سریال های نمایش خانگی، زنان خانه دار را از خانه داری بیزار می نمایند
به گزارش مجله کالارنا، کیهان نوشت: در یک سال گذشته 17 سریال از شبکه های نمایش خانگی پخش شده است که تعدادی از زنان این سریال ها خانه دار هستند و یا در کنار شغل خارج از خانه، به فعالیت های خانه داری هم می پردازند.
این درحالی است که طبق آخرین نتایج سرشماری در سال 1395، 62.1 در صد از جمعیت زنان ایران را زنان خانه دار تشکیل می دادند، یعنی اکثریت جمعیت زنان. با این حال، در فیلم و سریال ها این جمعیت به نمایش گذاشته نمی شوند و می توان گفت نماینده خوبی در رسانه ندارند و این یعنی ارزشی برای زنان خانه دار و فعالیت های آنان در خانه تعریف نشده تا به نمایش دربیایند و به انتخاب آنان احترام گذاشته گردد و شغل خارج از خانه برای نمایش در رسانه، اولویت و ارزش بیشتری داشته است.
چنین شرایطی موجب می گردد زنان خانه دار، کار خانه داری را یک فعالیت بی ارزش و دسته چندم بدانند و دچار کمبود اعتماد به نفس، سرخوردگی و حس بی ارزشی شوند. تا جایی که گاهی اوقات از بیان خانه دار بودن خود شرمگین هستند.
آنالیز های صورت گرفته نشان می دهد فعالیت های مربوط به خانه داری به طور درست و کامل نمایش داده نمی گردد؛ یعنی بخش اعظم فعالیت هایی که زنان در زمینه نگهداری و تداوم منابع انسانی و مراقبت از کیان خانواده انجام می دهند و محل اجرای آن در منزل است دیده نمی گردد.
در اغلب سریال ها تعیین نیست که کار های خانه به دست چه کسی یا چه کسانی انجام می گیرد، ولی خانه همواره تمیز، مرتب و غذا همواره آماده و لذیذ است.
با توجه به شرایط مالی و معیشتی عموم مردم، حضور خدمتکار درخانه جهت رسیدگی به امور و انجام کار های مربوط به خانه داری حالتی غیرفراگیر دارد. نشان دادن خانه های اعیانی و اصطلاحا لاکچری با حضور خدمتکاران مختلف جهت انجام امور، می تواند در پس زمینه فکر افراد موجب افزایش نارضایتی از نوع زندگی خود و بعلاوه ایجاد فاصله بین واقعیت و توقعات در زندگی گردد. در تعداد قابل توجهی از سریال های شبکه نمایش خانگی، خانه ها با حضور خدمتکاران اداره می گردد.
علاوه بر حضور خدمتکاران، استفاده از زنان به عنوان خدمتکار به معنای زنانه بودن فقر و کاهش انتظار زنان سطح پایین جامعه از موقعیت شغلی خود است. هم اکنون نیز سهم زنان از مشاغل خدماتی در یک تقسیم بندی ناعادلانه، بیش از مردان است و کار خانگی که جزو پایین ترین رده های شغلی است، معمولا با کمترین حقوق و مزایا، نصیب زنان می گردد و دقیقا به علت ایجاد همین نگرش غلط، عموم مردان حاضر به انجام این گونه کار ها با مبالغ اندکی که زنان قبول می نمایند، نیستند.
با آنالیز این سریال ها به شخصیت هایی برمی خوریم که از سطح پایینی از فرهنگ برخوردارند، دغدغه اصلی آن ها تغییر ظاهر و پوشش طبق مد روز و خوشگذرانی است. این شخصیت ها مدام در پی انجام عمل های زیبایی، خرید و پیداکردن فروشگاه های تازه، خرج کردن پول برای احتیاجهای کاذب و غیرواقعی، فریب مردان و دلبری های بی جا برای جلب نظر آنان و این دست کار ها هستند. در برخی از سریال ها، این ویژگی به تمامی زنان آن سریال تسری پیدا می نماید و نتیجه حاصل چیزی نیست جز ضعیف و سطح پایین نشان دادن قشر زنان.
تصویر منعکس شده در محصولات نمایش خانگی از شخصیت زن خانه دار، اغلب موجودی ضعیف، عاجز از تصمیم گیری، ناتوان در برطرف احتیاج های شخصی و وابسته است.
منبع: فرارو