عرصه و حریم بزرگترین قلعه اورارتویی تعیین شد

به گزارش مجله کالارنا، مدیر پایگاه محوطه بسطام از مشخص عرصه و حریم محوط بسطام در آذربایجان غربی اطلاع داد. او گفت: عرصه و حریم 350 هکتار از محوطه و قلعه بسطام سال جاری توسط پایگاه میراث فرهنگی بسطام انجام و به سرانجام رسید.

عرصه و حریم بزرگترین قلعه اورارتویی تعیین شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محوطه و قلعه بسطام که متعلق به دوره اورارتویی ها است در شمال استان آذربایجان غربی و در بخش غربی قره ضیاء الدین در مرکز شهرستان چایپاره واقع شده است. این محوطه 350 هکتار است و قلعه نیز متشکل از سه بخش جداگانه است. مطالعات باستان شناسان و محققان در این محوطه نشان از آن دارد که این قلعه متعلق به هزاره اول قبل از میلاد و بزرگترین قلعه اورارتویی ها در ایران بوده است.

غلام شیرزاده مدیر پایگاه محوطه تاریخی بسطام با اعلام اینکه، عرصه و حریم بزرگترین قلعه اورارتویی ایران سال جاری به خاتمه رسید گفت: محوطه و قلعه بسطام 350 هکتار است که سال جاری با همکاری باستان شناسان 96 حدس به منظور معین عرصه و حریم این محوطه صورت گرفت.

او گفت: درحال حاضر 350 هکتار به عنوان عرصه معین شد و از هر طرف 200 متر به عنوان حریم درجه یک آن معین شد.

مدیر پایگاه تاریخی محوطه بسطام اضافه نمود: محوطه و قلعه بسطام پیش از انقلاب توسط باستان شناسان آلمانی مورد کاوش نهاده شد که همان زمان معین شد که قلعه بسطام از سه طبقه و سه بخش جداگانه (پایین قلعه و بالا قلعه) تشکیل شده است.

شیرزاده اضافه نمود: قلعه بسطام به مدت ده سال مورد کاوش نهاده شده و سال جاری نیز 96 حدس به منظور معین عرصه و حریم این محوطه انجام شد.

به گفته مدیر پایگاه بسطام، هم اکنون لوح ها، مهر و موم و سفال های مختلفی از دوره اورارتویی در این محوطه کشف شده و هم اکنون نیز پایگاه میراث فرهنگی بسطام با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و اداره میراث فرهنگی استان درحال ترجمه دو کتاب بسطام 1 و 2 است که حاصل کوشش و کاوش های باستان شناسان آلمانی در زمان پیش از انقلاب است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 270

به "عرصه و حریم بزرگترین قلعه اورارتویی تعیین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرصه و حریم بزرگترین قلعه اورارتویی تعیین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید