اعلام ممنوعیت خریدوفروش زغال جنگلی در دیوار

به گزارش مجله کالارنا، دیگر عادت نموده ایم که با آغاز فصل تابستان نظاره گر سوختن جنگل ها باشیم. در همین تابستان گذشته چندین بار جنگل های کشور طعمه حریق شد و این مهم ترین سرمایه های ملی، آن هم در شرایط بحرانی زیست محیطی کنونی نابود شد. بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از این آتش افروزی ها عمدی است و بسیاری دیگر نیز بر اثر بی احتیاطی رخ می دهد. اما ماجرا فقط به آتش زدن درختان ختم نمی گردد!

اعلام ممنوعیت خریدوفروش زغال جنگلی در دیوار

زغال بلوط، آتش زدن سرمایه ملی

سودجویان از هیچ تلاشی برای از بین بردن جنگل ها برای منافع شخصی مثل تغییر کاربری زمین ها به مسکونی و تجاری دریغ نمی نمایند، اما بسیاری دیگر نیز با قطع درختان بلوط برای تهیه زغال در پی سوداگری هستند. زغال بلوط یا زغال جنگلی یکی از زغال های گران قیمت کشور است که این روز ها هواداران زیادی دارد و بازار آن حسابی گرم است. بنابر آمار، از هر درخت بلوط نزدیک به 400 هزار تومان زغال به دست می آید، در حالی که ارزش اکولوژیک هر درخت بلوط حدود یک میلیارد تومان است. یعنی 600 میلیون تومان ضرر عمومی و 400 میلیون تومان منفعت شخصی! به زبان ساده تر با سوزاندن زغال بلوط به مهم ترین سرمایه ملی آتش می افکنیم.

به جز مصرف زغال بلوط در داخل کشور، چه به صورت کبابی و چه به صورت قلیانی، بخشی از این زغال ها به کشور های حاشیه خلیج فارس نیز صادر می گردد. بخش عمدهٔ این بحران محیط زیستی ناشی از نبود فضای امن اشتغال، مسائل اقتصادی، عدم تدبیر مسئولان و سومدیریت های کلان است که باعث افتادن آتش فقر به جان جنگل های زاگرس شده است.

روزانه 27 هزار درخت برای قلیان و کباب کردن می سوزد!

آمار ها به ما می گویند که روزانه 3000 تن زغال برای قلیان در ایران مصرف می گردد که برای تهیهٔ این اندازه باید 9 هزار درخت قطع گردد. بله! روزانه 9 هزار درخت بلوط بر سری قلیان ها دود می شوند و به آسمان می فرایند. اما این تمام ماجرا نیست! دو برابر این اندازه نیز به عنوان زغال کبابی مصرف می گردد. به این ترتیب، روزی 27 هزار اصله درخت بلوط به عنوان زغال کبابی یا قلیان می سوزد و خاکستر می گردد. سالانه مساحتی برابر با 5000 استادیوم آزادی، فقط و فقط برای فراوری زغال، از جنگل های زاگرس کاسته می گردد. برای آنکه عمق فاجعه بیشتر معین گردد، خوب است بدانید که این اندازه درخت که هر ساله با بی تفاوتی و سکوت محض مسئولین برای فراوری زغال می سوزد، حدود یک میلیارد دلار ارزش دارد.

ممنوعیت فروش زغال بلوط در دیوار

دیوار از ابتدای آذرماه سال جاری خریدوفروش زغال جنگلی را در این پلتفرم ممنوع اعلام نموده است و ابراز امیدواری نموده که سایر پلتفرم های نیازمندی ها و ارسال آگهی نیز در اقدامی مشابه، دست تخریب گران محیط زیست را تا آنجا که مقدور است کوتاه نمایند. سوداگران این بازار دیگر نمی توانند در دیوار آگهی خریدوفروش زغال بلوط ثبت نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2088

به "اعلام ممنوعیت خریدوفروش زغال جنگلی در دیوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام ممنوعیت خریدوفروش زغال جنگلی در دیوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید