دستور رئیس قوه قضائیه برای تعیین تکلیف خودروهای وارداتی

به گزارش مجله کالارنا، رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه دو تا سه هزار خودروی وارداتی در حال رسیدگی در محاکم قضایی هستند، گفت: این خودروها ممکن است مرجوع، ترخیص، متروکه یا ضبط شوند.

دستور رئیس قوه قضائیه برای تعیین تکلیف خودروهای وارداتی

مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران گفت: در سازمان گمرک کنترل ها را از کنترل ملموس و مزاحم به سمت کنترل های ناملموس و غیرمزاحم پیش بردیم تا خدمات تسهیل شود. در گمرک باید همزمان دو موضوع متناقض را انجام دهیم. یکی کاهش سرعت ترخیص کالا و دیگری افزایش دقت انجام تشریفات گمرکی.

وی اضافه کرد: در تجارت 25 سازمان تولی گری دارند. در کنار آن قوانین و مقررات، ویروس کرونا و تحریم ها به مسائل گمرک اضافه شده است، بنابراین باید بین سرعت و دقت، تعریفی منطقی ایجاد کنیم و در کنار آن بر مسائل تحریم و کرونا نیز فائق آییم.

رئیس کل گمرک ایران شرح داد: توانستیم در بحث پنجره واحد رتبه لجستیک را 40 رتبه بهبود دهیم.

میراشرفی گفت: اهم اتفاقاتی که در گمرک رخ داده، کاهش نظارت ملموس از طریق ایجاد مکانیزاسیون بوده است. در حال حاضر 14 دستگاه ایکس ری کامیونی وجود دارد که این عدد باید به 50 برسد. در حال حاضر توانستیم چند 10 میلیارد صرفه جویی کنیم و با استفاده از توانمندی بخش خصوصی و با مدل مالی BOO که سرمایه گذار بخش خصوصی را ترغیب به سرمایه گذاری می کند، قرارداد ساخت 14 دستگاه ایکس ری جدید را نیز می بندیم.

رئیس کل گمرک شرح داد: یکی از ایکس ری های داخلی به زودی در بندر شهید رجایی به بهره برداری می رسد.

میراشرفی درباره حجم ذرت های فاسد وارداتی گفت: از سال 92 تا 97، 140 هزار تن ذرت فاسد وارد شده است که حدود 80 تا 100 هزار تن از آنها به خارج از کشور مرجوع شده است. 40 هزار تن مورد اشکال است و مالکیت آن مشکل دارد که پرونده آن در دادگاه در حال بررسی است. حدود 6-5 هزار تن نیز دچار کسر وزن بوده اند.

این مقام مسئول درباره اینکه مذاکرات با اتحادیه اورآسیا برای ایجاد تعرفه ترجیحی در چه مرحله ای است، گفت: اورآسیا یک امکان بسیار عالی است که پایه آن ایجاد تعرفه ترجیحی به مدت سه سال بین شرکت های عضو آن است.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: در مدت یک سال و سه ماهی که عضویت موقت داریم، به رشد قابل قبولی رسیده ایم اما برخی از اقلامی که ما تعرفه ترجیحی دادیم، مورد استفاده طرفین قرار نگرفت و برخی از تعرفه های ترجیحی که طرف مقابل به ما داد، مزیت قابل توجهی برای واردات نداشت.

میراشرفی گفت: با سازمان توسعه تجارت در حال همکاری هستیم تا بتوانیم به صورت دائم به عضویت این نهاد درآییم. که در این صورت تمرینی برای عضویت در سازمان های جهانی خواهد بود.

وی درباره آمار واردات و صادرات با این کشورها گفت: در 10 ماهه سال 99، 824 میلیون دلار صادرات و یک میلیارد و 800 میلیون دلار واردات از کشورهای اورآسیا داشته ایم. البته ناگفته نماند که تمامی این مراودات تجاری با تعرفه ترجیحی همراه نبوده است اما مراوداتی که تعرفه ترجیحی داشتند، 80 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته اند.

رئیس کل گمرک ایران درباره واردات خودروهای خارجی گفت: در سال گذشته موجودی خودروهای وارداتی 12 الی 13 هزار خودرو بود اما با مصوبات دولت و اختیاراتی که به گمرک داده شد، 10 هزار عدد از این خودرو ترخیص شدند و 2 تا 3 هزار خودرو در حال رسیدگی در محاکم قضائی هستند که رئیس قوه قضائیه دستور دادند آنها هر چه سریع تر مشخص تکلیف شوند. این خودروها ممکن است مرجوع، ترخیص، متروکه یا ضبط شوند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1542

به "دستور رئیس قوه قضائیه برای تعیین تکلیف خودروهای وارداتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور رئیس قوه قضائیه برای تعیین تکلیف خودروهای وارداتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید