کم بارش ترین نقطه کشور کجاست؟

به گزارش مجله کالارنا، پرونده سال آبی 96-97 در حالی بسته گردیده که افت بی سابقه بارندگی های سال آبی جاری موجب گردیده است تا حوضه آبریز مرزی شرق کم بارش ترین مقطع زمانی نیم قرن خود را تجربه کند.

کم بارش ترین نقطه کشور کجاست؟

به گزارش خبرنگاران، افت بی سابقه بارندگی های سال آبی جاری موجب گردیده تا میزان بارش های حوضه آبریز مرزی شرق از مهرماه 96 تا خاتمه شهریورماه تنها به حدود 40 میلیمتر برسد که این رقم در مقایسه با سال گذشته 35 درصد، در مقایسه با میانگین بارندگی 10 سال اخیر حدود 55 درصد و در مقایسه با مدت متوسط 49 ساله حدود 63 درصد کاهش یافته است.

ادامه این روند موجب گردیده است تا حوضه آبریز مرزی شرق که بخش هایی از استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را در می گیرد، بدترین میزان بارندگی خود را در 50 سال اخیر تجربه کند و هوشک سراوان استان سیستان و بلوچستان با ثبت 4.3 میلیمتر بارندگی به کم بارش ترین نقطه کشور مبدل گردد.

سدهای واقع در این حوضه آبریز نیز در سال آبی 96-97 یکی از خشک ترین مقاطع زمانی سالیان اخیر را تجربه می نمایند به طوری که ورودی آب به هفت سد موجود در این حوضه آبریز طی سال آبی 96-97 تنها به 20 میلیون مترمکعب رسیده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته بیش از 97 درصد کاهش یافته است.

از طرفی میزان ذخیره فعلی سدهای این حوضه آبریز نیز هم اکنون در حدود 420 میلیون مترمکعب است که این روند حکایت از کاهش 54 درصدی آب ذخیره گردیده در سدهای هفتگانه این حوضه نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد و در حال حاضر بیش از 73 درصد مخازن سدهای یاد گردیده هم خالی است.

همچنین با افت ورودی به مخازن سدها در فصل تابستان ذخیره این سازه های آبی نیز پیش از آغاز فصل بارندگی ها همچنان روبه کاهش است، به طوری که از میان 177 سد بزرگ موجود در شش حوضه آبریز اصلی کشور، 100 سد بزرگ از جمله سدهای زاینده رود، شهیدرجایی، ساوه، کوثر، دوستی، سفیدرود، ارس و ملاصدرا کمتر از 40 درصد آب ذخیره گردیده دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 60

به "کم بارش ترین نقطه کشور کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم بارش ترین نقطه کشور کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید