خبرنگاران خودنمایی کرونای انگلیسی در اردبیل و گردشگرانی که نمی ترسند

به گزارش مجله کالارنا، اردبیل - خبرنگاران- کرونای انگلیسی که از چند ماه پیش در بخشی از کشور شیوع یافته است بلاخره در استان اردبیل نیز خودنمایی کرد و این در حالی است که با آغاز سال جدید مسافران از اقصی نقاط کشور به این استان گردشگرپذیر گسیل شده اند.

خبرنگاران خودنمایی کرونای انگلیسی در اردبیل و گردشگرانی که نمی ترسند

هجوم مسافران به این استان که به گفته مسئولان تا دو برابر نسبت به پارسال تعداد آنها افزایش دارد با توجه به صعودی شدن شیب کرونا بویژه افزایش موارد کرونای انگلیسی در اردبیل نگرانی ها را بیشتر کرده است و این نگرانی زمانی بیشتر می گردد که پروتکل های بهداشتی از سوی مسافران رعایت نشده و به آن بی توجهی می گردد.

هر چند که ویروس انگلیسی عمدتا توسط کارگران اردبیلی مشغول کار در عراق به این استان منتقل شده است، اما 2 روز پیش آخرین مورد آن در روستایی در مشگین شهر ارمغان مسافری بود که از مبداء داخلی به این روستا سفر کرده بود.

معاون شبکه بهداشت و درمان مشگین شهر گفت: آزمایش این مسافر وارده شده به روستای شعبان این شهرستان مثبت بوده و این فرد جهت درمان به اردبیل اعزام شده است.

دکتر عین الله زاده اضافه کرد: 20 نفر از اطرافیان و کسانی که با این فرد در تماس بودند هم قرنطینه شده اند.

دکتر شهرام حبیب زاده ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل هم گفت: در حال حاضر 11 نفر مبتلا به کرونای انگلیسی در اردبیل و یک نفر در خلخال شناسایی و تحت مراقبت قرار گرفته اند.

وی از همه خانواده هایی که مسافر از استان های درگیر از جمله خوزستان و یا کشور عراق دارند و یا افرادی که در این مناطق کار می کنند و به استان خواهند آمد خواست تا به محض ورود این افراد به استان، به سامانه 4030 یا شماره تلفن مرکز مدیریت بیماری های شهرستان اطلاع داده تا غربالگری و معاینه و تست انجام گردد و در صورت ابتلای افراد، سریعا درمان یا ایزوله صورت گیرد تا مانع انتقال ویروس در خانواده گردد.

این شرایط در حالی است که در روزهای اخیر ابتلا به کرونا در استان اردبیل هر چند با شیب ملایم صعودی شده و تعداد مبتلایان بستری در بیمارستان ها در حال افزایش است.

دکتر حبیب زاده بیان نمود: آمار بستری همزمان مبتلایان کرونا در این استان به 156 نفر رسیده است که 52 نفر از آنها در بخش های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

وی مجموع فوتی های کرونا در استان اردبیل طی یک سال گذشته را یک هزار و 436 نفر ذکر کرد.

به گفته وی، هم اکنون کل استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در شرایط آبی قرار گرفته است ولی چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین شهر و پارس آباد از سه هفته پیش در شرایط زرد قرار دارند.

دکتر حبیب زاده بیان نمود: هشت شهرستان بیله سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی نیز در شرایط آبی (شرایطی بین سفید و زرد) قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: با وجود شرایط پایدار شیوع کرونا، شرایط این استان در زمینه شیوع کرونا همچنان شکننده بوده و شیوع موج چهارم کرونا با توجه به سفرهای گسترده نوروزی و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم محتمل است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان نمود: با توجه به شرایط جدید و مشاهده 12 مورد ابتلای اهالی این استان به نوع جهش یافته ویروس کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، همراهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار ضروری است.

در چنین شرایطی رصد جاده ها و مناطق گردشگری استان اردبیل حکایت از ازدحام مسافران و گردشگرانی است که بسیاری از آنها پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده و یا به آن کم توجه هستند.

پل های معلق مشگین شهر ، پل شیشه ای هیر و آبهای گرم سرعین مهم ترین مقصد گردشگران در روزهای اخیر است و مشاهده دسته جمعی گردشگرانی که در مکان های سیاحتی و یا رستوران ها بدون رعایت ابتدایی ترین موارد بهداشتی در حال گذر ایام تعظیلات هستند نگرانی ها را از پیامد این شرایط در روزهای آینده بیشتر می کند.

کلیم الله وثوقی ، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل گفت: در سه روز ابتدایی تعطیلات عید 229 هزار تردد در مبادی ورودی و خروجی استان به ثبت رسیده است.

حسن حسن پور ، فرماندار سرعین نیز با اشاره به ورود گردشگران به این شهر سیاحتی بیان نمود: 30 درصد مراکز اقامتی شهرستان تا به امروز پر شده است.

مسئولان استان هشدار می دهند که با این شرایط امکان ورود به پیک چهارم کرونا در استان وجود داشته و مردم باید مراقب اوضاع باشند.

مقام های محلی به صاحبان هتل ها، اقامتگاه ها، مجتمع آب های معدنی و رستوران ها هشدار می دهند که ضوابط و هشدارهای بهداشتی را جدی بگیرند.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار اردبیل گفت: ورود مسافران از مبداء مناطق دارای شرایط کرونایی قرمز و نارنجی به این استان ممنوع است و به شهروندان اردبیلی نیز برای دید و بازدید و سیاحت و زیارت به استان های دارای شرایط قرمز و نارنجی اجازه سفر داده نخواهد شد.

وی با بیان اینکه تنها مردم استان های با شرایط زرد و آبی می توانند به استان اردبیل مسافرت کنند، اضافه کرد: هتل های اقامتی و مراکز تفریحی نیز باید با کمترین ظرفیت و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی مسافر پذیرش کنند.

ندایی تشریح کرد: با مراکز اقامتی، هتل ها و نقاطی که به نوعی برای تراکم مسافر تاثیرگذار هستند در صورت هرگونه کم اعتنایی و بی توجهی به مسائل بهداشتی و دستورالعمل های ستاد کرونا، با خاطیان برخورد می گردد.

اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل هم با تاکید بر شناسایی مسافران کرونایی در ایام عید گفت: مسافرانی که تست کرونای آنها مثبت اعلام می گردد؛ سریع به محل قرنطینه ای که ویژه این خانواده ها تدارک دیده شده است، منتقل می شوند.

وی اضافه کرد: توزیع ماسک، تست سریع کرونا و فاصله گذاری ها باید در این ایام در دستور کار تمام صنوف و مردم قرار گیرد.

نادر فلاحی ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز گفت: برای تسهیل در رعایت پروتکل های بهداشتی، قطع زنجیره کرونا و سفر مسئولانه 200 هزار عدد ماسک در بین مسافران ورودی به استان توزیع خواهد شد.

او اضافه کرد: واحدهای اقامتی غیرمجاز به هیج وجه اجازه پذیرش مسافر نداشته و فقط واحدهای تایید شده و دارای مجوز پذیرش میهمان با 50 درصد ظرفیت پذیرش میهمان خواهند داشت.

دکتر بایک نخستین ، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هم با بیان اینکه دستورالعمل های مربوط به صاحبان اقامتگاه ها و مراکز سیاحتی ابلاغ شده و موارد بهداشتی بویژه رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت ظرفیت های مشخص شده در رستوران ها و آب های گرم معدنی استان ضروری است.

وی بیان نمود: در صورتی که موارد بهداشتی رعایت نگردد امکان تغییر رنگ بندی مناطق گردشگری و توقف پذیرش مسافر وجود دارد.

استان اردبیل با داشتن مناطر و امکانات سیاحتی و تاریخی یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری کشور در ایام تعطیلات است.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1609

به "خبرنگاران خودنمایی کرونای انگلیسی در اردبیل و گردشگرانی که نمی ترسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خودنمایی کرونای انگلیسی در اردبیل و گردشگرانی که نمی ترسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید