یمن، چرا دولت منصور هادی قطر را مسئول شکست ائتلاف سعودی خوانده است؟

به گزارش مجله کالارنا، به نظر می رسد فیلم مستندمرگ در مرزه، که اخیرا از تلویزیون الجزیره به نمایش درآمد و در آن، اسرار و پشت پرده های سربازگیری کورکورانه و جزئیات درگیری ها در مرزهای جنوبی عربستان سعودی را برملا شده، خشم طرف های درگیر در جنگ یمن را برانگیخته است.

یمن، چرا دولت منصور هادی قطر را مسئول شکست ائتلاف سعودی خوانده است؟

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از الخلیج آنلاین، جنگ یمن دیگر به دور از تحولات محاصره قطر نیست، هر چند که دوحه دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور (فراری و مستعفی) یمن را که از 5 سال پیش در ریاض به سر می برد، به رسمیت می شناسد.

رسانه های کشورهای محاصره نماینده اتهاماتی واهی علیه قطر مبنی بر حمایت آن از حوثی ها(انصارالله) در یمن مطرح می نمایند. مشابه این ادعاهای غیرمنطقی را اخیرا وزیر دولت مستعفی منصور هادی نیز عنوان نموده است.

دولت مستعفی یمن روابطش با قطر را به دنبال محاصره تحمیل شده علیه دوحه در ژوئن 2017 از دست داد؛ دوحه که در شرایط استثنایی یمن آمادگی خود برای حمایت های سیاسی و اقتصادی به این کشور اعلام نموده است.

اتهام یمنی

به نظر می رسد فیلم مستند مرگ در مرزها، که تلویزیون قطری الجزیره در 22 مارس گذشته آن را به نمایش درآورد و در آن، اسرار و پشت پرده های سربازگیری کورکورانه و جزئیات درگیری ها در مرزهای جنوبی عربستان سعودی را برملا کرد، خشم طرف های دخیل در این سربازگیری را برانگیخته است و آنها وزیر اطلاع رسانی دولت(مستعفی) یمن را برای حمله به قطر و متهم کردن آن به حمایت از انصارالله سوق دادند.

معمر الریانی وزیر اطلاع رسانی دولت منصور هادی مدعی شده بود که قطر با طرح ایرانی و ابزار حوثی آن همراه شده و از حوثی ها حمایت و پشتیبانی می نماید.

وزیر اطلاع رسانی دولت منصور هادی طی این ادعاهاش، همچنین از قطر و تلویزیون الجزیره خواست خود را از باتلاق خون یمن، که ایران در آن ورود نموده است، دور کند.

نکته قابل توجه این است که پیش از این، حوثی ها موضعی مشابه را مطرح نموده و از قطر خواستند که خود را از بحران یمن دور کند و از شرایط این کشور برای تسویه حساب هایش با عربستان سعودی و امارات بهره برداری نکند.

در مقابل، قطر اتهام ها مبنی بر حمایت سیاسی و رسانه ای از حوثی ها در یمن را رد و تأکید کرد: قطر برای ملت یمن چیزی جز خیر نمی خواهد.

وزارت خارجه قطر، روز سه شنبه در بیانیه ای تأکید کرد: همه می دانند که طرف های درگیر در یمن چه کسانی هستند و آنها طرف هایی هستند که همواره به شعله ور کردن آتش مصیبت انسانی ملت یمن ادامه می دهند.

در ادامه این بیانیه آمده: شایسته بود الریانی توان رسانه ای خود را برای دعوت از نیروهای منطقه ای دخیل در این جنگ برای اهمیت دادن به منافع ملت یمن و متوقف کردن این درگیری صرف کند، درگیری که به وسیله پیوستن به مسیری سیاسی در چارچوب های قانونی بین المللی و مصوبات مرتبط، فرسایشی شده است.

اتهاماتی محکوم شده

شاید اتهامات وزیر اطلاع رسانی دولت منصور هادی برای یمنی ها تمسخرآمیز باشد؛ چرا که احمد الشرجبی کارشناس سیاسی یمن از تکرار چنین اتهاماتی علیه قطر مبنی بر مداخله اش در امور این کشور ابراز تعجب نموده و آن را اتهاماتی احمقانه خوانده است.

الشرجبی در گفت وگو با این پایگاه خبری گفته است، حتی اگر طبق اتهام های مطرح شده از سوی الریانی، قطر نقشی در جنگ یمن داشته باشد در مقابل جنایات و حملات تجاوزکارانه امارات و حمایش از کودتا در عدم، ناچیز است.

وی اضافه کرد: اگر گزارش های تیم کارشناسان سازمان ملل در یمن را مرور کنیم در آنها هیچ گونه اشاره ای به نقش منفی دولت قطر در یمن نشده است بر عکسِ امارات، که بیشتر گزارش ها آن را به حمایت از کودتا و ایجاد زندان های سرّی و همچنین غارت ثروت و منهدم کردن آثار باستانی یمن متهم نموده است.

این تحلیلگر یمنی اظهار داشت: دولت منصور هادی که اوامر ریاض را اجرا می نماید، مقابل مرحله جدیدی از تعامل سعودی- اماراتی با یمن واقع شده است و آثار فاجعه بار آن در تدوین توافق ریاض میان این دولت و نیروهای انتقالیِ تحت حمایت امارات در ازای هروله سعودی به تفاهم و گفت وگو با حوثی ها نمایان می گردد.

جلب رضایت کشورهای حوزه خلیج فارس

عبدالله السامعی فعال سیاسی یمن می گوید، وزیر اطلاع رسانی دولت منصور هادی چنین اظهاراتی را به منظور جلب رضایت کشورهای عربی حوزه خلیج(فارس) مطرح نموده است که با قطر اختلافاتی دارند و در واقع درباره بحران یمن نیست.

وی اضافه کرد: اگر این وزیر واقعا می خواست از طرفی سخن بگوید که درصدد شکست دادن مشروعیت(دولت مستعفی منصور هادی) است پس باید حداقل به توافق ریاض اشاره می کرد و می گفت که اجرای آن به چه مرحله ای رسیده است و چگونه کشورهای ناظر بر این توافق برای اجرای آن فشار نمی آورد و طرفی که در این فرایند موانع ایجاد می نماید را مواخذه نمی نمایند.

در این گزارش آمده است که قطر ضمن پشتیبانی نظامی در مراحل اولیه عملیات ائتلاف عربی، موسوم به توفان قاطعیت در یمن، همچنین فعالانه در مذاکرات یمنی- یمنی که تحت حمایت سازمان ملل برگزار گردید، مشارکت داشت و کوشش های آن باعث شد که هیئت دولت منصور هادی به فرایند مذاکرات در کویت میان هیئت این دولت و هیئت حوثی ها و علی عبدالله صالح رئیس جمهور اسبق بازگردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 924

به "یمن، چرا دولت منصور هادی قطر را مسئول شکست ائتلاف سعودی خوانده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یمن، چرا دولت منصور هادی قطر را مسئول شکست ائتلاف سعودی خوانده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید