به زودی استاندارد L4S باعث کاهش تاخیر اینترنت شما می گردد

به گزارش مجله کالارنا، استاندارد L4S می خواهد تاخیر اینترنت را به شدت پایین بیاورد و باعث تقویت سرویس ها و اپلیکیشن های بازی و استریم گردد.

به زودی استاندارد L4S باعث کاهش تاخیر اینترنت شما می گردد

در حالی که شاید این استاندارد اینترنت تازه، منجر به کاهش تاخیر بسیار زیادی در اینترنت گردد و کاملا قابل مقدار گیری باشد؛ ولی شاید بسیاری از کاربران متوجه وجود آن نشوند.

برای بیشتر افرادی که به سرعت اتصال اینترنت مناسبی دسترسی دارند؛ معمولا تاخیر مشکل چندان بزرگی نیست و تا زمانی که سرعت افت نکند و تاخیر وحشتناک روی بازی و فیلم آن ها اثر نگذارد؛ متوجه اهمیت آن نمی شوند.

اما کاربرانی که تاخیر یا لگ زیادی را تجربه می نمایند؛ کوشش برای لذت بردن از پخش زنده فوتبال یا استریم ویدئوی دلخواه، بی فایده است و بازی Fortnite مرگ آور می گردد.

بعضی با خرید می خواهند این مشکل را برطرف نمایند که همواره جواب گو نیست.

استاندارد L4S برای کاهش تاخیر اینترنت

حالا، یک استاندارد شبکه تازه با نام L4S (مخفف Low Latency, Low Loss, Scalable Throughput) می خواهد اینترنت شما را سریع تر و قابل اعتمادتر کند.

استاندارد L4S در پی کاهش اندازه ازدحام بسته های شبکه در صف یک شبکه است. بدون در نظر گرفتن مسائل فنی، تاخیر شبکه می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد.

از جمله تنظیمات مختلف کیفیت سرویس (QoS) شرکت سرویس دهنده، سرعت واقعی شبکه و سرورهایی که به آن ها متصل هستید. روترها و سوئیچ های اینترنت نیز بی تقصیر نیستند.

  • سرویس گیم آسیاتک راه اندازی شد

استاندارد L4S در پی برطرف این مشکل با معرفی یک تنظیم خاص در خود بسته شبکه است که معین می نماید آیا آن بسته خاص باید منتظر ازدحام صف شبکه باشد یا خیر!

این تنظیم به دستگاه شبکه بعدی که برای L4S پیکربندی شده است؛ اجازه می دهد تا به جای منتظر ماندن، بالافاصله جریان ترافیک شبکه را طوری تنظیم کند که بسته زودتر رد گردد.

معمولا روترها و سوئیچ ها دارای یک بافر هستند که بسته های در انتظار به علت تراکم را نگه می دارند. اگر آن بسته با تنظیمات L4S باید به بافر برود؛ خود را به صورت یک بسته پر ازدحام نشان می دهد.

کوشش برای کاهش تاخیر کمتر از 10 میلی ثانیه

به گفته گرگ وایت، یک تکنسین تحقیق و توسعه که روی L4S کار نموده؛ شاید این تاخیر بافر در بعضی موارد صدها میلی ثانیه یا هزاران میلی ثانیه باشد ولی همین هم روی کاهش تاخیر اینترنت تاثیرگذار است.

کاهش تاخیر اینترنت به زیر 10 میلی ثانیه، می تواند به طور ناگهانی، اپلیکیشن هایی مانند بازی های ابری را کاربردی تر کند. همین طور، سایر سرویس ها و برنامه هایی که به کاهش تاخیر احتیاج دارند؛ می توانند از مزایای این استاندارد تازه بهره ببرند.

همان طور که سایت ورج اشاره می نماید؛ استاندارد L4S نمی تواند فیزیک را شکست بدهد. دسترسی به یک سرور در سراسر دنیا، به علت فاصله زیاد و واقعیت های مسیریابی و دریافت و ارسال بسته های مختلف به وسیله صدها دستگاه و ترافیک شبکه، همچنان تاخیر ایجاد می نماید.

در حالی که استاندارد L4S می تواند سرعت اینترنت را متحول کند اما هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است. شرکت ها و اپراتورهای بزرگ اینترنتی مانند کام کست، نوکیا، وودافون و … درگیر این مسئله هستند.

کام کست، اولین آزمایش L4S را با همکاری اپل، انویدیا و ولوو انجام داده و اکنون مشتریان دارای دستگاه گیت وی Xfinity 10G Gateway XB7/XB8 و Arris S33 و Netgear CM1000v2 می توانند در عمل از L4S استفاده نمایند.

همکاری انویدیا در این آزمایش به این معنی است که مشترکان GeForce Now نیز می توانند از استاندارد تازه شبکه برای کاهش تاخیر اینترنت بهره ببرند.

اپل در مراسم WWDC 2023، پشتیبانی از L4S را در iOS 16 و macOS Sonoma گفت و توسعه دهندگان می توانند بدون تغییر، از کدهای موجود بهره ببرند. همین طور، اپل به طور تصادفی استفاده از L4S را برای کاربران iOS 17 و macOS Sonoma شروع می نماید.

در حالی باید منتظر استفاده گسترده از استاندارد L4S بود که هم اکنون گیمرها می توانند با و استفاده از ، اینترنت بهتری را تجربه نمایند.

منبع: شبکه چی
انتشار: 26 آذر 1402 بروزرسانی: 26 آذر 1402 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2368

به "به زودی استاندارد L4S باعث کاهش تاخیر اینترنت شما می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به زودی استاندارد L4S باعث کاهش تاخیر اینترنت شما می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید