نگرانی پنتاگون از نفوذ چین، روسیه و ترکیه در شمال آفریقا

به گزارش مجله کالارنا، یک رسانه عرب زبان با اشاره به سفر وزیر دفاع آمریکا به شمال آفریقا، نوشت که پنتاگون نگران نفوذ چین، روسیه و ترکیه در این منطقه است.

نگرانی پنتاگون از نفوذ چین، روسیه و ترکیه در شمال آفریقا

با تور افریقای جنوبی یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی در یادداشتی درباره سفر اخیر مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا به تونس، الجزایر و مراکش نوشت: شمال آفریقای از نظر آمریکا منطقه ای باثبات است که مسائل زیادی ایجاد نمی کند اما اوضاع اخیراً به دلیل ظهور عوامل نظامی جدید، به ویژه نفوذ چین، روسیه و سپس سیاست نظامی ترکیه تغییر نموده است که نگرانی پنتاگون را افزایش می دهد.

طبق این گزارش، چندین دهه است که هیچ رئیس جمهوری آمریکایی به کشورهای آفریقای شمالی سفر ننموده است و معمولا وزرای خارجه این کشور در مراحل انتهایی هر دولت به آفریقای شمالی سفر می نمایند و در معدود مواردی شاهد سفر وزیر دفاع آمریکا به این منطقه بوده ایم.

القدس العربی در ادامه نوشت: اسپر در این سفر توافقنامه های همکاری نظامی را با مراکش و تونس و امضا کرد که امری عادی نیست. این درحالی است که روابط آمریکا با الجزایر به دلیل همکاری و ارتباط این کشور با مسکو، محدود به مبارزه با فساد است.

در ادامه این گزارش آمده است: سفر اسپر به شمال آفریقا به دلیل نگرانی های دولت ایالات متحده نسبت به عوامل زیر صورت گرفت:

1 - سیاست وسوسه انگیزی که چین با یاری مالی، سرمایه گذاری و فروش تسلیحات پیشرفته در قبال کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهای آفریقایی در پیش گرفته است. از جمله مسائلی که اخیراً ایالات متحده را نگران نموده است پذیرفتن پیشنهاد چین توسط مراکش برای ساخت قطار سریع السیر بین مراکش و آگادیر، در جنوب این کشور و فروش پرتاب نماینده موشک به رباط است.

2 - از سوی دیگر، پنتاگون از سیاست نظامی ترکیه برای نفوذ در مدیترانه رضایت ندارد، چراکه آنکارا پس از دستیابی به همکاری راهبردی با لیبی اکنون به همکاری با تونس چشم دوخته و سیاست وسوسه نظامی و مالی را با یکدیگر در هم آمیخته است.

3 - روسیه نیز پس از آنکه پیروز به نفوذ نظامی بعضی از مناطق آفریقا شد، اکنون درصد گسترش نفوذ خود بوده و شمال آفریقا یک منطقه استراتژیک برای این کشور به شمار می رود.

نزدیکی روابط نظامی مراکش به مسکو پس از سفر سه سال پیش محمد ششم، پادشاه این کشور به مسکو شروع شد اما غرب رباط را در این زمینه تحت فشار قرار داد. مراکش همچنین برای کنار گذاشتن طرح قطار سریع السیر چین از سوی غرب تحت فشار نهاده شد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 7 آبان 1399 بروزرسانی: 7 آبان 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1283

به "نگرانی پنتاگون از نفوذ چین، روسیه و ترکیه در شمال آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی پنتاگون از نفوذ چین، روسیه و ترکیه در شمال آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید