8 قاعده برای تصمیم گیری درست در دوراهی ها و موقعیت های سخت

به گزارش مجله کالارنا، تأثیری را که یک تصمیم گیری درست می تواند در زندگیتان داشته باشد هیچ وقت دست کم نگیرید. هر تصمیم گیری غلط می تواند یک رابطه، شغل یا حتی یک زندگی را خراب کند. برای داشتن حس رضایت در زندگی، نیاز داریم تا انتخاب های عاقلانه داشته باشیم؛ اما هنگامی که چالشی پیش می آید و جاده زندگی به دست اندازها می رسد، ناگهان سردرگمی از راه می رسد. طبیعی است که وقتی گزینه های مختلف مزایا و معایب مختلفی دارند، گیج شوید.

8 قاعده برای تصمیم گیری درست در دوراهی ها و موقعیت های سخت

همان طور که در راستا زندگی پیش می رویم، پیش آمدهای ناگهانی به توجه و تفکر سریع ما نیاز دارند؛ آیا باید به این شخص فرصت دیگری بدهم؟ آیا باید از این فرصت شغلی استفاده کنم؟ آیا باید خانه ام را عوض کنم؟ تحت فشار انتخاب درست، ممکن است هیچ کدام از تصمیم گیری هایمان درست نباشد. پس چه کار باید کرد؟ همه می خواهند همیشه تصمیم درست بگیرند؛ اما آیا این امکان واقعا وجود دارد؟ حقیقت این است که نه؛ چون به هرحال هیچ کس کامل نیست. اما می توانید مهارت های تصمیم گیری خود را بالاتر ببرید تا با اطمینان بیشتری، بتوانید در هر موقعیتی بهترین انتخاب را داشته باشید.

تصمیم گیری چیست؟

در روان شناسی، تصمیم گیری به عنوان فرآیندی شناختی در نظر گرفته می شود که منجر به انتخاب یک باور یا یک روش عملی از بین چندین گزینه جایگزین احتمالی می شود. تصمیم گیری، فرآیند شناسایی و انتخاب گزینه های دیگر بر اساس ارزش ها، ترجیحات و اعتقادات تصمیم گیرنده است. هر فرآیند تصمیم گیری، یک انتخاب نهایی را ایجاد می کند که ممکن است به اقدامی سریع منجر بشود یا نشود.

برای اینکه در موقعیت های مختلف بتوانید تصمیم گیری درستی داشته باشید، راهکارهای ساده ای وجود دارد که در ادامه آن ها را شرح می دهیم.

1. آرامش خودتان را حفظ کنید

تصمیمات اشتباه اغلب زمانی گرفته می شوند که کمتر احساس آرامش می کنید. ممکن است در موقعیتی باشید که احساس اضطراب، ناامیدی، استرس، فشار و عصبانیت کنید. این احساسات برای تصمیم گیری درست ایدئال نیستند. قبل از هر تصمیمی، باید آرامش خودتان را حفظ کنید.

در اینجا یک تمرین آرام بخش و عالی را معرفی می کنیم که می توانید برای بازگرداندن حس آرامش و تفکر مثبت، انجامش دهید.

  1. جای آرامی را انتخاب کنید و با کمری صاف بنشینید.
  2. یک دست را روی شکم و درست زیر دنده ها قرار دهید.
  3. دست دیگر را روی قفسه سینه قرار دهید.
  4. از طریق بینی، عمیق و آرام تنفس کنید. بگذارید ذهن و دستی که روی سینه قرار داده اید، روی پر شدن ریه ها از هوا متمرکز شوند.
  5. نفسی را که استنشاق کرده اید، تقریبا به مدت دو ثانیه نگه دارید.
  6. بازدم را به آرامی و آهسته در حدود چهار شماره، انجام دهید. می توانید از طریق دهان یا بینی بازدم را خارج کنید.
  7. کل مراحل را تکرار کنید. سعی کنید این کار را در مدت زمان 10 دقیقه، بین شش تا ده بار انجام دهید.

وقت ندارید 10 دقیقه این تمرین را انجام دهید؟ آیا نیاز به تصمیم گیری فوری دارید؟ اگر می توانید چشمان خود را ببندید و به صورت عمیق و آهسته نفس بکشید تا یک آرامش سریع به خود بدهید.

چند پیشنهاد دیگر برای اینکه به آرامش برسید و اضطراب را از خود دور کنید؛

  • قدم زدن
  • گوش دادن به موسیقی
  • ورزش کردن
  • مطالعه
  • مراقبه
  • بازی با حیوانات خانگی

2. خودتان را از افکار و احساسات منفی رها کنید

احساسات منفی می توانند برای تصمیم گیری درست بسیار مضر باشند. عمل به تصمیم هایی که تحت تأثیر افکار و احساسات منفی گرفته می شوند، می تواند منجر به انتخاب هایی شود که عاقلانه و منطقی نیستند و مانع پیشرفت شما می شوند. بعضی از احساسات منفی که باید از آن ها دوری کنید به شرح زیر هستند؛

  • احساس ناامیدی

وقتی ناامید شوید، تقریبا به هر راه حل احتمالی و در دسترسی امیدوار خواهید شد. بنابراین مهم است که تفکر مثبت خود را حفظ کنید. بله، گاهی اوقات احساس می کنید که دنیا دارد به پایان می رسد و هیچ امیدی نیست، اما یادتان باشد که این حس برآمده از ناامیدی است و همیشه یک راه حل خوب وجود دارد که باید به آن برسید.

  • احساس ترس

وقتی می ترسید، تصمیماتی می گیرید که به شما احساس امنیت بدهند. این موضوع می تواند از پیشرفت شما جلوگیری کند و باعث شود راکد بمانید و درجا بزنید. برای بررسی دقیق اوضاع و تصمیم گیری درست، باید به خودتان فرصت دهید و سعی کنید بر ترس غلبه کنید و شجاعانه تصمیم بگیرید.

  • احساس گناه

خیلی از افراد از روی حس گناه تصمیم گیری می کنند. ممکن است در شرایطی قرار داشته باشید که به دلیل فشارهای خارجی، حس کنید که باید تصمیم مشخصی بگیرید. این احساس در نهایت منجر به انتخابی خواهد شد که برای مسرور کردن شخص دیگری گرفته شده است و ممکن است در آینده از این تصمیم پشیمان شوید. صبر کنید تا بتوانید منطقی انتخاب کنید و اجازه ندهید کسی با ایجاد حس گناه در شما، باعث شود تصمیمی بگیرید که 100 درصد از آن مطمئن نیستید.

  • احساس شتاب زدگی

اگر احساس می کنید که بلافاصله باید تصمیمی بگیرید، ممکن است تصمیمات سریع و تکان دهنده ای بگیرید که در مورد آن ها خوب فکر نکرده اید. شتاب زدگی در واقع همیشه باعث انتخاب های غلط و وحشتناک می شود.

3. جمع آوری اطلاعات کنید

مهم است که قبل از هرگونه تصمیم گیری، اطلاعات کافی درباره موضوع داشته باشید. اگر فکر می کنید همه چیز را از شرایط نمی دانید، پس احتمالا نمی توانید انتخابی داشته باشید که قطعا بهترین گزینه موجود است. در ادامه به شما می گوییم که چطور اطلاعات لازم را جمع آوری کنید.

  • تحقیق کنید

اگر در موقعیتی هستید که می توانید درباره آن تحقیق کنید، از اینترنت کمک بگیرید و همه چیز را در آن سرچ کنید.

نمی دانید کدام آپارتمان را برای جابه جایی انتخاب کنید؟ درباره ایستگاه های وسایل حمل و نقل عمومی، فروشگاه های مواد غذایی، همسایگی های هرکدام و… تحقیق کنید.

رشته کاری دلخواهتان را پیدا کردید اما نمی دانید چطور آن را شروع کنید؟ پیش نیازها و مهارت های لازم، بودجه لازم برای شروع، کیفیت بازار کار آن و… را جستجو کنید.

مهم نیست که درباره چه چیزی می خواهید تصمیم گیری درست داشته باشید؛ به هر حال اینترنت دوست شماست! دنیای بزرگی از هر آنچه که می خواهید درباره آن بدانید و تجربه های مختلف آدم های متفاوت در کامپیوتر شما قرار گرفته است که می تواند بزرگترین کمک به شما باشد.

  • سؤال بپرسید

اگر کسی از شما خواسته است که درباره مسأله ای تصمیم بگیرید، از سؤال پرسیدن از او نترسید. این حق شماست که بخواهید اطلاعات بیشتری درباره موضوع داشته باشید. کسی که از شما درخواست تصمیم گیری کرده است، نباید مسئله ای با آگاه کردن شما از تمام جوانب موضوع داشته باشد.

  • تحت تأثیر عقاید دیگران نباشید

این به این معنی نیست که همه نمی توانند راهنمایی درست و منطقی به شما بکنند. حقیقت این است که بیشتر مردم حداقل در ناخودآگاهشان، نسبت به بخشی از ماجرا یا شخصی، دیدگاه متعصبانه دارند و احتمالا نمی توانند راهنمایی درستی به شما بکنند.

4. نظر افراد نزدیک و مورد اعتمادتان را بپرسید

در تصمیم گیری سردرگم هستید؟ با کسی که می توانید به او اعتماد کنید صحبت کنید و نظر او را بپرسید. دوستان، خانواده، همکاران یا هر شخص دیگری که می توانید به آن ها اعتماد کنید، همه گزینه های خوبی برای نظرخواهی هستند. اما این نکته را بدانید که پرسیدن نظر از چند نفر می تواند بیشتر شما را گیج کند.

راه دیگر این است که به دنبال افرادی بگردید که قبلا در شرایط مشابه شما بوده اند و باید تصمیم گیری می کردند. با آن ها صحبت کنید و از تجربه شان استفاده کنید تا بتوانید تصمیم گیری درست را انجام دهید.

5. صبور باشید

بالاتر درباره تصمیم گیری در شرایط شتاب زده صحبت کردیم. اگر می خواهید بهترین تصمیم را بگیرید، باید مطمئن شوید که عجله ای در کارتان نیست. اینجا به چند توصیه که می توانند به شما کمک کنند، اشاره می کنیم.

  • به خودتان زمان بدهید

برای بررسی شرایط و سنجیدن گزینه های موجود به خودتان زمان بدهید. مکث کنید، درباره تصمیمات احتمالی تأمل کنید، به واکنش های خود در برابر آن ها فکر کنید و نفس عمیق بکشید. اگر در شرایطی قرار گرفتید که از شما خواسته شد سریع تصمیم گیری کنید، در صورت امکان وقت بیشتری برای فکر کردن بخواهید.

  • بخوابید!

خواب یک راه فوق العاده برای سر و سامان دادن به افکار است. بعد از اینکه انتخاب خود را انجام داده اید و حس کردید از آن مطمئن هستید، بخوابید و بعد ببینید آیا صبح هم همین احساس را دارید یا نه.

  • از موضوع کمی فاصله بگیرید

بسکمک از افراد بهترین تصمیم گیری هایشان را زمانی انجام می دهند که از موضوع کمی دور شده اند و روی آن متمرکز نیستند. پس حواستان را با چیزهای دیگر پرت کنید. بگذارید فضایی بین شما و آن موقعیت ایجاد شود. خدا را چه دیدید، شاید راه حل واقعی موقعی به ذهن شما برسد که اصلا انتظارش را ندارید.

  • مدافع شیطان خود باشید

اگر به نتیجه ای رسیدید، تلاش کنید تا از تصمیم ضد آن، با استدلال دفاع کنید و مدافع شیطان خودتان شوید. اگر به جایی رسیدید که تصمیمِ دیگر، کم کم به نظر منطقی رسید، پس شاید نیاز باشد که تجدید نظر کنید. این یک شکل بسیار رایج از تصمیم گیری است و محققان به این نتیجه رسیده اند که می تواند تأثیر مثبتی بر فرایند فکر و تصمیم گیری شما داشته باشد.

6. افکارتان را سازماندهی کنید

هنگام تصمیم گیری های بزرگ، فکرهای زیاد و بی نظمی در ذهنتان هستند که می توانند آزاردهنده باشند. مهم است که قبل از تصمیم گیری افکارتان را سازماندهی کنید. در ادامه چند روش برای سازماندهی افکار به شما پیشنهاد می کنیم.

  • فهرستی از گزینه های موجود تهیه کنید

تمام انتخاب هایی که دارید چه هستند؟ همه آن ها را به صورت سازمان یافته، لیست کنید. به این ترتیب می توانید بدون به هم ریختگی افکار، گزینه هایتان را ببینید.

  • فهرستی از نتایج احتمالی تهیه کنید

حالا که گزینه های موجود را بررسی کردید، نتایج احتمالی این تصمیمات را هم در فهرستی بیاورید. این به شما کمک می کند تا ببینید کدام انتخاب ها، بهترین نتیجه را در دراز مدت دارند.

  • فهرستی از جوانب مثبت و منفی تهیه کنید

هنوز تصمیم گیری درست برایتان سخت است؟ جوانب مثبت و منفی هر کدام را بنویسید. بعضی از گزینه های منفی ممکن است تکلیف همه چیز را روشن کنند و بعضی از جوانب مثبت هم برای به قطعیت رسیدن در تصمیم گیری بسیار کمک کننده هستند.

  • درباره آن صحبت کنید

اگر همه راه هایی که تا اینجا گفتیم به شکست منجر شد، درباره آن صحبت کنید. حتی لازم نیست برای صحبت به سراغ کسی بروید، فقط با خودتان حرف بزنید! بلند حرف زدن درباره افکار به هم ریخته ، می تواند معجزه ای برای نظم بخشیدن به افکار و به نتیجه رسیدن باشد.

7. تصمیمی بگیرید که وجدانتان آسوده باشد

تصمیم شما نباید بر وجدانتان تأثیر منفی بگذارد. انتخاب های شما باید با اصول اخلاقی و عقاید شخصی شما همسو باشد. در ادامه به شما می گوییم چطور از تصمیم گیری درست تان اطمینان داشته باشید.

  • درباره افرادی که تحت تأثیر تصمیم شما قرار می گیرند، فکر کنید

آیا تصمیم گیری شما روی افراد دیگر تأثیر خواهد گذاشت؟ بله. شما درباره تصمیماتی که زندگی شما را تغییر می دهد حرف آخر را می زنید، اما ممکن است بخواهید به این هم فکر کنید که انتخاب شما چطور بر کسانی که به آن ها اهمیت می دهید تأثیر خواهد گذاشت.

  • با خودتان صادق باشید

فکر کنید که چه چیزی واقعا برایتان مهم است؟ آیا برای خانواده ارزش قائل هستید؟ هدف و آرزو یتان؟ عدالت اجتماعی؟ سود مالی؟ قانون؟ هرچه هست، بگذارید این ارزش، به انتخاب شما جهت بدهد.

  • برای اذیت کردن دیگران تصمیم گیری نکنید

انتقام گیری از کسی که به شما صدمه زده است یا ظلمی در حقتان کرده است، می تواند همراه با لذت باشد اما این لذت نباید انگیزه و دلیل اصلی شما برای تصمیم گیری باشد. علاوه بر این، بهترین گزینه این است که با مهربانی و گذشت زندگیتان را ادامه دهید.

8. به غریزه یتان اعتماد کنید

شهود و غریزه شما ارزش اعتماد کردن را دارد. اگر همه راه های دیگر به شکست منجر شد، اولین حس هایتان را درباره موضوع، به خاطر بسپارید. این حس اغلب نشان دهنده درونی ترین ترجیحات شما هستند. البته شاید بهتر باشد این اولین گزینه شما برای انتخاب نباشد، اما اگر واقعا نمی توانید بفهمید کدام تصمیم بهترین است، غریزه شما یک راهنمای مطمئن است.

به طور کلی، بیش از حد تجزیه و تحلیل نکنید. کسانی که بر اساس احساسات مجبور به تصمیم گیری می شوند، می توانند احساس بهتری نسبت به نتیجه این تصمیم داشته باشند. لحظه ای به درون خودتان رجوع کنید و ببینید واقعا چه تصمیمی به شما حس مثبت و بهتری می دهد. حقیقت این است که هرچه در تصمیم گیری بهتر باشید، نشان دهنده این است که شهودتان دقیق تر است. بنابراین به تمرین ادامه دهید؛ به زودی، غرایز شما برای تصمیم گیری درست بسیار قابل اعتماد خواهند بود.

منبع: Power of Positivity

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 2 آذر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1336

به "8 قاعده برای تصمیم گیری درست در دوراهی ها و موقعیت های سخت" امتیاز دهید

7 کاربر به "8 قاعده برای تصمیم گیری درست در دوراهی ها و موقعیت های سخت" امتیاز داده اند | 4.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 قاعده برای تصمیم گیری درست در دوراهی ها و موقعیت های سخت"

1 دیدگاه

رستا 16 شهریور 1400

خوب بود من الان بین دوتا چیز سخت موندم

پاسخ به رستا
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید