پایان مصوبه حذف تنوع مدارس از زبان معاون وزیر ، مدارس با کاربرد متفاوت حذف نخواهند شد

به گزارش مجله کالارنا، پرونده تراژدی عدالت آموزشی در هفت شماره به نقد بخش هایی از شرایط آموزشی کشور پرداخت و حالا معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن مطالعه این پرونده با دانشجو از عدالت آموزشی و تراژدی آن می گوید.

پایان مصوبه حذف تنوع مدارس از زبان معاون وزیر ، مدارس با کاربرد متفاوت حذف نخواهند شد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا با مدرک دیپلم هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران سیده زهرا حسینی، پرونده تراژدی عدالت آموزشی در هفت شماره به نقد بخش هایی از شرایط آموزشی کشور پرداخت و کوشش کرد تا مواردی را که از چشم مسئولان دور مانده، تذکر دهد و البته کوشش کرد تا منطقی و بر پایه انصاف به نقد مسائل بپردازد، حالا معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن مطالعه این پرونده، با دانشجو از عدالت آموزشی و تراژدی آن همچنین پایان مصوبه حذف تنوع مدارس می گوید که در دو قسمت منتشر خواهد شد.

رضوان حکیم زاده در مورد مصوبه حذف تنوع مدارس و پایان آن در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی دانشجو گفت: مدارسی که این ها نوع و کاربردشان از دیگر مدارس متفاوت است مانند: مدارس شبانه روزی، مدارس مناطق عشایری که بسته به شرایط، شیوه مدیریت متفاوتی دارند و وجود این ها عین عدالت آموزشی است که به هیچ وجه حذف نمی شوند.

وی اضافه نمود: نسبت به مصوبه حذف تنوع مدارس سوتفسیر ها و برداشت هایی شد و شاید نمایندگان شرحات بهتری را ارایه بدهند چراکه ما در جریان مصاحبه ها نظراتشان بودیم و اصلا در این مصوبه صحبت از حذف مدارس که شرایط خاص دارند، نیست. مدارس شبانه روزی و مدارس عشایری جزو مدارس دولتی هستند و نوع دیگری از مدارس نیستند و صرفا ساعات و شیوه اداره آن ها متفاوت است.

حکیم زاده توضیح داد: فرض کنید مدارس عشایری، مدارس کوچرو و سیار هستند و معلمان این مدارس از منطقه ای همراه عشایر به منطقه دیگری کوچ می نماید، چادر برپا می نماید پس طبیعتا قرار نیست حذف شوند و قطعا به هیچ وجه حذف نمی شوند.

وی ادامه داد : اساس بحث حذف تنوع مدارس برمی گردد به موضوع جداسازی هایی که براساس شرایط خاص یا طبقات مالی اجتماعی اتفاق می افتد و البته سند تحول بنیادین هم تاکید نموده تا محیط آموزشی را به محیطی نرمال و فراگیر تبدیل کنیم که در آن همه دانش آموزان از طبقات مختلف و با بهره هوشی متفاوت در کنار همدیگر باشند؛ هر چه محیط طبیعی تر باشد به جامعه انسانی بسیار نزدیک تر است و دستاورد های بسیار بهتری خواهد داشت.

معاون آموزش ابتدایی گفت: این اتفاق در نظام های آموزشی پیشرو به جریان افتاده، اگر ما هم به سمتی برویم که آن جداسازی های غیرضروری را کم کنیم، می توانیم دستاورد های بهتری داشته باشیم.

با توجه به این نکته که در طی حذف تنوع مدارس تعدادی از مدارس ویژه استعداد های درخشان نیز حذف می شوند و شرایط تحصیل لازم برای نخبگان از بین می رود، حکیم زاده شرح داد: قطعا شناسایی نخبه ها و داشتن برنامه خاص برای آن ها و غنی سازی برنامه درسی امر مهمی است، اما معنی آن جداسازی نیست.

وی گفت: این نکته که در همه کتاب هایی که در مورد روش تدریس به رشته تحریر در می آید و در رویکرد های تربیتی نوین اشاره می نماید که معلمان برای کار با سه دسته از دانش آموزان، باید آمادگی کسب نمایند بچه هایی که دیرآموز هستند، بچه هایی که سرآمد هستند و همچنین بچه هایی که عادی، نشان می دهد محیط آموزشی باید یک محیط فراگیر باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: طبیعتا همان طور که حضور بچه ها دیر آموز در کلاس، مانع یادگیری بچه ها عادی نشده پس آن هایی که سطح یادگیری شان پایین تر است منجر به افت یادگیری آن دسته از بچه ها سرآمد نیز نمی گردد.

وی اضافه نمود: هوش مقوله ای نیست که اگر در محیط عادی آن را پرورش بدهیم متوقف گردد و از رشد باز بماند به هر صورت معلمان در مدارس باید برای راهنمایی و پرورش نخبه ها برنامه هایی داشته و برنامه هایشان را غنی نمایند و این معنایش جداسازی نیست.

حکیم زاده گفت: مهمترین عنصر کیفیت بخش به فرآیند یاددهی و یادگیری، معلم است. حدود 49 هزار کلاس چند پایه در کشور داریم که خیلی از آن ها 6 پایه هستند؛ آیین نامه کلاس های چند پایه می گوید اصولی باید رعایت کنیم که اگر آن اصول را رعایت کنیم شرایط بهتر خواهد بود از جمله تراکم کلاس و سختی کار معلمان.

وی اضافه نمود: برای این که بتوانیم کیفیت این کلاس ها را ارتقا بدهیم، برنامه راهبران آموزشی-تربیتی را اجرا می کنیم تا برای 3 هزار نفر از متخصصین علوم تربیتی که جزو معلمان با تجربه ما هستند و رشته مرتبطی نیز دارند تحت برنامه آموزشی کامل قرار بگیرند.

معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: این معلمان با نظارت و مراقبت مداوم و سرکشی به کلاس های چند پایه، روستایی و عشایری سعی می نمایند که معلمان را آموزش بدهند و روش های تدریس و نحوه مدیریت کلاس را کار نمایند و آموزش دهند که برای کلاس ها چند پایه چه طور برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم از ظرفیت ها درست استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه پژوهشی در رابطه با اثربخشی کار رهبران انجام دادیم و پژوهش میدانی ما نشان داد معلمانی که کلاس هایشان در معرض بازدید این عزیزان قرار گرفته و برنامه های توانمندسازی برایشان اجرا شده خیلی احساس رضایت داشتند و دستاورد های خوبی داشتیم.

حکیم زاده گفت: حدود 30 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل توسط راهبران در مناطق محروم و عشایری شناسایی شدند و به کلاس های درس بازگشتند.

وی اضافه نمود: با توجه به سهمیه بندی سوخت و این که این عزیزان با وسیله شخصی برمی گردند پیگیری کردیم تا بتوانیم سهمیه خاص سوخت بگیرند و خوشبختانه رئیس سازمان برنامه و بودجه قول مساعد دادند وزیر هم مکاتبات لازم را انجام دادند تا این اتفاق بیفتد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 777

به "پایان مصوبه حذف تنوع مدارس از زبان معاون وزیر ، مدارس با کاربرد متفاوت حذف نخواهند شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایان مصوبه حذف تنوع مدارس از زبان معاون وزیر ، مدارس با کاربرد متفاوت حذف نخواهند شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید