احداث دهکده توریستی نمکی در مجاورت دریاچه ارومیه ، محققان دانشگاه بناب پیروز به ساخت آجری از نمک تبریدی شدند

به گزارش مجله کالارنا، محققان دانشگاه بناب برای اولین بار در کشور پیروز به فراوری آجری از نمک تبریدی و ملات ژئو پلیمری برای ساخت دهکده توریستی نمکی در مجاورت دریای ارومیه شدند.

احداث دهکده توریستی نمکی در مجاورت دریاچه ارومیه ، محققان دانشگاه بناب پیروز به ساخت آجری از نمک تبریدی شدند

گروه دانشگاه خبرنگاران، محققان دانشگاه بناب برای اولین بار در کشور پیروز به فراوری آجری از نمک تبریدی و ملات ژئو پلیمری برای ساخت دهکده توریستی نمکی در مجاورت دریاچه ارومیه شدند.

سال جاری دو طرح فناورانه عضو هیئت علمی دانشگاه بناب، در جشنواره ملی ایده ها و محصولات نوآورانه برای احیای دریاچه ارومیه ارائه شد.

ساخت آجر از نمک تبریدی دریاچه ارومیه برای ساختمان های نمکی به عنوان یکی از 12 ایده نوآورانه جشنواره ملی ایده ها و محصولات نوآورانه برای احیای دریاچه ارومیه بوده است.

در این راستا با احمد فهمی، مجری این طرح و عضو هیئت علمی دانشگاه بناب به تبادل نظر می پردازیم.

دانشجو: این آجر ها به چه منظور طراحی شده است؟

از این آجر ها برای ساخت ساختمان ها با نمای خارجی و دکوراسیون داخلی ساختمان های نمکی، در احداث دهکده توریستی نمک به منظور جذب گردشگران داخلی و خارجی و اشتغال زایی در حوزه جذب توریست استفاده خواهد شد. همچنین برای آجرکاری با استفاده از آجر های ساخته شده از نمک تبریدی از ملات های ژئوپلیمری مقاوم در برابر حمله یون های کلر مورد استفاده قرار می گیرد.

دانشجو: آیا این نوع آجر برای نخستین بار در ایران فراوری می گردد؟

بله. طرح ژئوپلیمری فراوری آجر های ساخته شده از نمک تبریدی در طرح و اندازه های متعدد و به طور آزمایشگاهی برای اولین بار در ایران فراوری شده است که در صورت پشتیبانی مسئولان شهرستانی و وزارت علوم می تواند عرصه های نوینی را برای فراوری، ارزش افزوده و کارآفرینی جوانان به وجود بیاورد.

دانشجو: فاز اصلی این طرح به چه منظوری است؟

فاز اصلی که مربوط به طرح و اجرای دهکده توریستی نمک خواهد بود، اهدافی، چون اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم در حیطه صنعت ساخت و ساز اشتغال زایی در بخش صنعت گردشگری و صنایع دستی در دهکده نمک برای مردم حاشیه دریاچه ارومیه به خصوص برای کشاورزان بیکار شده در منطقه به دلیل انسداد چاه های کشاورزی ممنوع در راستای احیاء دریاچه ارومیه مدنظر است.

دانشجو: لطفا در خصوص دهکده نمک بیشتر شرح دهید.

دهکده توریستی نمکی که شامل هتل نمکی، رستوران نمکی، مجتمع های هالوتراپی (نمک درمانی) و لجن درمانی است با محوطه سازی نمکی و جاذبه گردشگری سیاحتی و سلامت در منطقه راه اندازی خواهد شد. در این طرح محوطه ها و شهر بازی نمکی شامل آلاچیق ها، کف پوش، مبلمان و مجسمه های ساخته شده از مصالح نمکی مقاوم و بادوام در برابر آب بوده و شامل وسایل تفریحی مختلف در شهر بازی خواهد بود که در کنار استخر های روباز و سرپوشیده نمکی و آکواریوم های پرورش آرتمیا جذابیت بالایی برای جذب گردشگران بومی و داخلی خواهد داشت.

در این راستا ساختمان های نمکی می تواند شامل آلاچیق ها، سوئیت ها و کلبه های نمکی، بازارچه نمکی، موزه نمکی، مجتمع های آب درمانی، نمک درمانی بوده و در نمای داخلی و خارجی و دکوراسیون آن ها از مصالح نمکی مقاوم و بادوام در برابر آب استفاده گردد.

دانشجو: محل ساخت دهکده نمکی در کدام منطقه خواهد بود؟

در حاشیه دریاچه ارومیه نیز می توان نسبت به ارائه طرح ساخت مجتمع های نمکی و حتی دهکده نمکی با الهام از معماری بومی و اسلامی اقدام کرد. این مجموعه ها می تواند شامل محوطه ها و شهر بازی، استخر های روباز نمکی و ساختمان های نمکی باشد.

دانشجو: آیا احداث بازارچه های نمکی در جذب گردشگری تاثیر خواهد داشت؟

بله. راه اندازی بازارچه های نمکی، نمایش و فروش صنایع دستی مختلف ساخته شده از سنگ نمک مانند مجسمه ها و تابلو های نمکی نیز باعث جذب گردشگران و درآمدزایی برای مردم بومی منطقه خواهد شد، در این بازارچه ها نمک تصفیه شده خوراکی، لجن دریاچه و آرتمیای بسته بندی شده قابل عرضه خواهد بود که جذابیت قابل توجهی برای گردشگران خارجی خواهد داشت.

دانشجو: احداث دهکده نمکی الهام گرفته از کدام کشور است؟

احداث دهکده نمکی الهام گرفته از کشور های دیگر است در کشور بولیوی هتل نمکی وجود دارد که گردشگران خارجی را جذب می نمایند.

دانشجو: به نظر شما برداشت نمک از دریاچه ارومیه تخریبی به این منطقه وارد نمی کند؟

دریاچه ارومیه ذخایر نمک نامحدود دارد. برای ساخت دهکده توریستی نمک پتانسیل لازم را داریم. میزان مصرف نمک برای ساخت آجر و احداث این دهکده در برابر ذخایر عظیم دریاچه ارومیه بسیار کم است و هیچگونه تخریبی به محیط زیست وارد نمی گردد.

شاید بسیاری از کارشناسان محیط زیست در وهله اول به خاطر برداشت نمک از دریاچه ارومیه از کار ما گلایه نمایند، چون برداشت غیر اصولی این کار باعث به وجود آمدن ریزگرد های می گردد. دغدغه اول ما برداشت اصولی و حجم محدودی نمک خواهد بود.

دانشجو: مقاومت سازه های نمکی چقدر است؟

این سازه های نمکی در اندازه 8 مگا پاسکال در اندازه یون های معمولی این مزیت را دارند که در برابر یون های کلر که نمک دارد، مقاوم و دچار فرسایش نمی گردد.

دانشجو: مهمترین نتیجه حاصل از این طرح چه چیزی خواهد بود؟

در فاز اول طرح، مصالح ساختمانی نمکی استاندارد برای اجرای یک کلبه یا ایگلوی نمکی فراوری خواهد شد و به این ترتیب دانش فنی بومی برای ساخت مصالح ساختمانی نمکی به منظور اجرای ساختمان های نمکی فراوری و ثبت خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 642

به "احداث دهکده توریستی نمکی در مجاورت دریاچه ارومیه ، محققان دانشگاه بناب پیروز به ساخت آجری از نمک تبریدی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احداث دهکده توریستی نمکی در مجاورت دریاچه ارومیه ، محققان دانشگاه بناب پیروز به ساخت آجری از نمک تبریدی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید