زرافه ها و 900 جانور نادر در حوالی تهران

به گزارش مجله کالارنا، روزنامه همشهری - الناز عباسیان: اگر در این روز های پرهیاهو به دنبال یک بهانه برای خوب کردن حالتان می شد، جای دوری نروید. ما به شما پیشنهاد می کنیم در همین حوالی شهر تهران، چشم و دلتان را به تماشای طبیعت و گونه های مختلف حیوانات دعوت کنید؛ جایی که فارغ از هیاهوی این شهر خاکستری می توان آرامش را تجربه کرد. شک نداریم تماشای بازی کردن، غذا خوردن و حتی خوابیدن حیوانات مختلف جذابیت خاصی برای شما خواهد داشت و برای ساعاتی شما را سرگرم خواهد نمود.

زرافه ها و 900 جانور نادر در حوالی تهران

با این شرحاتی که دادیم حتما متوجه شدید که پیشنهاد ما باغ وحش است. یکی از باغ وحش هایی که در نزدیکی شهر تهران و در شهرستان ملارد از توابع استان البرز قرار گرفته، باغ وحش صفادشت است؛ جایی که می توانید حدود 900 جانور از 100 گونه حیوانی مختلف را تماشا کنید. این مرکز یکی از عظیم ترین باغ وحش های کشور با بیش از 5هکتار وسعت است و گوناگونی جانوری فوق العاده ای دارد. با ما همراه باشید تا شما را با بخش های مختلف این باغ وحش آشنا کنیم.

برداشت اول: تماشای زرافه و شتر های لاما

برای ورود به باغ وحش باید از در عظیم آن وارد شوید؛ دری که دکه فروش بلیت هم آنجا تعبیه شده است. در همان ابتدای ورود به باغ وحش برای تسهیل در رفت وآمد مراجعان به ویژه گروه های خاص، چون توان یابان، سالمندان و بچه ها لوازمی در اختیارشان قرار می دهند. پس این عزیزان را از تماشای حیوانات این باغ وحش محروم نکنیم و نگران پیاده روی زیاد و یا احیانا خستگی آن ها نباشیم. البته استفاده از این لوازم رایگان نیست و برای هر ساعت کرایه آن ها حداقل 5هزارتومانی باید کنار بگذارید. سه چرخه، ویلچر و تاکسی کودک ازجمله این لوازم است.

از این ها که بگذریم به مقصود اصلی سفر نیم روزی مان یعنی تماشای حیوانات در باغ وحش می رسیم. نخستین حیواناتی که به استقبال ما می آیند قوچ و میش هستند که کنار قفس آهوی ایرانی نظرمان را جلب می نمایند. هنوز از تماشای چشمان زیبای آهو سیر نشده ایم که پای ما به مانژ یا همان محوطه وی ژه اسب سواری و شترسواری که مقابل قفس آهوست کشیده می گردد؛ جایی که بچه ها یک دل سیر می توانند اسب سواری نمایند.

همین حوالی است که می توان شتر لاما را هم از نزدیک دید، همان شتر سرسختی که نژاد اصلی اش برای آمریکای جنوبی است و دست روزگار او را به این باغ کشانده است. یکی از جذابیت های این بخش از باغ این است که زیر نظر کارکنان باغ وحش می توانید با دست های خودتان به این شتر ها غذا بدهید. کم کم به قسمت هیجان انگیز باغ نزدیک می شویم؛ جایی که زرافه های جذاب با گردن های بلند و کمی مایل، قد علم نموده اند. چشمانمان از دیدن این دو حیوان زیبا سیر نمی گردد. چرا که اغلب ما زرافه های واقعی را ندیده ایم و آن ها را بیشتر در فیلم های کارتونی یا مستند های حیات وحش تماشا نموده ایم.

برداشت دوم: غذا دادن به راکون های بامزه

باغ، عظیم و تعداد حیوانات زیاد است به همین خاطر کوشش می کنیم در زمان محدودمان همه گونه های حیوانی باغ را از نزدیک تماشا کنیم. سراغ قفس های بعدی می رویم؛ جایی که شترمرغ و طاووس، خارپشت، طوطی و کاسکو و پرنده های دیگر زندگی می نمایند. دقایقی کنار قفس طاووس می ایستیم تا از نزدیک اوج زیبایی نقاش طبیعت را روی پر های او تماشا کنیم. اینجاست که جز فتبارک الله احسن الخالقین بر زبانمان جاری نمی گردد. اگر علاقه مندید که خودتان به حیوانات غذا بدهید، شما را به این قسمت باغ دعوت می کنم.

در قسمت نگهداری راکون های بامزه شما می توانید با دست های خودتان غذا را به دهان آن ها نزدیک کنید و دقایقی با این کار حال خود و این حیوان که ما را یاد کارتون وکتور راکون می اندازد، خوب کنید. حالا دیگر نوبت به تماشای پرنده های زمینی، قرقاول و کبوتر های تزئینی ای، چون فلامینگو رسیده است. برکه داخل محوطه نگهداری فلامینگو فرصت آبتنی برای مرغ آتشی با پا های درازش را فراهم می نماید.

برداشت سوم: تماشای بازیگوشی های میمون های اداباز

یکی از قسمت های باغ که با قفس های دوجداره حفاظت شده، محل نگهداری گرازهاست. البته ممکن است کمی هم وحشت و ترس در این سوی باغ شما را احاطه کند. بعد از این بخش خودتان را برای تماشای پرنده های شکاری ، چون جغد، عقاب و دال آماده کنید. حالا نوبت به تماشای بازیگوشی های میمون های اداباز رسیده است.

میمون کوچک تری هم فرز و چابک از شاخه های درختان تاب می خورد و با شیطنت هایش تماشاچیان را به خنده وا می دارد. آن طرف تر پلنگ با ابهت خاص خودش در حال قدم زدن در قفس دوجداره خود هست. گاهی هم بی تفاوت به آدم هایی که به تماشای او ایستاده اند روی زمین لم می دهد و خودش را به خواب می زند. قفس های شغال ها، قوچ و میش و گوزن های زرد اروپایی هم یک به یک مقابل ما ظاهر می شوند تا اینکه به گرگ های باغ می رسیم. با دیدن جگوار، کفتار و خرس می توان ادعا کرد که این قسمت باغ از مخوف ترین بخش های آن است.

برداشت چهارم: میزبانی از جگوار سیاه آمریکایی

در میان حیوانات این باغ یک گونه جالب و کمیاب هم هست که به تازگی مهمان کشور ما شده است. یک توله پلنگ سیاه ماده که به گفته مدیر این باغ وحش از نژاد آمریکاست. جالب است بدانید پلنگ های سیاه در قاره های آسیا و آفریقا در رده پلنگ ها و در قاره آمریکا در رده جگوار ها طبقه بندی می شوند.

این توله جگوار که نیکی صدایش می نمایند از دیدنی ترین حیوانات باغ وحش محسوب شده و پای بازدیدنماینده های زیادی را به اینجا کشانده است. در کل، حیوانات باغ وحش ملارد را می توان به چند گروه گوشتخوار، علفخوار، خزندگان، چرندگان، پرندگان و آبزیان دسته بندی کرد. گونه های کمیاب چندین گونه نادر و کمیاب جانوری نیز در اینجا نگهداری می شوند که ازجمله آن ها می توان به شیر آفریقایی، ببر، مار آناکوندا، مار پیتون، اسب فلابلا، کوسه ماهی و زرافه آفریقایی که به تازگی به باغ وحش آورده شده است، اشاره نمود.

برداشت پنجم: تماشای پرواز پرندگان

تا حالا شده با ماشین در یکی از جاده های ایران در حال طی کردن جهت باشید که ناگهان پرواز یک پرنده مثل عقاب یا شاهین، نظر شما را به خودش جلب کند؟ بله، دیگر آن ها نمی توانند زیاد از شما دور شوند و در چند متری شما پرواز می نمایند. اینجا انواع پرنده زینتی و شکاری منتظر دیدگان شما هستند. همچنین پرندگان زیبا و کم نظیری همچون قرقاول طلایی بلژیکی، طاووس، قرقاول نر آمریکایی، قوی اشکی، مرغ و خروس لهستانی و لاری نیز در این باغ وحش زندگی می نمایند که فضایی متنوع را برای بازدید نمایندگان باغ وحش صفادشت ملارد فراهم نموده اند. این باغ وحش تنوع نسبتا خوبی در قسمت پرندگان دارد و شما می توانید انواع مختلف این گونه ها را یکجا تماشا کنید.

برداشت ششم: بخش خزندگان

بخش خزندگان باغ با وسعت 500 مترمربعی با کلی آکواریوم و تراریوم پر از خزنده شامل مار های قوی پیکر است که بیش از 6 یا 7 متر طول دارند. در قسمت مرکزی این بخش از باغ یک حوضچه و آبنما واقع شده است که می توان گفت که خانه 2 کروکودیل است. تماشای ماهی های رنگارنگ هم از دیگر بخش های جذاب این باغ وحش است. لازم به ذکر است، این مرکز تحت نظارت مستقیم کارشناسان محیط زیست بوده و نحوه نگهداری موجودات زنده به گونه ای است که می توانند به راحتی فراوری مثل نمایند. ناگفته نماند از بخش های جذاب این بخش عکاسی با مار است که هزینه آن جداگانه در محل اخذ می گردد.

برداشت هفتم: جولان ببر ها در باغ وحش

چند ماه پیش 3 زرافه آفریقای جنوبی، به کشور وارد شده و در جایگاهی یک هکتاری در باغ وحش صفادشت کرج مستقر شدند. علیرضا شرفی، مدیر باغ وحش صفادشت در این باره به تسنیم می گوید: وقتی زرافه ها را در یکی از باغ وحش های روسیه دیدم تصمیم گرفتم مقدمات را برای میزبانی از این گونه جانوری زیبا در باغ وحش صفادشت فراهم کنم. خصوصا که در هیچ کدام از باغ وحش های کشور زرافه نگهداری نمی گردد و قطعا مشاهده این حیوان منحصر به فرد برای مردم بسیار جذاب خواهد بود.

2 زرافه ماده و یک زرافه نر یک ساله از مرکز تکثیر زرافه در آفریقای جنوبی خریداری نموده ایم که چند روزی است به جایگاهی یک هکتاری در باغ وحش منتقل شده اند. وی اضافه می نماید: مساحت باغ وحش صفادشت هم اکنون 5 هکتار است که به زودی به 10 هکتار خواهد رسید. جگوار، یوزپلنگ آفریقایی، اوریکس عربی، گورخر، اسب آبی، بلک باک و لاک پشت سولکاتا گونه هایی هستند که برای اضافه کردنشان به باغ وحش در حال برنامه ریزی هستیم.

روایت هشتم: گونه های آبزی

یکی دیگر از دیدنی های این باغ بخش گونه های آبزی است. جایی که شما می توانید کلی از حیوانات آبزی زیبا و خوش رنگ و لعاب را کنار هم تماشا کنید. غاز پیشونی سفید، غاز آفریقایی، اردک های پرحنایی و کله سبز در دریاچه مصنوعی این باغ وحش شناورند. البته در این میان تماشای قوی سفید هم که جای خود دارد. گونه های دیگری هم در این بخش آبزی هستند که اسم و مشخصات شان را باید از روی تابلو معرفی حیوانات به دقت بخوانید.

نکته جالب درباره این دریاچه و گیاهان آبزی این است که شما علاوه بر اینکه می توانید در کنار دریاچه ایستاده و آن ها را تماشا کنید یک فرصت دیگر تماشا از بالای سر آن ها را هم دارید. اگر بخواهیم دقیق تر برایتان شرح دهیم باید گفت که از بالای این دریاچه مصنوعی یک پل زیبا عبور می نماید که جهت ارتباطی شما از محیط باغ وحش به سمت رستوران و کافی شاپ است. بسیاری از این فرصت استفاده نموده و ضمن تماشای گونه های مختلف آبزی از بالای دریاچه، عکس های زیبا برای یادگاری از این محیط مفرح می گیرند.

پس شما هم دست به کار شوید و از این منظره و گونه های زیبا بی بهره نمانید. هیجانی ترین بخش باغ وحش همین جاست، جایی که نفس ها برای دقایقی در سینه حبس می گردد. درست حدس زده اید. کم کم به قفس ببر ها و سلطان جنگل، شیر ها نزدیک می شویم. قفس شیر های سفید هم در کنار شیر های معمولی قرار گرفته و التهاب باغ وحش را دوچندان نموده است.

امکانات دیگر باغ وحش

نگران ضعف و گرسنگی خود نباشید

اگر بعد از کلی پیاده روی و گشت و گذار جذاب و البته تماشای حیوانات مختلف دلتان هوس خوردن یا نوشیدن چیزی را نموده جای دوری نروید. همین جا در باغ وحش رستورانی هست که انواع غذای خوشمزه ایرانی برای سرو شدن را آماده دارد. اگر هم دلتان فقط هوس نوشیدنی نموده سری به کافی شاپ این باغ بزنید. این مرکز با انواع دسر ها و نوشیدنی سرد و گرم، آماده پذیرایی از بازدیدنمایندگان است.

جای پارک خودرو به وفور مهیاست

یکی از مزیت های این باغ وحش، پارکینگ مناسب است که حتی در روز های شلوغ، دغدغه پارک ماشین بازدیدنمایندگان را از بین برده است. خبر خوب اینکه تقریبا 2 سال است که محوطه اصلی و پارکینگ باغ کاملا آسفالت شده تا در روز های بارانی و برفی بدون کمترین مشکل از این باغ بازدید کنید.

لذت اسب و شترسواری

در کنار لذت گشت و گذار در میان این حیوانات شگفت انگیز، عظیم ترین باغ وحش استان البرز، امکانات، سرویس ها و سرگرمی های جانبی خوبی برای مردم برپا نموده است. امکان اسب سواری بچه ها امتیاز خاص باغ وحش صفادشت است. بچه ها و فرزندان شما می توانند با سوار شدن روی اسب کوچک و دوست داشتنی پونی لذت بخش ترین خاطرات خود را رقم بزنند. همچنین همه بازدید نمایندگان این باغ وحش می توانند تجربه شترسواری در باغ وحش صفادشت را همراه خود به خانه ببرند. اینجا مکانی است که می توانید به چند هزار سال قبل برگردید و خود را به جای یک صحرانشین جا بزنید!

ماهیگیری

ماهیگیری استان البرز با داشتن رودخانه های متعدد یک مقصد ایده آل برای هر ماهیگیر است. باغ وحش صفادشت این امکان را برای بازدیدنمایندگان خود فراهم نموده است که بتوانند در دریاچه زیبا و پرماهی آن با آرامش کامل در یک محیط متفاوت از ماهیگیری لذت ببرند.

  • قیمت بلیت:

    15 هزارتومان
  • ساعت بازدید:

    همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت 10 صبح تا 8 شب
  • آدرس:

    ملارد، میدان نبی اکرم، بلوار الغدیر، جنب دانشگاه آزاد اسلامی، باغ وحش صفادشت
منبع: برترین ها
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1138

به "زرافه ها و 900 جانور نادر در حوالی تهران" امتیاز دهید

1 کاربر به "زرافه ها و 900 جانور نادر در حوالی تهران" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زرافه ها و 900 جانور نادر در حوالی تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید