آیا گوشی شما واقعا به محافظ صفحه نمایش احتیاج دارد؟

به گزارش مجله کالارنا، گوشی های هوشمند بسیار گران هستند و به همین دلیل مطمئنا دوست ندارید که بعد از هزینه کردن مبلغ هنگفت، با نمایشگر دارای خط و خش های فراوان روبرو شوید. در نتیجه بسیاری از کاربران در کنار خرید گوشی نو، یک گلس محافظ هم برای نمایشگر گوشی موردنظر خریداری می نمایند. اما آیا نمایشگرهای گوشی های نو با وجود پیشرفت های انجام شده همچنان به گلس محافظ احتیاج دارند؟

آیا گوشی شما واقعا به محافظ صفحه نمایش احتیاج دارد؟

روزی روزگاری استفاده از گلس محافظ برای نمایشگر گوشی های هوشمند یک اقدام ضروری محسوب می شد. با این حال طی سال های اخیر مواد استفاده شده برای نمایشگر این گوشی ها با تغییرات زیادی روبرو شده است. اگرچه مطمئنا کار از محکم کاری عیب نمی نماید، اما برای بسیاری از گوشی ها استفاده از گلس محافظ دیگر ضروری نیست. در ادامه به این موضوع می پردازیم.

مبانی محافظ نمایشگر

همانطور که احتمالا می دانید، محافظ نمایشگر یک ورق پلاستیکی یا شیشه بسیار نازک است بر روی صفحه نمایش قرار می گیرد. شرکت های مختلف برای هرکدام از گوشی ها، محافظ های نمایشگر مختلفی فراوری می نمایند که به طور دقیق برای شکل و شمایل و ویژگی های نمایشگر موردنظر آماده شده اند. برای قرار دادن محافظ موردنظر بر روی نمایشگر، ابتدا باید صفحه نمایش موردنظر را به طور کامل تمیز کنید و سپس با اسپری اندازه اندکی آب بر روی آن بپاشید. بعد از قرار گرفتن محافظ، با ابزارهای تیغه ای شکل می توانید قطرات آب و حباب های شکل گرفته را به بیرون از چارچوب نمایشگر راهنمایی کنید.

روی هم رفته کاربران با بهره گیری از گلس محافظ نمایشگر خیال خود را بابت ایجاد خط و خش در نمایشگر راحت می نمایند و هر وقت هم تعداد خط و خش های محافظ نمایشگر از یک حدی بیشتر شد، به راحتی می توانند از یک گلس محافظ تازه استفاده نمایند. با این حال طی سال های اخیر به لطف فعالیت های بعضی شرکت ها، استفاده از چنین چیزی دیگر مانند گذشته ضروری نیست.

شیشه محافظ گوریلا گلس

بیشتر گوشی های اندرویدی برای نمایشگر خود از شیشه محافظ گوریلا گلس استفاده می نمایند. به زبان ساده این یک شیشه نازک بسیار مقاوم است که در برابر خط و خش و ضربات مقاومت بالایی دارد. شرکت سازنده گوریلا گلس معمولا هر ساله مدل تازه آن را عرضه می نماید که نسبت به نسل قبلی مقاومت بیشتری ارائه می دهد. گوریلا گلس ویکتوس پلاس تازهترین مدل این شیشه محافظ محسوب می گردد که تعدادی از گوشی های پرچم دار همراه با آن راهی بازار شده اند.

بعضی از مدل های گوریلا گلس در برابر خراش مقاومت بیشتری نسبت به ضربات دارند. از طرف دیگر بعضی از این مدل ها اگرچه در برابر خط و خش مقاومت بسیار بالایی از آن خود نشان می دهند، اما در عوض راحت تر شکسته می شوند. این شرکت همیشه کوشش نموده بین این دو مشخصه تعادل ایجاد کند ولی معمولا شیشه های محافظ موردنظر در یک زمینه بهتر از دیگری عمل می نمایند.

طبق اعلام شرکت کورنینگ که سازنده این شیشه های محافظ محسوب می گردد، برای آنالیز مقاومت گوریلا گلس ویکتوس، گوشی های مبتنی بر این محافظ شیشه ای را از ارتقاع تقریبا 2 متری به سطوح سخت و ناهموار انداخته اند. روی هم رفته کورنینگ مهم ترین سازنده شیشه های محافظ محسوب می گردد و بسیاری از کاربران از کیفیت شیشه های گوریلا گلس رضایت دارند.

سرامیک شیلد اپل

اپل از جمله شرکت هایی است که می خواهد در زمینه های مختلف خاص بودن خود را حفظ کند. به همین خاطر این شرکت برای گوشی های خود از محافظ شیشه ای گوریلا گلس استفاده نمی نماید. در عوض این شرکت همراه با سری آیفون 12 از محافظ تازه موسوم به سرامیک شیلد رونمایی کرد که البته مانند گوریلا گلس به وسیله کورنینگ فراوری می گردد.

شیشه های محافظ سرامیک شیلد همانطور که از نامشان پیداست از سرامیک بهره می برند. این شیشه های مقاوم از نانوکریستال های سرامیکی تشکیل شده اند که کوچک تر طول موج نور هستند و به همین خاطر مانند شیشه های معمولی شفاف به نظر می رسند. در نتیجه شیشه های موردنظر در برابر ضربات و خط و خش مقاومت زیادی از خود نشان می دهند.

متاسفانه اپل جزئیات فنی زیادی را در خصوص این شیشه ها اعلام ننموده و فقط گفته که نسبت به مدل های قدیمی تر از آیفون 12، حدود 4 برابر مقاومت بیشتری ارائه می نمایند. عملا امکان مقایسه مستقیم این شیشه های محافظ با شیشه های گوریلا گلس وجود ندارد اما در هر صورت هر دوی آن ها به وسیله یک شرکت فراوری می شوند و مطمئنا دوام نمایشگرها را تا حد زیادی افزایش می دهند.

معایب محافظ نمایشگر

مهم ترین عیب محافظ های نمایشگر این است که حس و حال استفاده از نمایشگر را تغییر می دهند. البته کاملا واضح است که محافظ های پلاستیکی جذابیت شیشه را ندارند و به همین خاطر معمولا کاربران برای نمایشگر گوشی خود از گلس محافظ استفاده می نمایند.

قرار دادن یک ورقه پلاستیکی یا شیشه نازک بر روی نمایشگر ممکن است تا حد اندکی ظاهر صفحه نمایش را تغییر دهد و این موضوع به خصوص در زمانی که محافظ نمایشگر با تغییر رنگ روبرو می گردد، بیشتر احساس خواهد شد. ضمناً از آن جایی که این شیشه های محافظ در حد گوریلا گلس و سرامیک شیلد مقاوم نیستند، خیلی راحت خراش برمی دارند.

بعلاوه باید خاطرنشان کنیم اگر محافظ نمایشگر را به خوبی بر روی آن قرار ندهید، زیر آن با حباب های زیادی روبرو می شوید و در نتیجه احتمالا مجبور می شوید یک محافظ تازه را برای گوشی خود بخرید.

پس چه زمانی به محافظ نمایشگر احتیاج داریم؟

بعضی مواد می توانند روی هرگونه نمایشگر را خراش دهند. به عنوان مثال می توانیم به شن و ماسه اشاره کنیم که دشمن نمایشگر گوشی هستند. به همین خاطر اگر مرتبا در سواحل به سر می برید و در جیبتان همیشه شن و ماسه دیده می گردد، استفاده از گلس محافظ کار عاقلانه ای است. از طرف دیگر سنگ های سخت و بعضی چیزها مانند الماس هم می توانند گوریلا گلس و سرامیک شیلد را خراش دهند.

بعضی فروشندگان گلس های محافظ هنگام فروختن آن ها به ویژگی هایی مانند جلوگیری از ثبت جای انگشت اشاره می نمایند. اما باید خاطرنشان کنیم بسیاری از گوشی های تازه به لطف استفاده از مواد تازه می توانند روغن موجود در دست را کنار بزنند و به همین علت جای اثر انگشت هم تا حد زیادی کاهش می یابد. حتی اگر هم تعداد اثر انگشت بر روی نمایشگر تا حد زیادی افزایش یافته، به راحتی می توانید آن را تمیز کنید. البته برای این کار استفاده از پارچه میکروفایبر توصیه می گردد.

در نهایت باید بگوییم که دیگر مانند گذشته استفاده از محافظ نمایشگر اصلا ضروری نیست و حتی اگر در جیب شما گوشی و کلید کنار یکدیگر قرار داشته باشد، هیچ خط و خشی روی نمایشگر به وجود نمی آید.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2114

به "آیا گوشی شما واقعا به محافظ صفحه نمایش احتیاج دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا گوشی شما واقعا به محافظ صفحه نمایش احتیاج دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید