آموزش تاکسیرانان مشهدی برای ارتقای نحوه برخورد آن ها با زائران

به گزارش مجله کالارنا، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر بخش توسعه و برنامه ریزی تاکسی رانی استان گفت: از آنجا که اولین برخورد یک زائر یا جهانگرد در مشهد می تواند با یک تاکسیران باشد، کوشش شده موجبات رضایت زوار فراهم گردد. به همین دلیل آموزش هایی برای تاکسیرانان مشهدی از جمله مشتری مداری اجباری شده است.

آموزش تاکسیرانان مشهدی برای ارتقای نحوه برخورد آن ها با زائران

ابوالفضل حیدری در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: از آنجایی که بحث آموزش تاکسیرانان زیرمجموعه حوزه توسعه و برنامه ریزی سازمان است آن را به طور جدی پیگیری کردیم و آن را برای رانندگان مبادی حرم اجباری کردیم؛ در این آموزش ها مواردی همانند مشتری مداری، ارتباط با مخاطب، تیپ شناسی و از این قبیل مسائل جزو سرفصل هاست.

وی در مورد دوره های برگزار شده افزود: سعی کردیم با این آموزش ها سطح برخورد رانندگان با مخاطب ارتقا پیدا کند. البته ماجرای کلاس های آموزشی با شیوع بیماری کرونا تا حدودی نیمه کاره ماند. در همین مدت با آنالیز هایی به این نتیجه رسیدیم که اگر رانندگان به یک زبان دیگر تسلط داشته باشند، این موضوع تاثیر به سزایی در ارتباط و تعامل آن ها با زائران و جهانگردان خواهد داشت. به همین علت اقدام به برگزاری کلاس های زبان عربی هم نموده ایم.

حیدری ادامه داد: در حال حاضر سرفصل هایی به آموزش این عزیزان اضافه شده و اصولا تمدید و یا گرفتن پروانه منوط بر گذراندن این دوره ها و کسب نمره قبولی است. بر این اساس رانندگان هر 4 سال یک مرتبه در این سیکل قرار می گیرند و باید با گذراندن دوره ها و آزمون ها مباحث برایشان تکرار گردد. این اقدامات به علت تقویت آموزش ها و ارتباط با مخاطب از سوی سازمان انجام شده است.

مدیر بخش توسعه و برنامه ریزی تاکسیرانی خراسان رضوی بهبود و تقویت تعامل تاکسیرانان با زائران را مهم دانست و اظهار کرد: در مبادی وردی حرم مطهر و فرودگاه مشهد گلایه هایی از تعداد معدودی از تاکسیرانان از سوی زائران وجود داشت که ظاهرا مبلغ بیشتری از کرایه تصویب شده از آنان دریافت نموده بودند؛ با اینکه این تعداد اندک بود اما باز هم به این علت که اولین برخورد زائر و جهانگرد در مشهد با رانندگان وسیله نقیله عمومی همانند تاکسی هاست، این موضوع برای ما اذیت نماینده تلقی می گردد.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل در اواخر سال 98 سیستم صدور فاکتور راه اندازی و در اطراف حرم مطهر، فرودگاه و راه آهن به کار گرفته شد که به وسیله آن مسافر می توانست با رجوع به کیوسک مستقر شده در محل و معین راستا خود در دستگاه کلیه اطلاعات لازم برای سفر خود را دریافت کند.

مدیر بخش توسعه و برنامه ریزی تاکسیرانی خراسان رضوی توضیح داد: در این سیستم از نرم افزار راستایاب نشان استفاده می گردد که از قابلیت های آن می توان اعلام مقصد روی صفحه نمایشگر سیستم به مسافر، صدور فاکتور در همان لحظه، معین کردن کرایه و حتی نشان دادن برترین راستا اشاره نمود که کار را برای راننده و مسافر بسیار راحت می نماید. از دیگر ویژگی های این سیستم می توان به دسترسی مجدد راحت مسافر به تاکسی مورد نظر اشاره نمود که با داشتن اطلاعات امکان پذیر شده است.

حیدری اظهار داشت: صدور این فاکتورها باعث شد شکایات، مخصوصا در مبادی ورودی فرودگاه، راه آهن و حرم مطهر حدود 93 درصد کاهش پیدا کند و شفافیت وجه پرداختی برای مسافر و راننده چالش موجود در این موضوع را از بین برد؛ به عبارتی مسافر هنگام استفاده از وسیله نقیله عمومی(تاکسی ها) از راستا خود و اندازه کرایه دریافتی اطلاع دارد.

وی اسم کرد: راه اندازی استندهای هوشمند در گلوگاه های ورودی شهر همانند فرودگاه و راه آهن اتفاق دیگری بود که صورت گرفت. با استفاده از این استندها که در سالن های این مبادی نهاده شده ، این قابلیت در اختیار زائر و جهانگرد قرار می گیرد که بدون مراجعه به کیوسک های مستقر در محل برای صدور فاکتور بتواند با استفاده از این دستگاه به راحتی تاکسی رزرو نمایند. استقرار این استندها در سالن های فرودگاه، راه آهن و حرم مطهر مسافرن را از مراجعه به کیوسک ها هم راحت نموده است.

سیستم امتیازدهی جایگزین جریمه و برخورد سلبی با راننده متخلف شد

مدیر بخش توسعه و برنامه ریزی تاکسیرانی خراسان رضوی اعلام کرد: از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه می توان به سیستم امتیازدهی و ارزیابی راننده تاکسی ها اشاره نمود. در گذشته برخورد سازمان با رانندگان متخلف بیشتر به شکل سلبی بود و به صورت جریمه صورت می گرفت اما از دیدگاه ما بهتر بود که این شکل از برخورد تغییر کند تا انگیزه ای در رانندگان ایجاد گردد.

حیدری افزود: در ابتدا بازرسان سازمان به شکل دستی قبض جریمه صادر می کردند اما در حال حاضر امتیازدهی به وسیله اپلیکیشن نصب شده روی گوشی راننده و بازرس انجام می گیرد. برای مثال راضی بودن مسافر، ظاهر مناسب خودرو و راننده از جمله گزینه های ثبت امتیاز مثبت است. پس از ثبت امتیازها در سامانه، تاکسیرانان به وسیله آن رتبه بندی می شوند و بر اساس رتبه هایی که دارند، می توانند از تسهیلات سازمان استفاده نمایند که این تسهیلات شامل تجهیزات خودرو و مواردی از این قبیل است.

وی اعلام کرد: این امتیازدهی صرفا به وسیله بازرسان ما صورت نمی گیرد بلکه مسافران هم در امتیازدهی نقش دارند. 70 درصد از ناوگان عمومی به یک QR مجهز شده اند که در آن امکان پرداخت کرایه به وسیله کیف پول مسافر ایجاد شده و با تعریف یک کد USSD و شماره گیری کد 6655، با زدن علامت مربع به اسم کد هوشمند مربوط به راننده، مسافر این امکان را دارد که شکایت و یا رضایت خود را در سامانه ثبت کند. مسافران بعلاوه می توانند با فشار دادن کلید یک شکایت یا رضایت خود از راننده را در سامانه به ثبت برساند و از یک تا 5 به وی امتیاز دهند.

وی افزود: به عقیده من با این اقدامات مسافران و شهروندان می توانند مستقیما با بازخورد اقدامات انجام شده روبه رو شوند چرا که در گذشته مسافر باید با سازمان تماس می گرفت اما در حال حاضر با وجود سیستم های مربوطه به صورت اتوماتیک شکایات در سامانه ثبت شده و آنالیز مسائل به وسیله مسئولان به راحتی صورت خواهد گرفت.

مدیر بخش توسعه و برنامه ریزی تاکسیرانی خراسان رضوی اسم کرد: از آنجایی که در دوران شیوع کرونا علاوه بر سلامت مسافران، سلامت رانندگان هم اهمیت فراوانی داشت، از سمت سازمان اقدام به خرید 11 هزار کاور جدانماینده کردیم تا کابین راننده از قسمت مسافر جدا باشد.

حیدری گفت: در نهایت با اقدامات ستاد کرونا در سازمان بسته های ماسک و الکل توزیع شد و ضدعفونی کردن تاکسی ها به طور جدی در دستور کار نهاده شد. بعلاوه کوشش شد هر آن چه که موجب رضایت خاطر زائر یا جهانگرد و حتی شهروندان مشهدی می گردد را فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از نارضایتی های عظیم زائران دریافت وجه زیاد و نابه جا از آن ها بود اما از دیگر دلایل نارضایتی می توان به نبود تاکسی سر خط در بعضی زمان ها، به ویژه در روزهای برفی زمستان یا ظهر تابستان، اشاره نمود.

مدیر بخش توسعه و برنامه ریزی تاکسیرانی خراسان رضوی ادامه داد: موضوع نخست موجب شد تا حد بسیار زیادی با استفاده از آن سیستم های الکترونیکی رفع گردد. در مورد مساله دوم یعنی موضوع تاکسی های خطی هم در تابستان سال جاری برنامه ای تحت اسم هوشمندسازی ایستگاه ها راه اندازی شد.

حیدری افزود: در این راستا به وسیله تگ های RFID که بر روی تاکسی های ناوگان تنظیم می گردد، حضور تاکسی در سر خط ثبت شده و به نوعی یک پنل نظارتی راه اندازی شد که به همین وسیله تعداد حضور تاکسی در ایستگاه ها، تعداد سرویس هایی که به وسیله راننده خدمت رسانی شده و بعلاوه تعداد ساعتی که وی در حال فعالیت بوده است، معین خواهد شد.

وی اظهار داشت: در حقیقت تاکسیرانان موظفند در روز 8 ساعت کار نمایند. از همین طریق آماری تهیه شد که کدام یک از رانندگان فعال تر و کدام یک غیرفعال است. در نهایت کوشش شد با پالایش تاکسیرانان غیرفعال راندمان سازمان افزایش پیدا کند و مسائل پوشش داده گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1869

به "آموزش تاکسیرانان مشهدی برای ارتقای نحوه برخورد آن ها با زائران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش تاکسیرانان مشهدی برای ارتقای نحوه برخورد آن ها با زائران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید