غرامت 10 میلیارد دلاری برای یک شرکت آلمانی، دلیل: فراوری علف کش های سرطان زا

به گزارش مجله کالارنا، اگرچه علم در خصوص خطرات آن هنوز به نتیجه قطعی نرسیده اما بعضی از کشورها استفاده از علف کش های حاوی گلی فسفات را ممنوع نموده اند.

غرامت 10 میلیارد دلاری برای یک شرکت آلمانی، دلیل: فراوری علف کش های سرطان زا

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

شرکت آلمانی الاصل شیمیایی بایر در رابطه با پفراینده محصولات علف کش خود بیش از 10 میلیارد دلار غرامت می پردازد. هزاران نفر از مشتریان این شرکت در آمریکا مدعی شده اند که علف کش های فرایند آپ این شرکت باعث ایجاد سرطان در آنها شده است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی، بیش از 125 هزار پفراینده قانونی علیه زیرمجموعه آمریکایی شرکت بایر در دادگاه های آمریکا وجود دارد. شاکیان ادعا نموده اند که این محصولات سرطان زا هستند.

شرکت حقوقی وایتز و لوکسنبرگ در آمریکا که رسیدگی به حقوق شاکیان را برعهده داشت در این باره اعلام نموده که با حدود 100 هزار نفر از شاکیان به توافق رسیده است.

پیش از این شرکت آمریکایی مونسانتو محصولات فرایندآپ را فراوری می کرد. شرکت بایر در سال 2018 شرکت مونسانتو را خرید و آن را زیر شعبه خود کرد.

شرکت مونسانتو در 4 دهه گذشته محبوب ترین علف کش های دنیا را فراوری نموده است.

نمونه ای از علف کش های فراینداپ شرکت مونسانتو زیر مجموعه شرکت بایر/ عکس: GETTY IMAGEG

مقامات بایر در بیانیه وبسایتش اعلام نمود: شرکت برای تسویه حساب با شاکیان خود مبلغی حدود 9.6 میلیارد دلار را پرداخت خواهد نمود و 1.25 میلیارد دلار دیگر نیز برای مقابله و پرداخت به پفراینده های آینده اختصاص خواهد یافت.

رابین گرین والد مدیر گروه محافظت از مصرف نمایندگان و آلودگی های زیست محیطی در شرکت قضایی وایتز و لوکسنبرگ، در این باره گفت: راه بسیار طولانی را طی کردیم اما از اجرای عدالت برای ده ها هزار نفری که بی تقصیر به سرطان لنفوم غیر هاجکین مبتلا شده اند، خوشحالیم. آنها پس از استفاده از محصولات مونسانتو به این بیماری مبتلا شده اند. آنها مطمئن بوده اند از موادی سالم استفاده می نمایند.

تا کنون بیش از 5 میلیارد دلار از توافق قانونی به شاکیان پرداخت شده و بیش از 5 میلیارد دلار دیگر تا سال 2021 پرداخت خواهد شد. شرکت بایر به عنوان شرکت والد مونسانتو اعلام نموده هنوز هیچ توافقی بین آنها و 25 درصد از شاکیان ایجاد نشده است.

ورنر باومان مدیرعامل شرکت بایر نوشت: در اولین و مهم ترین گام باید مطمئن شویم که شرکت در زمان درست و با تصمیمات مناسب این بی اعتمادی را خاتمه می دهد.

وی نظر و دیدگاه شرکت را با استناد به شاخص های علمی اعلام نمود و مجددا گفت: محصولات فرایندآپ باعث ایجاد سرطان نمی گردد و به همین دلیل بیماری های ادعا شده در دادخواست ها ربطی به محصولات این شرکت ندارد.

ممنوعیت گلی فسفات

بایر به عنوان کارخانه عظیم محصولات شیمیایی آلمان کارخانه مونسانتو را 2 سال پیش به مبلغ 63 میلیارد دلار خرید و اندکی بعد با مسائل قانونی آن، بر سر علف کش ها روبرو شد.

در آگوست 2018، دادگاه کالیفرنیا طی حکمی اعلام نمود که بعضی از سرطان های لنف پس از استفاده از علف کش های شرکت زیرمجموعه بایرن در مشتریان ایجاد شده و شرکت را موظف به جبران خسارت مشتریان کرد.

گلی فسفات ماده موثره بسیاری از علف کش هاست. اگرچه علم در خصوص خطرات آن هنوز به نتیجه قطعی نرسیده اما بعضی از کشورها استفاده از علف کش های حاوی گلی فسفات را ممنوع نموده اند و بعضی دیگر از کشورها همچنان از آن استفاده می نمایند.

بایر همچنان سرطان زا بودن گلی فسفات ها را انکار می نماید. این ادعا از سوی آژانس محیط زیست آمریکا نیز حمایت می گردد.

--

بیشتر بخوابید:

منبع: عصر ایران
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1128

به "غرامت 10 میلیارد دلاری برای یک شرکت آلمانی، دلیل: فراوری علف کش های سرطان زا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غرامت 10 میلیارد دلاری برای یک شرکت آلمانی، دلیل: فراوری علف کش های سرطان زا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید