راهنمای کامل نگهداری و تکثیر نخل شامادورا در خانه

به گزارش مجله کالارنا، نخل شامادورا یکی از گیاهان آپارتمانی زیبا است. ظاهر شبیه به درختچه این گیاه باعث شده که محبوبیت زیادی در بین علاقه مندان به گیاهان آپارتمانی پیدا کند. اگر دوست دارید این گیاه زیبا را در خانه نگهداری کنید، در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید تا فوت و فن نگهداری از آن را یاد بگیرید.

راهنمای کامل نگهداری و تکثیر نخل شامادورا در خانه

نخل شامادورا چیست؟

نخل شامادورا که با نام شامادورا الگانس هم شناخته می شود یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که به عنوان گیاه آپارتمانی از آن نگهداری می شود. این گیاه آپارتمانی دوست داشتنی برای اولین بار در آمریکای مرکزی شناسایی شد و بعد از اینکه به عنوان گیاه آپارتمانی عرضه شد طرفداران زیادی پیدا کرد.

شامادورا ساقه هایی جدا از هم دارد که به شکل دسته ای رشد می کنند. این گیاه برگ هایی مجذوب کننده به رنگ سبز تیره دارد که بافت سبکی دارند و به قدری انبوه هستند که ساقه های نازک گیاه را پنهان می کنند. البته می توان نمونه هایی از شامادورا را پیدا کرد که فقط با یک ساقه رشد کرده اند اما معمولاً این گیاه با تعدادی ساقه و به صورت دسته ای رشد می کند و ظاهری شبیه به درختچه هایی از خانواده نخل ها دارد.

مانند بعضی از گیاهان دیگر، برگ های شامادورا هم از نوع برگ شاخه هستند. این برگ شاخه ها می توانند تا 40 روز بعد از جداشدن از گیاه تازگی خود را حفظ کنند و به همین دلیل در تزئینات و گل آرایی محبوبیت زیادی دارند. نخل شامادورا رشد سریعی ندارد و سال ها طول می کشد تا این گیاه به بلندترین ارتفاع ممکن برسد؛ در فضای بسته، بین 60 تا 180 سانتی متر و در فضای باز، بین 180 تا بیش از 480 سانتی متر.

جدول اطلاعات کلی در مورد نخل شامادورا

نام رایجنخل شامادورا
نام علمیChamaedorea elegans
نوع گیاهنخل
میزان گیاهدر زیستگاه طبیعی 180 سانتیمتر تا 5 متر، در گلدان 60 تا 180 سانتیمتر
نورنور زیاد و غیرمستقیم
نوع خاکخاک گلدان مخلوط با زهکشی خوب
زمان گل دهیبهار؛ در فضای داخلی به ندرت گل می دهد
رنگ گلزرد
منطقه بومیجنگل های بارانی جنوب مکزیک و گواتمالا

نگهداری از نخل شامادورا

نخل شامادورا یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است که در بیشتر کشورهای واقع در منطقه ها معتدل رشد می کند. این گیاه می تواند با محیط هایی که نور نسبتاً کمی دارند سازگار شود و دماهای پایین را تحمل کند و به همین دلیل بسیاری از افراد به نگهداری از آن علاقه دارند. اگر می خواهید اولین گیاه آپارتمانی خود را خریداری کنید و در پی یک درختچه یا نخل هستید، نخل شامادورا گزینه بسیار خوبی برای مبتدی ها است. اگر برای این گیاه گلدان مناسبی انتخاب کنید و آن را در مکان مناسبی قرار دهید به خوبی رشد می کند و ظاهری مجذوب کننده خواهد داشت. گلدان هایی با حجم 11 لیتر یا با عرض 25 سانتی متر برای نگهداری از نخل شامادورا کاملاً مناسب هستند و بهتر است این گیاه را نزدیک به نورگیرهای شمالی یا در راهروی ورودی قرار دهید. نخل شامادورا در برابر کمبود نور مقاوم است اما نمی تواند آبیاری بیش از حد را تحمل کند. معمولاً این گیاه یا به دلیل آبیاری بیش از حد از بین می رود یا در معرض نورشدید و مستقیم آفتاب قرار می گیرد و چاره ای جز تسلیم شدن ندارد. اما اگر گیاه در یکی از این دو شرایط قرار نگیرد، به این راحتی آن را از دست نخواهید داد. نخل شامادورا گیاه بسیار مقاومی است که در فضاهای بسته تا چند دهه زندگی می کند و در فضاهای باز می تواند زندگی طولانی تری داشته باشد.

نور

نخل شامادورا به نور کمی نیاز دارد اما نباید از این گیاه در محیط های تاریک نگهداری کنید. اگر گیاه را در مکانی پرنور قرار دهید که در معرض نور غیر مستقیم آفتاب قرار بگیرد به خوبی رشد می کند. نورگیرهای شمالی بهترین مکان برای نگهداری از نخل شامادورا هستند.

خاک

در فضاهای بسته، هر نوع خاک مخلوط گلدان که ترکیب اصلی آن پیت ماس باشد برای نگهداری از نخل شامادورا کافی است. البته باید خاک هایی را که کیفیت بالاتری دارند استفاده کنید. اگر از خاک های مخلوط آماده استفاده نمی کنید و خودتان خاک مخلوط تهیه می کنید مراقب باشید ترکیبی متعادل تهیه کنید. خاک های ماسه ای یا خاک های رسی که ناشی از ترکیب اشتباه باشند برای گیاه مناسب نیستند.

در فضاهای باز، تقریباً هیچ محدودیتی وجود ندارد و گیاه در هر نوع خاکی به خوبی رشد می کند؛ خاک های لومی، ماسه ای و رسی. تنها خاک های شور هستند که گیاه با آن ها سازگار نمی شود.

آب

مانند بسیاری از نخل ها، نخل شامادورا به آبیاری بیش از حد حساس است و نمی تواند خاک کاملاً خیس را تحمل کند. برای حفظ شرایط ایده آل، رطوبت خاک را در یک سطح یکنواخت نگه دارید. بهتر است اشتباه شما در آبیاری، کمی تأخیر باشد تا زیاده روی. زمانی که سطح رویی خاک (نزدیک به 3 سانتی متر از روی خاک) خشک شد برای آبیاری اقدام کنید. زرد شدن برگ شاخه ها نشان می دهد که گیاه به آب بیشتری نیاز دارد.

دما و رطوبت

نخل شامادورا مکانی را با دمای بین 18 تا 27 درجه سانتی گراد ترجیح می دهد. این گیاه می تواند دمای پایین تر از 10 درجه سانتی گراد را تحمل کند اما اگر دچار یخ زدگی بشود از بین می رود. نزدیک پنجره ها، درها و دریچه های تهویه که محل نفوذ هوای سرد است مکان مناسبی برای قرار دادن نخل شامادورا نیست.

نخل شامادورا در مکانی که رطوبت ماز طریقی دارد به خوبی رشد می کند. اگر حاشیه برگ های شامادورا خشک می شود یا نوک آن ها قهوه ای می شود به احتمال زیاد یا در معرض هوای سرد قرار گرفته است یا مدتی طولانی است که مکانی که در آن قرار گرفته است رطوبت کافی نداشته است. برای اصلاح این شرایط، ابتدا سطح رطوبت را افزایش دهید.

کود

نخل شامادورا به کوددهی زیادی نیاز ندارد؛ کافی است در طول فصل رشد یک یا دو بار گیاه را با کودهای مایع ضعیف تغذیه کنید. هرگز در طول زمستان برای کوددهی اقدام نکنید.

تکثیر نخل شامادورا

نخل شامادورا در بیشتر موارد از طریق بذر تکثیر می شود. ممکن است این گیاه با روش تقسیم هم تکثیر شود اما انجام این روش توصیه نمی شود چرا که در این روش فشار زیادی به گیاه و ریشه آن وارد می شود. نخل شامادورا با قلمه زدن ساقه یا برگ تکثیر نمی شود. از آن جایی که تکثیر نخل شامادورا با استفاده از بذر معمولاً از طریق پرورش دهندگان باتجربه و حرفه ای انجام می شود، بهتر است پرورش دهندگان خانگی به جای اقدام به تکثیر، یک گیاه نو خریداری کنند.

تعویض گلدان

نخل شامادورا ریشه های ضعیفی دارد و به کندی رشد می کند، بنابراین تعویض گلدان باید به موقع و با احتیاط انجام شود. به طور کلی، از آن جایی که میزان گیاه در طول سال خیلی تغییر نمی کند، لازم نیست هر سال گلدان آن تعویض شود. معمولاً هر دو سال یک بار نخل شامادورا به تعویض گلدان نیاز پیدا می کند. البته اگر خاک گلدان آلوده شد یا کیفیت خودش را از دست داد، باید برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه تعویض گلدان را انجام دهید. خاک هایی که حالت چسبندگی پیدا می کنند یا سفت می شوند برای گیاه مضر هستند.

مسائل رایج در نگهداری از نخل شامادورا

توقف رشد: اگر رنگ برگ های شامادورا تغییر نکرده است اما مدتی طولانی است که رشد نمی کند، گیاه شما نور کافی دریافت نمی کند. در این شرایط باید گیاه را به مکانی پرنورتر انتقال دهید.

رنگ پریدگی و کدر شدن برگ ها ـ ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ ها: اگر شامادورا در معرض نور مستقیم و شدید خورشید قرار بگیرد، برگ های گیاه دچار رنگ پریدگی می شوند و کدر به نظر می رسند. همچنین نور مستقیم می تواند ساقه ها و برگ های گیاه را بسوزاند و لکه های قهوه ای ناخوشایندی روی برگ ها ایجاد کند. در این شرایط باید گیاه را به مکانی پرنور انتقال دهید که در معرض نور مستقیم خورشید نباشد.

زردشدن برگ ها ـ ریزش برگ ها: بیشتر گیاهان آپارتمانی به دلیل آبیاری بیش از حد از بین می فرایند. زرد شدن برگ ها اولین نشانه این است که گیاه بیشتر از نیازش آب دریافت می کند. باید بین دو نوبت آبیاری به قدری فاصله بیاندازید که سطح خاک کاملاً خشک شود. همچنین باید مطمئن شوید که گلدان زهکشی مناسبی داشته باشد تا رطوبت اضافی از این طریق تخلیه شود. در تابستان هفته ای یک بار آبیاری برای نخل شامادورا کافی است و باید در زمستان نوبت های آبیاری را کاهش دهید. البته اگر از گیاه در مکانی نگهداری می کنید که نور کمتری دریافت می کند، باید آبیاری را هم کاهش دهید.

خشک شدن نوک برگ ها ـ قهوه ای شدن لبه برگ ها: دلایل زیادی باعث می شوند که نوک برگ های نخل شامادورا خشک بشود اما شایع ترین آن ها کم آبی و خشکی هوا است. اگرچه نخل ها در برابر کم آبی مقاوم هستند اما ترجیح می دهند در خاکی که کمی رطوبت دارد رشد کنند. اگر نخل شامادورا برای مدت طولانی در خاک خشک رشد کند، لبه ی برگ های گیاه قهوه ای می شوند. در این شرایط باید بیشتر از حد معمول گیاه را آبیاری کنید. همچنین دائماً خاک را بررسی کنید تا میزان رطوبت آن را تشخیص دهید. اگر آبیاری منظم و به موقعی انجام می دهید، مشکل چیز دیگری است. قرار گرفتن در معرض هوای سرد یا خشکی هوا می تواند دلیل خشک شدن نوک برگ ها باشد. اگر هوای سرد مشکل ساز بود، گیاه را به مکان دیگری انتقال دهید و اگر خشکی هوا باعث خشک شدن نوک برگ ها شده بود، با قرار دادن گلدان در سینی سنگ ریزه رطوبت را افزایش دهید.

آفت ها و بیماری های رایج

نخل شامادورا در برابر آفت هایی مانند شپشک، شپشک آردی، شته و مگس سفید آسیب پذیر است و شناسایی سریع آلودگی ها اهمیت دارد. از طرفی دیگر، آبیاری بیش از حد علاوه بر پوسیدگی ریشه می تواند باعث بروز بیماری های قارچی هم بشود که ایجاد لکه های روی برگ نشان دهنده این بیماری های قارچی است.

اگر تجربه نگهداری از نخل شامادورا دارید، تجربه های خود را با سایر علاقه مندان در بخش کامنت ها در میان بگذارید.

منبع: Thespruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2155

به "راهنمای کامل نگهداری و تکثیر نخل شامادورا در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل نگهداری و تکثیر نخل شامادورا در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید