تنورهای سفالینه گلابر مکمل پازل گردشگری

به گزارش مجله کالارنا، خبرنگاران-گروه استان ها: روستایی پلکانی با چهل پله ساسانیان، مسجد تاریخی، سد گلابر، باغ ها و کوچه باغ هایش که همگی فرصتی ناب برای جذب گردشگرند، بانوانی هنرمند هم در پازل دارایی های خود گنجانده است و آن زنان سفالینه ساز هستند.

تنورهای سفالینه گلابر مکمل پازل گردشگری

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه ویزای توریستی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

گلابر یکی از مهمترین روستاهای گردشگری شهرستان ایجرود از توابع استان زنجان است که مدت هاست دولت برای رونق گردشگری دراین فرصت تاریخی -طبیعی برنامه ریزی می نماید.

تنورهای سفالینه و ظروف سفالی تولید شده در این روستا برای آنان که شناختی از آن دارند یادآور نان تنوری و لبنیات محلی است که در دل خاک منطقه جا خوش می نمایند.

تنورهای قد و نیم قد برای طبخ نان حاصل دست زنانی است که این روزها در دوره میان سالی سیر می نمایند. شش بانوی میان سال و مسن که هنر مادران خود را به ارث برده اند و با ساخت تنور و سیین یا همان ظروف نگهداری نان و ساییدن کشک و ... نان آور خانه شده اند.

تنورها سفالی را این روزها راهی خانه باغ ها یا نانوایی های سنتی گاه تا میانه و تهران می نمایند اما دریغ که جوانی در این روستا با این هنر خاکی انس نگرفته و هر چه هست یادگار مادرها و مادر بزرگ ها است.

فاطمه امینی 45 ساله یکی از بانوان تنور ساز روستای گلابر است که از 17 سال پیش تا به امروز مشغول این کار است.

این بانوی گلابری تنور سازی را از مادرش یادگرفته، مادر 75 ساله ای که هنرش را روی خاک های منطقه پیاده می کرد.

به گفته امینی در روستای گلابر فقط شش خانم مسن مشغول سفالگری و تنورسازی هستند و نسل جوان با این هنر بیگانه اند.

وی در مورد نحوه ساخت تنورهای سنتی اظهار می نماید: از کوه دل برین خاک های مخصوصی بانام محلیقزیل تورپاخ و نوع دیگری از خاک را تهیه می کنیم آن ها را باهم مخلوط نموده و دو روز می خیسانیم سپسقزیلکه همان موی بز است به آن اضافه نموده لگد می کنیم و بعد از یک روز تنورها را با اندازه های مختلف آماده می کنیم پس از این مرحله ماساژ با سنگ های مخصوص را انجام می دهیم.

به گفته امینی خاک های گلابر باکیفیت است و می توان با آن تنورهایی به ابعاد مختلف برای کاربری های متفاوت آماده کرد به گونه ای که این روزها اغلب مشتری هایشان مالکان خانه باغ های اطراف زنجان هستند که برای کباب زدن تنورهای کوچک سفارش می دهند.

این بانوی تنور ساز گلابری قیمت تنورهای را از 150 هزار تومان تا 800 هزار تومان اعلام می نماید و می افزاید: تنورهای کباب پزی ارزان تر و تنورهای نان پزی گران تر هستند.

هرکس از تنورهای ما خریده مشتری های جدیدی را معرفی می نماید

فاطمه امینی با اشاره به سابقه تنور سازی در گلابر می گوید: تا جایی که یادم هست مادربزرگ های ما هم تنور می ساختند.

وی ادامه می دهد: من فقط می توانم تنور بسازم اما مادرم و بعضی زنان مسن تر ظروف سفالی دیگری هم می سازند برای نمونه ظروفی بنام محلیسیینکه تشت هایی برای نگهداری نان محلی یا سابیدن کشک محلی است هم در گلابر ساخته می گردد.

این بانوی گلابری بهترین تبلیغ برای فروش تنور را خریداران قبلی اش می داند و ابراز می نماید: هرکس از تنورهای ما خریده مشتری های جدیدی را معرفی می نماید.

بهرام امینی دهیار روستای گلابر نیز با تحسین زنانی که با ساخت تنور گلابر را به مردم معرفی می نمایند، گفت: با وجود اینکه رونق این کار سرمایه ای نمی خواهد کسی نیست که از آن حمایت کند.

وی ابراز می نماید: بستر برای فروش سفالینه های گلابر در روستا فراهم نشده تا گردشگران با این ظرفیت آشنا شده و اقدام به خرید آن نمایند تا بهره ای عاید مردم گردد.

به گفته امینی تنورهای سفالینه گلابر توسط زنان سازنده به شهرهای اطراف هم فروخته می گردد اما متأسفانه در فضاسازی این روستای گردشگری به کار نرفته است و رستوران سنتی ای با استفاده از این سفالینه ها برای گردشگران تجهیز نشده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز با اشاره به ساخت تنورهای سفالین در شهرستان های سلطانیه، ابهر و ایجرود گفت: این تنورها با ساختارهای سنتی برای استفاده شخصی در سلطانیه، ابهر و گلابر تولید می شوند و ما درصدد ثبت این آثار در میراث ناملموس کشور هستیم.

محمود علی محمدی اعلام کرد: موقعیت جغرافیایی و مواد اولیه موجود در منطقه، شیوه تهیه و تولید خاک در روستاهای مختلف این سفالینه ها را از یکدیگر متمایز می نماید.

وی ادامه داد: بارونق خانه ها و رستوران های سنتی مردم به سمت تهیه تنورها و ظروف سفالی تمایل می یابند و اقتصاد خردی ایجاد می گردد اما اغلب تولیدات برای استفاده منطقه ای است و نفع مالی چندانی ندارد.

این مقام مسئول اعلام کرد: در صورتی که بازار مالی تنورها و سفالینه هامناسب باشد و تولید رونق داشته باشد این تنور سازان می توانند پروانه تولید دریافت نمایند و فعالیت های خود را گسترش دهند.

گزارش از سولماز شهبازی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 774

به "تنورهای سفالینه گلابر مکمل پازل گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنورهای سفالینه گلابر مکمل پازل گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید