مرسدس در جدالی تماشایی مسابقه نخست فرمول یک 2021 را از ردبول برد
به گزارش مجله کالارنا، این طور که پیداست، تمدید قرارداد لوئیس همیلتون به نفع مرسدس بوده و این تیم یکشنبه گذشته پیروز شد، در مسابقه آغازین رقابت های فصل 2021 فرمول یک در گرندپری بحرین صندلی نخست را کسب کند.

پس از آنکه همیلتون در نخستین دور توقف، از ماکس فرستاپن (Max Verstappen) راننده تیم رد بول (Red Bull) عقب افتاد، مرسدس استراتژی متفاوتی را پیش گرفت و در نهایت باعث برتری او شد. رد بول در این رقابت یک استراتژی لاستیک متوسط-متوسط-سخت را در توقف های سه گانه پیش گرفت، در حالی که مرسدس به رانندگی هملیتون با استراتژی لاستیک متوسط-سخت-سخت رقابت کرد و توانست از دور دوم مسابقه را به نفع خود تغییر دهد.
رقابت در دورهای آخر به اوج هیجان خود رسید و فرستاپن راننده رد بول ناچار شد با خروج از خط از همیلتون جلو بزند. به این ترتیب با وجود اینکه چهار دور به خاتمه مسابقه مانده بود، به فرستاپن گفته شد با توجه به اینکه هنگام جلو زدن، اندکی از جهت خارج شده بود، صندلی اول را به همیلتون بازگرداند. همین کار باعث شد تا ماکس دیگر نتواند به صندلی نخست بازگردد و بدین ترتیب همیلتون عنوان برنده رقابت افتتاحیه در بحرین را از آن خود کرد.
- چرا لوئیس همیلتون قراردادش را با تیم فرمول 1 مرسدس فقط یک فصل تمدید کرد؟
فرایند مسابقه گرندپری فرمول یک در پیست بین المللی صخیر بحرین
پس از آغاز ناکام مسابقه برای سرجیو پرز (Sergio Perez) از تیم رد بول، که در دور شکل گیری چیدمان خودروها به حاشیه سنگی جهت رفت، فرستاپن به عنوان هم تیمی او از موقعیت قطبی (Pole Position) پیش رفت و از خودروی تیم مرسدس به رانندگی همیلتون عبور کرد.
در سمت دیگر نیکیتا مازپین (Nikita Mazepin) تازه وارد، در پیچ 3 تصادف کرد تا این خودروی تیم هاس (Haas) از مسابقه بیرون برود. اما پیش از آن شارل لکرلک (Charles Leclerc) از فراری که بر خلاف خودروهای ردیف اول، با لاستیک نرم آغاز نموده بود، در خروجی پیچ 4 جلوی والتری بوتاس (Valtteri Bottas) رسید تا سوم گردد.
فرستاپن اما بار خود را بست تا یک آغاز دوباره داشته باشد، هرچند هنوز به همیلتون و لکلرک نرسیده بود. برخوردها در این مسابقه هم جالب بود. پیر گسلی (Pierre Gasly) از تیم آلفاتاوری (AlphaTauri) پس از برخورد به خودروی دنیل ریکاردو (Daniel Ricciardo) از تیم مک لارن در پیچ 5، بال جلویی خودروی خود را از دست داد. در حالی که میک شوماخر (Mick Schumacher) از تیم هاس (Haas) در پیچ 4 یک چرخش داشت و توانست ادامه دهد. همه این ها باعث شد تا یک خودروی ایمنی، پیست را پاکسازی کند.
فرستاپن در دور 5 از محدوده DRS همیلتون خارج شد زیرا بوتاس توانست با استفاده از DRS (جابه جایی بال عقب) صندلی سوم را از لکلرک پس بگیرد. در ادامه لاندو نوریس (Lando Norris) از مک لارن در دور 9 از لکلرک عقب افتاد. تیم آلپاین (Alpine) برند مسابقه ای رنو هم با رانندگی فرناندو آلونسو (Fernando Alonso) با رفتن به پیت استاپ توانست از لنس استرول راننده تیم استون مارتین (Aston Martin) پیش بیفتد اما در نهایت بعد با عقب ماندن در رقابت، هزینه اش را پرداخت.
در جلوی رقابت هملیتون زودتر به صندلی خدمات رفت و با توجه به اینکه لاستیک متوسط دیگری نداشت، به لاستیک سخت روی آورد. در حالی که او سریع ترین دور خود را آغاز می کرد، فرستاپن بیرون ماند. چهار دور بعد فرستاپن در دور 17 برای تعویض لاستیک متوقف شد و دوباره با اختلاف 7 ثانیه به نزدیکی همیلتون رسید، این بار سوار بر لاستیک هایی متوسط که تازه نصب شده بودند. او برای کاهش فاصله کوشش کرد و زمانی که هملیتون برای پیشگیری از عقب ماندن، دوباره در دور 29 لاستیک های سخت تازه ای را نصب کرد، تنها 2 ثانیه با او اختلاف داشت.
فرستاپن آخرین توقف خود را پیش از 16 دور به خاتمه انجام داد و به لاستیک های تازه سخت روی آورد و با 8.5 ثانیه تأخیر دوباره به جمع نفرات اول پیوست. او این فاصله را به آرامی کم کرد و مراقب بود تا لاستیک هایش بیش از حد گرم نشوند. در همین حال همیلتون با لاستیک هایی که 11 دور بیشتر کار نموده بودند، صندلی خود را حفظ می کرد. در دورهای خاتمهی کم کم فرستاپن به همیلتون نزدیک و در 5 دور مانده به خاتمه، به محدوده DRS خودروی او رسید.
او در 4 دور مانده به خاتمه از هملیتون عبور کرد اما چون با خروج از خط این کار را انجام داد، ناچار شد این صندلی را به همیلتون بازگرداند. پس از یک سر خوردن در جهت، فرستاپن از هملیتون فاصله گرفت، اما با آغاز دور آخر به آن بازگشت. با این وجود در نهایت این همیلتون بود که پیروزی درخشان این مسابقه را از آن خود کرد.
در آن سوی رقابت اما بوتاس در پیت استاپ دوم با 10.9 ثانیه تأخیر بسیار عقب ماند اما هیچ چیز مانند برتری رد بول یا مرسدس برای او هزینه نداشت. نورییس چهارم شد و جلوتر از پرز نهاده شد که در بازگشتش به رقابت ها پنجم شد. لکلرک در صندلی ششم نهاده شد و ریکاردو از مک لارن، کارلوس سانیز از فراری، یوکی سوندا از آلفاتاوری و استرول از استون مارتین در رده های بدی نهاده شدند. آلونسو هم در دور 34 با خرابی ترمز کنار کشید.
- فهرست کامل رانندگان و تیم های فصل 2021 مسابقات فرمول یک
رده بندی نهایی مسابقه
صندلی | راننده | تیم | دور | زمان | تأخیر |
1 | لوئیس همیلتون | مرسدس | 56 | - | |
2 | ماکس فرستاپن | رد بول | 56 | 0.745 | 0.745 |
3 | والتری بوتاس | مرسدس | 56 | 37.383 | 37.383 |
4 | لاندو نوریس | مک لارن | 56 | 46.466 | 46.466 |
5 | سرجیو پرز | رد بول | 56 | 52.047 | 52.047 |
6 | شارل لکلرک | فراری | 56 | 59.090 | 59.090 |
7 | دنیل ریکاردو | مک لارن | 56 | 106.004 | 106.004 |
8 | کارلوس ساینز جونیور | فراری | 56 | 107.100 | 107.100 |
9 | یوکی سونودا | آلفاتاوری | 56 | 125.692 | 125.692 |
10 | لانس استرول | استون مارتین | 56 | 126.713 | 126.713 |
11 | کیمی رایکونن | آلفا رومئو | 56 | 128.864 | 128.864 |
12 | آنتونیو جوویناتزی | آلفا رومئو | 55 | 1 دور | |
13 | استابان اوکون | آلپاین | 55 | 1 دور | |
14 | جورج راسل | ویلیامز | 55 | 1 دور | |
15 | سباستیان فتل | استون مارتین | 55 | 1 دور | |
16 | میک شوماخر | هاس | 55 | 1 دور | |
17 | پیر گاسلی | آلفاتاوری | 52 | ||
18 | نیکلاس لطیفی | ویلیامز | 51 | ||
فرناندو آلونسو | آلپاین | 32 | |||
نیکیتا مازپین | هاس | 0 |
جدول سریع ترین دور مسابقه
صندلی | راننده | تیم | دور | زمان | تأخیر |
---|---|---|---|---|---|
1 | والتری بوتاس | مرسدس | 56 | 1:32.090 | |
2 | ماکس فرستاپن | رد بول | 41 | 1:33.228 | 1.138 |
3 | سرجیو پرز | رد بول | 44 | 1:33.970 | 1.880 |
4 | لوئیس همیلتون | مرسدس | 44 | 1:34.015 | 1.925 |
5 | پیر گاسلی | آلفاتاوری | 48 | 1:34.090 | 2.000 |
6 | لاندو نوریس | مک لارن | 38 | 1:34.396 | 2.306 |
7 | کارلوس ساینز جونیور | فراری | 48 | 1:34.509 | 2.419 |
8 | یوکی سونودا | آلفاتاوری | 38 | 1:34.761 | 2.671 |
9 | لانس استرول | استون مارتین | 31 | 1:34.865 | 2.775 |
10 | دنیل ریکاردو | مک لارن | 36 | 1:34.932 | 2.842 |
11 | شارل لکلرک | فراری | 39 | 1:34.988 | 2.898 |
12 | جورج راسل | ویلیامز | 40 | 1:35.036 | 2.946 |
13 | آنتونیو جوویناتزی | آلفا رومئو | 32 | 1:35.122 | 3.032 |
14 | کیمی رایکونن | آلفا رومئو | 45 | 1:35.192 | 3.102 |
15 | استابان اوکون | آلپاین | 33 | 1:35.250 | 3.160 |
16 | سباستیان فتل | استون مارتین | 26 | 1:35.566 | 3.476 |
17 | فرناندو آلونسو | آلپاین | 31 | 1:36.063 | 3.973 |
18 | میک شوماخر | هاس | 38 | 1:36.134 | 4.044 |
19 | نیکلاس لطیفی | ویلیامز | 16 | 1:36.602 | 4.512 |
عکس کاور: نمایی از مسابقه گرندپری بحرین رقابت های فرمول یک 2021
Credit: Formula1
منبع: Motor Sport
منبع: دیجیکالا مگ