شروع فراوری خودروی جدید شاهین زودتر از موعد در سایپا

به گزارش مجله کالارنا، در حالی که قرار بود شاهین از اوایل آبان ماه وارد خط فراوری سایپا گردد و فرآیند فراوری آزمایشی آن آغاز گردد، هم اکنون سه هفته زودتر از برنامه ریزی های اجرا شده، فراوری آزمایشی این خودرو در فاز های PP1 و PP2 آغاز شده است.

شروع فراوری خودروی جدید شاهین زودتر از موعد در سایپا

به گزارش عصر ایران، خودروی شاهین که نخستین عضو خانواده SP100 سایپا به حساب می آید، پس از فراوری نمونه های اولیه در مرکز تحقیقات سایپا، اکنون قدم به خط فراوری اصلی خود گذاشته و از چند روز پیش، فراوری آزمایشی آن در فاز های PP1 و PP2 شروع شده است.

در فاز PP1، خط فراوری با فرآیند ساخت خودرو هماهنگ می گردد و ابزار های مربوط به آن خط فراوری اصلاح و یا تغییر پیدا می نمایند. برای فراوری شاهین در کارخانه تهران سایپا، یک لاین فراوری مستقل به خانواده SP100 اختصاص یافته است.

تغییر ابزارها، تطبیق کانوایر ها و ... از جمله تغییراتی است که برای شروع فراوری شاهین در مرحله PP1 اتفاق افتاده است.

در کنار این اتفاق ها در مرحله PP1، تعداد محدودی بدنه رنگ شده به خط تریم و قوای محرکه می آید و با توجه به نوع قطعات و اجزای خودرو، ایستگاه های مونتاژ مختلف توسط مهندسان فراوری تعریف می گردد.

در خط فراوری SP100 سایپا هم چند اتاق شاهین به خط فراوری نهایی آمدند و در هفته گذشته فرآیند فراوری آزمایشی PP1 را پشت سر گذاشتند.

پس از این مرحله، فراوری وارد فاز PP2 می گردد. در این فرآیند تعداد اتاق های بیشتری به خط تریم و قوای محرکه می آیند و مونتاژ چند خودرو به صورت همزمان انجام می گردد. از ابتدای هفته جاری فرآیند فراوری آزمایشی شاهین با 10 اتاق رنگ شده در مرحله PP2 شروع شده است.

در این مرحله، آموزش نیرو های خط فراوری، افزایش سرعت کار، بهبود جانمایی قطعات منفصله نسبت به مرحله PP1، ارتقاء تأمین قطعه و هماهنگ کردن بخش لجستیک با بخش فراوری و برطرف ایرادات مونتاژی اهمیت بسیار دارد و در حال حاضر، خط فراوری SP100 فاز فراوری آزمایشی PP2 را طی می نماید.

همواره در مرحله فراوری آزمایشی یک خودرو، از مجموعه قطعاتی متفاوت استفاده می گردد، زیرا در این مرحله سرعت فراوری و دقت کار اهمیت دارد و باید کیفیت مونتاژ مورد آنالیز قرار گیرد. به همین دلیل خودروسازان از مجموعه قطعات فراوری آزمایشی در فرآیند PP1 و PP2 استفاده می نمایند و براساس قواعد، امکان عرضه این خودرو ها را به مشتریان ندارند.

با توجه به این موضوع مهم بدیهی است که نمی توان ویژگی های نهایی سایپا شاهین را از روی نسخه های فراوری آزمایشی قضاوت کرد. از سویی، گاهی در فراوری آزمایشی خودروها، امکانات جدیدتری نسبت به کاتالوگ خودرو دیده می گردد که نشان می دهد مهندسان در حال آنالیز ویژگی های جدید بر روی خودروی مورد نظر هستند.

با توجه به برنامه ریزی های اجرا شده، سایپا شاهین زودتر از موعد به فرآیند فراوری آزمایشی و رسمی رسیده است و در روز های آینده این مراحل فراوریی را پشت سر می گذارد.

در حال حاضر، خط فراوری SP100 سایپا این امکان را فراهم ساخته تا به صورت همزمان سه عضو از خانواده این پلتفرم جدید در این کارخانه فراوری و مونتاژ شوند. فعلاً سایپا سدان و کراس اوور خانواده SP100 را معرفی نموده است و میخواهد در امسال شاهین را با تیراژ انبوه به بازار بفرستد.

پس از سرانجام فرآیند فراوری آزمایشی این خودرو، فراوری انبوه و تجاری شاهین در کارخانه سایپا شروع خواهد شد. خط فراوری SP100 در مرحله فعالیت با ظرفیت کامل می تواند 14 دستگاه خودرو در هر ساعت را تجاری سازی نموده و در هر شیفت آن 143 اشتغال مستقیم را ایجاد کند.

منبع: فرارو
انتشار: 30 آبان 1399 بروزرسانی: 30 آبان 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1332

به "شروع فراوری خودروی جدید شاهین زودتر از موعد در سایپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع فراوری خودروی جدید شاهین زودتر از موعد در سایپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید