقابله با قیمت پایین نفت نسبت به قبل قرار داده است. طرح های پوتین برای افزایش هزینه ها در امسال علی رغم کاهش قیمت نفت ادامه می یابد و ارزش پایین تر روبل تنها به صادرکنندگان کالا در این کشور که محصولات خود را به دلار می فروشند یاری خواهد نمود.

روسیه در برابر فشار متحدان خود در سازمان کشور های صادرکننده نفت برای کاهش بیشتر فراوری در مذاکرات وین مقاومت کرد و این نشست بدون هیچ قراردادی سرانجام یافت. روسیه خاطرنشان کرد موافق ادامه قرارداد کاهش فراوری فعلی است، ولی عربستان، یک فراوریکننده عظیم دیگر در این ائتلاف اصرار دارد 1.5 میلیون بشکه دیگر از فراوری نفت این گروه کم گردد.

تحریم های بین المللی روسیه را مجبور کرد وام گیری خارجی خود را در سال های اخیر کاهش دهد و در همین حین سیاست های سختگیرانه اقتصادی هزینه های داخلی را به حداقل رساند. در نتیجه روسیه حالا چهارمین مالک عظیم ذخایر بین المللی در دنیاست و پایین ترین سطح بدهی را دارد. حتی اگر قیمت نفت تا 40 دلار در هر بشکه کاهش یابد، دولت جدید پوتین هنوز هم فضای کافی برای افزایش هزینه های خود در امسال میلادی دارد.

دیگر آن زمانی که روسیه برای متعادل نگه داشتن بودجه خود به نفت 100 دلاری احتیاج داشت گذشته است. ترکیبی از کاهش هزینه ها و افزایش درآمد ها از زمان سقوط قیمت نفت در 2015 ادامه داشته و قیمت سر به سر برای بودجه روسیه را تا 51 دلار در هر بشکه پایین آورده است.

روسیه در مقایسه با سایر کشور های صادر کننده نفت در موقعیت بهتری برای مقابله با قیمت پایین این محصول واقع شده است. برای مثال عربستان سعودی بودجه خود را با قیمت نفتی تنظیم نموده که تقریباً دو برابر قیمت نفت روسیه در بودجه آن است.

ارزش روبل در امسال میلادی 10 درصد کاهش یافته در حالی که قیمت نفت برنت 30 درصد سقوط نموده است؛ بنابراین ارز روسیه هنوز هم ارزش بالاتری دارد. کرملین در گذشته سعی داشت ارز روسیه را پایین نگه دارد تا درآمد صادرکنندگان کالا که پیش برنده اقتصاد این کشور هستند افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 935

به "بلومبرگ: پوتین اوپک را از رو برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلومبرگ: پوتین اوپک را از رو برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید