تور دهلی: برترین زمان سفر به جیپور؛ مرکز صورتی راجستان در هندوستان

به گزارش مجله کالارنا، جیپور، معروف به شهر صورتی، از شهرهای تاریخی هندوستان جزو برترین مقاصد گردشگری آسیایی به شمار می آید. برای برنامه ریزی برترین زمان سفر به جیپور در این مقاله با ما بخوانید.

تور دهلی: برترین زمان سفر به جیپور؛ مرکز صورتی راجستان در هندوستان

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور دهلی ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

جیپور، مرکز استان راجستان در شمال غربی کشور هند قرار گرفته است. این شهر با حدود 3.1 میلیون نفر جمعیت، نخستین شهر دارای طرح شهری در هندوستان بود.

آب و هوای شهر نیمه خشک و گرم به همراه باران های موسمی است. جیپور در سال، 63 سانتیمتر بارش باران را به خود می بیند، اما بیشتر این بارش ها در ماه های ژوئن تا سپتامبر رخ می دهند. به طور کلی فصل پاییز و زمستان برترین زمان سفر به جیپور با توجه به دمای میانگین دلپذیر هوا و اندازه بارش میانه، به شمار می آیند.

در ادامه برترین زمان سفر به جیپور هند را از نظر شرایط آب و هوایی و بعلاوه رویدادها و فستیوال هایی که در این شهر برگزار می گردد آنالیز می کنیم.

این شهر از مراکز مهم جهانگردی در هند است و به خاطر وجود ساختمان های پرشمار صورتی رنگ در شهر، به آن لقب شهر صورتی داده شده است. در سال 2008، جیپور رتبه هفتمین مقصد دیدنی در آسیا را به خود اختصاص داد و در انتخاب مسافران 2015 در تریپ ادوایزر به عنوان اولین مقصد دیدنی در هند شناخته شد. سوئیت های ریاست جمهوری در هتل راج پلس نیز با هزینه 45 هزار دلار به ازای هر شب، در سال 2012، دومین رتبه گران ترین سوئیت هتل در دنیا را به خود اختصاص دادند.

جیپور در سال 1727 به وسیله مهاراجه سوای جای سینگ دوم، فرمانروای آمبر بنیاد شد. در طول سال های 1725 تا 1767 نه بخش از این شهر توسعه یافت. پس از استقلال، در سال 1949 شهر جیپور به عنوان مرکز استان راجستان معرفی گردید.

جیپور به خاطر وجود غذاهای محلی و شیرینی معروف است. مردم شهر به زبان های راجستانی، هندی، مرواری و انگلیسی صحبت می نمایند.

اقتصاد جیپور به غیر از نقش مرکز سیاسی، آموزشی و مدیریتی در راجستان، از صنعت جهانگردی، برش الماس، ساخت و ساز جواهرات، پارچه های مجلل و سلطنتی و تکنولوژی اطلاعات نیز تغذیه می نماید.

برترین زمان سفر به جیپور بر اساس آب و هوا

برترین زمان سفر به جیپور بر اساس آب و هوا، 29 اکتبر تا 18 مارس (7 آبان تا 27 اسفند) است.

دمای میانگین در جیپور در زمان های مختلف سال بسیار متغیر است. با توجه به رطوبت، هوا در نیمه ای از سال گرم و در نیمه دیگر دلپذیر است. احتمال بارش باران و یا برف در تمام سال احتمال دارد. جیپور در میان دیگر مقاصد جهانگردی دنیای، از نظر آب و هوا، نمره 43 از 100 را دارا است.

اگر در پی سفر در گرم ترین ماه های سال هستید، در ماه می، ژوئن و آوریل به این شهر بروید. گرم ترین زمان سال در اواخر ماه می (اوایل خرداد) با دمای میانگین 42.6 درجه سانتی گراد و حداقل دمای 27.9 درجه سانتی گراد در شب ها است.

برترین زمان سفر به جیپور بر اساس دمایی که حس می کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در اندازه رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می نمایند. در حقیقت می توان گفت که دمایی که ما حس می کنیم به شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

برترین زمان سفر به جیپور بر اساس بارش باران یا برف

اگر در پی سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از 25.4 میلیمتر در ماه گفته می گردد) یعنی دسامبر، ژانویه و نوامبر به جیپور بروید. کمترین احتمال بارش باران در اوایل ماه ژانویه (اواسط دی) است.

برترین زمان سفر به جیپور بر اساس رطوبت و وزش باد

جیپور دارای ماه های مرطوب زیادی است. کم رطوبت ترین ماه سال با رطوبت نسبی 18.9 درصد، ماه آوریل و مرطوب ترین ماه سال با رطوبت نسبی 77.1 درصد، آگوست است.

وزش باد در جیپور، معمولا آرام است. پربادترین ماه های سال، ژوئن و سپس می و جولای هستند. باد ماه ژوئن با سرعت 12.8 کیلومتر بر ساعت، یک نسیم سبک به شمار می آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در جیپور در اواخر ماه می، 27.6 کیلومتر بر ساعت است که یک باد میانه به شمار می آید.

برترین زمان سفر به جیپور بر اساس جمعیت جهانگردان

شلوغ ترین ماه های جهانگردی جیپور، دسامبر و سپس آگوست و نوامبر هستند. قیمت هتل ها و بلیط های هواپیما در این ماه ها در حداکثر میزان خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می توانید کمی هزینه های خود را کاهش دهید.

خلوت ترین ماه جهانگردی جیپور، آوریل است؛ زمانی که با مقرون به صرفه ترین قیمت هتل ها روبه رو می شوید.

در این زمان می توانید برترین آفرهای تور را هم پیدا کنید. اگر قصد سفر با تور را دارید، می توانید برترین انتخاب ها برای تور جیپور و تورهای ترکیبی هند را در خبرنگاران پیدا کنید. هر زمانی که قصد سفر به این کشور را دارید، به یاری خبرنگاران و از لیست تورهایی که آژانس های همکار خبرنگاران ارائه می نمایند، پایین ترین قیمت ها را پیدا کنید.

برترین زمان سفر به جیپور بر اساس فصول

فصل بهار: ماه های مارس تا می (10 اسفند تا 10 خرداد)

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی بسیار گرم می گردد. دمای میانگین در این فصل در محدوده 29.4 تا 42.6 درجه سانتی گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک تر می شویم، هوا گرم تر می گردد. بارش باران با میانه یک روز بارش موثر در ماه در بهار، نادر است.

با توجه به آب و هوا، بهار فصل خلوت گرشگری جیپور است، بنابراین قیمت هتل ها و بلیط های هواپیما کاهش می یابد.

فصل تابستان: ماه های ژوئن تا آگوست (11 خرداد تا 9 شهریور)

ماه های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی بسیار گرم هستند. این ماه ها با 5 تا 12 روز بارش موثر در ماه، بیشترین اندازه بارش در سال را تجربه می نمایند.

ماه های ژوئن تا آگوست، دومین زمان شلوغ جهانگردی جیپور هستند؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایده آل برای گشت و گذار با حضور کم جهانگردان دیگر می نماید.

فصل پاییز: ماه های سپتامبر تا نوامبر (10 شهریور تا 9 آذر)

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده 28.6 تا 36.2 درجه سانتی گراد است که با توجه به اندازه رطوبت و وزش باد، به شما احساس دلپذیری القا خواهد نمود. حدودا در هر ماه به صورت میانگین 1 تا 6 روز بارش موثر برف و یا باران وجود دارد. فصل پاییز، نیز از فصول خلوت جهانگردی جیپور است.

فصل زمستان: ماه های دسامبر تا فوریه (10 آذر تا 9 اسفند)

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین 21.9 تا 29.4 درجه سانتی گراد در جیپور تقریبا خنک است. به صورت میانگین صفر تا 1 روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد. فصل زمستان، فصل داغ جهانگردی از نظر حضور جهانگردان در جیپور است، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل ها و پروازها روبه رو شوید.

برترین زمان سفر به جیپور بر اساس فستیوال ها و رویدادها

جیپور هر سال توجه میلیون ها جهانگرد را به سمت خود جذب می نماید. این شهر، پیشنهادات فراوانی مانند غذاهای خوش مزه، قلعه های تاریخی و قصرهای سلطنتی دارد. جیپور بعلاوه برای وجود جشن های متعدد فرهنگی، تاریخی و عشق به هنر در روح فستیوال ها و نمایشگاه ها در میان مردم دنیا مشهور است.

این فستیوال ها، یک نقطه گردهمایی هستند؛ جایی که مردم از سراسر دنیا برای به اشتراک گذاشتن، برگزاری نمایشگاه ها و بحث کردن در خصوص ایده های نو، تجربیات و هنر، دور هم جمع می شوند. فستیوال ها نیز راهی برای زنده نگه داشتن سنت های راجستانی هستند.

در ادامه بعضی از محبوب ترین و مشهورترین فستیوال های جیپور را به شما معرفی خواهیم کرد تا تجربه سفری لذت بخش تر در شهر صورتی داشته باشید.

فستیوال ها و رویدادهای فصل بهار

نمایشگاه گانگور (Gangaur Fair)

نمایشگاه گانگور یکی از رنگارنگ ترین فستیوال های شهر جیپور است که هر سال در ماه مارس تا آوریل برای جشن گرفتن شروع فصل بهار و البته فصل برداشت کشاورزان برگزار می گردد.

گانگور با قدمتی از صد سال پیش، جشنی برای وفاداری زناشویی نیز هست. زنان برای رفاه و امنیت شوهرانشان دعا می نمایند. در طول فستیوال، بت های سفالی لرد شیوا و پارواتی (ایزدبانو در آئین هندو و همسر دوم شیوا، ایزد ویرانی و جوانسازی) ساخته می شوند.

فستیوال فیل (Elephant Festival)

جاذبه شهر جیپور، تنها قصرهای آن نیست و یکی از نشانه های این حقیقت، فستیوال فیل است. این موجودات باشکوه، میراث شاهنشاهی راجستان را به ما نشان می دهند.

در طول این فستیوال که در ماه مارس هر سال برگزار می گردد، فیل ها رنگ می شوند و به صورت دسته جمعی حرکت می نمایند. بازی های دسته جمعی مانند طناب کشی به وسیله فیل ها نیز یکی از جاذبه های این رویداد ویژه است. البته از سال 2012، این قبیل فعالیت ها برای محافظت از حیوانات ممنوع اعلام شد.

تجربیاتی که هم اکنون می توانید در فستیوال فیل داشته باشید، رنگ کردن آن ها با رنگ های ارگانیک، غذا دادن به این موجودات بامزه بزرگ الجثه و شستن آن ها در تابستان گرم است.

نمایشگاه شیتلا ماتا (Sitla Mata Fair)

نمایشگاه شیتلا ماتا هر سال در ماه های مارس تا آوریل در دهکده زیبای سیل کی دونگری در 35 کیلومتری جیپور برای آرام کردن خدای محلی، شیتلا ماتا، برگزار می گردد. معبد شیتلا ماتا بر یک تپه کوچک در این دهکده واقع شده است. گفته می گردد که خشم این خدا در زمان هایی دور، باعث یک اپیدمی شد که تقریبا تمام ساکنین شهر را کشت.

در طول این نمایشگاه، اهالی دهکده یک بازار راه می اندازند که در آن، محصولات محلی مانند کفش، لباس، غذا و ظروف به فروش می رسد.

فستیوال ها و رویدادهای فصل تابستان

فستیوال خاجلی تیج (Kajli Teej Festival)

خاجلی تیج یکی از محبوب ترین فستیوال های جیپور در ماه های جولای تا آگوست است که با بیشترین هیجان و شادی ممکن برگزار می گردد. این فستیوال، یک جشن زنده از فرهنگ شهری راجستانی است. در حین برگزاری آن که حدودا یک ماه به طول می انجامد، نمایشگاه های محلی و بازارهای بسیاری برقرار می شوند.

بازارها پر از محصولات و صنایع دستی ساخته هنرمندان محلی هستند. شما هم به راحتی می توانید با قیمتی مناسب برای عزیزانتان از این بازارها، سوغاتی خریداری کنید.

فستیوال ها و رویدادهای فصل پاییز

فستیوال تیج (Teej Festival)

فستیوال تیج یکی از مشهورترین فستیوال های شهر جیپور در ماه سپتامبر است. این فستیوال از نظر مذهبی، ارزش بسیاری در میان مردم بخصوص زنان دارد. زنان متاهل به درگاه خدای پارواتی دعا می نمایند و تشریفات مذهبی خاصی را انجام می دهند. آن ها برای شوهران و زندگی زناشوییشان و زنان مجرد نیز برای پیدا کردن یک شوهر ایده آل دعا می نمایند.

بت تیج ماتا (Teej Mata) نیز با جواهرات و لباس های بافتنی تزئین می گردد. این جشن بعلاوه میزبان پایکوبی های مردمی و آوازهای سنتی است.

فستیوال داشهرا جیپور (Jaipur Dussehra Festival)

داشهرا یا ویجی داشمی، یکی از فستیوال های هندو است که پیروزی لرد راما بر پادشاه آشورا، راوان را هر سال در ماه اکتبر جشن می گیرد. در جیپور، داشهرا با اشتیاق بسیاری برگزار می گردد. تمثال های بسیاری از این پادشاه دیوصفت در نقاط مختلف شهر، سوزانده می گردد. در حین داشهرا، نمایشگاه های بسیاری به عنوان بخشی از فستیوال خرید جیپور، برقرار هستند.

نمایشگاه الاغ (Donkey Fair)

نمایشگاه الاغ یکی از شگفت انگیزترین فستیوال هایی است که جیپور هر سال در ماه اکتبر به خود می بیند. این فستیوال در شهر لونیاواس (Looniyawas) در 20 کیلومتری جیپور برگزار می گردد. تجار بسیاری از شمال هند برای فروش الاغ هایشان به این منطقه می آیند.

الاغ ها به وسیله کشاورزان، کارگران لباس شو خانه ها و کارگران ساخت و ساز خریداری می شوند. الاغ ها در نمایشگاه با رنگ ها و زیورآلات تزئین می شوند تا حسابی به چشم بیایند.

فستیوال ها و رویدادهای فصل زمستان

فستیوال بین المللی بادبادک ها

هر سال در تاریخ 14 ژانویه (25 دی)، شهر جیپور در فستیوال بین المللی بادبادک ها به زیر سایه بادباک های بیشمار در تمام آسمان می رود. در این روز فرخنده، خورشید وارد فاز اوترایان می گردد و این یعنی شروع سال نو در تقویم هندی. تمام شهر در این جشن گردهم می آیند و بادبادک هوا می نمایند.

این فستیوال در سال های برگزاری اش، چنان توجهی را به خود جلب کرد که تبدیل به رویدادی بین المللی شد. مردم از سراسر دنیا برای شرکت در این رویداد سه روزه به جیپور می آیند و در نهایت مسابقه ای برای برترین بادبادک برگزار و به برنده، جایزه داده می گردد.

فستیوال ادبیات جیپور

فستیوال ادبیات جیپور در سال با هدف افزایش آگاهی در خصوص هنر در میان بومیان شهر، تاسیس شد. این فستیوال که هر سال در ماه ژانویه برگزار می گردد، تبدیل به بزرگ ترین فستیوال ادبیات در کل منطقه آسیا و اقیانوسیه شده است. این فستیوال در طول پنج روز، افراد بسیاری را از سراسر دنیا به سمت خود می کشاند.

افراد مشهور محلی و بین المللی به اینجا می آیند تا در جلسات خواندن و بحث در خصوص کتاب ها شرکت نمایند. ممکن است بتوانید در این رویداد با نویسنده مورد علاقه تان دیدار کنید و از وی امضا بگیرید.

فستیوال بین المللی فیلم جیپور

فستیوال بین المللی فیلم جیپور یکی از نوترین رویدادهای سینمای هند است. این فستیوال که در سال 2009 تاسیس شده، توجه کارگردانان، بازیگران، فیلمبرداران و دیگر صنایع مردمی را به سمت خود جذب نموده است.

هدف از برگزاری این رویداد در ماه ژانویه، تبادل اطلاعات و ایده های فیلمسازی است. اینجا بعلاوه پلت فورم خوبی برای هنرمندان نوظهور برای کسب اعتبار به شمار می آید. این فستیوال فیلم بعلاوه کوشش دارد تا پیوندهای فرهنگی در میان کشورهای مختلف را تقویت کند.

جیپور؛ آب و هوا و اقلیم

در ادامه، جداولی از میانگین بارش و دما در ماه های مختلف سال به شما ارائه خواهیم کرد تا برترین زمان سفر را به صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

ماه دما (سانتی گراد) اندازه بارش (سانتی متر)
ژانویه14.80.5
فوریه18.91
مارس25.11.5
آوریل30.21
می34.15.1
ژوئن33.37.1
جولای29.816.3
آگوست28.224.1
سپتامبر28.48.4
اکتبر27.10.5
نوامبر21.81
دسامبر16.90.8

چه زمانی به جیپور برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه10212301
فوریه14265352
مارس19329411
آوریل253710432
می294013452
ژوئن293918485
جولای2835214310
آگوست263275012
سپتامبر263320395
اکتبر233313392
نوامبر17297351
دسامبر12244500
منبع: کجارو / treebo.com / championtraveler.com / thebesttimetovisit.com
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2105

به "تور دهلی: برترین زمان سفر به جیپور؛ مرکز صورتی راجستان در هندوستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور دهلی: برترین زمان سفر به جیپور؛ مرکز صورتی راجستان در هندوستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید