اصول نگهداری و تغذیه مرغ عشق در منزل

به گزارش مجله کالارنا، مرغ عشق از دسته طوطی ها است و در قفس تا 14 سال عمر میکند. محل نگهداری مرغ عشق با شرایط عادی محیط زندگی انسانها مطابقت دارد و دانه های گیاهی، میوه ها و سبزیجات غذای این پرنده را تشکیل میدهند.

اصول نگهداری و تغذیه مرغ عشق در منزل

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

مرغ عشق به دلیل هزینهنگهداری پایین و پرورش آسانتر نسبت به سایر پرندگان، در بین مشتاقان به نگهداری ازحیوانات خانگی از صندلی ویژه ای برخوردار است . با مطالعه این مطلب شما با نحوهنگهداری از مرغ عشق، نوع و نحوه تغذیه، لوازم و شرایط مورد احتیاج زندگی این پرندهزیبا آشنا میشوید.

چه مرغعشقی را انتخاب کنیم؟

اولینمرحله برای نگهداری مرغ عشق در منزل خریداری مرغ عشق سالم، قوی، جوان و البته بالغاست. سن مرغ عشق مناسب برای خرید 6 تا 8 هفتگی است. توصیه ما به شما همراه بردنشخصی آشنا با نگهداری این پرنده است تا بتواند شما را هدایت کند. نکات زیر نیز به شما در انتخاب مرغ عشق سالم کمکمیکند:

  • مرغ عشقسالم و قوی شاداب و پر تحرک است و آواز میخواند. البته در طول روز اغلب مرغ عشقهامیخوابند بنابراین آرام بودن یک پرنده حتما نشانه بیماری نیست.
  • پاهایمرغ عشق سالم و جوان دارای فلسهای نرم، تمیز و ظریف و چشماهایش بدون تورم، گرد،براق و سیاه رنگ است.
  • مرغ عشقسالم پرهای خود را مدام تمیز میکند بنابراین اگر مرغ عشقی دارای پرهای کثیف ونامرتب بود مطمئن باشید که بیمار است.
  • مدفوعمرغ عشق نبایستی حالت آبکی داشته باشد و پرهای واقع در محل دفع پرنده بایستی بهصورت کرکهای سفید و تمیز باشد.
  • دم مرغعشق سالم همیشه در راستای بدنش قرار گرفته است. همچنین پاها به راحتی میله قفس رامیگیرند و پرنده در حالت ایستاده زاویه 30 درجه نسبت به قائم دارد.
  • در موقع خریدسعی کنید دو مرغ عشق نر و ماده همرنگ بخرید تا جفتگیری ساده تر انجام گردد.

شیوهنگهداری مرغ عشق

اینپرندگان کوچک به راحتی با شرایط عادی محل زندگی انسانها وفق پیدا میکنند. براینگهداری مرغ عشق در منزل اولین وسیله مور احتیاج قفس است. همچنین تامین شرایط محیطی مورد احتیاج و تغذیه صحیح از دیگر اولویت های نگهداری صحیح از این پرنده است.

شرایطقفس نگهداری مرغ عشق

  • حداقلابعاد قفس برای یک یا دو مرغ عشق باید دارای طول و عرض 45 سانتیمترو ارتفاع 60 سانتیمتر باشد.
  • داشتنمیله های افقی در قفس نسبت به میله های عمودی بهتر است، چرا که پرنده از میلهها برای بالا رفتناستفاده میکند.
  • محل قفسرا دور ار نور مستقیم خورشید و تلویزیون قرار دهید. همچنین گفتنی است محلیکه مرغ عشق را نگهداری می کنید نباید جایی باشد که سرو صدای ناگهانی فراوری گردد.مثلا صدای ناگهانی افتادن ظروف آشپزخانه، صدای گربه و سگ و …،تماماینمواردباعثاضطراب پرنده میگردد و به تبع آن بیماریوکوتاهیعمراورخمیدهد.
  • قرار دادن وسایلی مانند تاب قفس، توپ کوچک، نردبان، زنگ و آینه برایبهتر کردن شرایط نگهداری مرغ عشق مفید است.

نوعتغذیه مرغ عشق

غذای مرغعشق انواع دانههای گیاهی نظیر جوانههای گیاهی، ارزن،گندم پوست کنده، جو و برنج پخته است. همچنین برای تغذیه این پرنده میتوان از انواعمیوه ها و سبزیها به غیر از خیار، تخم مرغ پخته و ... استفاده نمود. مصرف غذاهایمخصوص پرندگان نیز میتواند به عنوان یک مکمل غذایی در جیره غذایی مرغ عشق شما قراربگیرد.

روزانهظرفی را از آب پرکرده و داخل قفس بگزارید. لازم است آب هر روز تعویض گردد.

نحوهتمیز کردن مرغ عشق

جالب استبدانید، این پرنده باید هر ماه حمام گردد و گرنه از کک و کنه اشباع میگردد. شمامیتوانید برای شستشوی پرنده، در هر دو هفته یکبار در قفس ظرف حمام بگزارید و یا پرندهرا زیر دوش بگیرید. توجه داشته باشید برای شستشوی مرغ عشق هیچ زمان از شوینده های شیمیایی مانند شامپوبچه و حتی شامپوی مخصوص خرگوش و گربه استفاده نکنید .

ماهی یکبارقفس مرغ عشق را شستشو کرده و آن را با مواد ضد عفونی کننده و حشره کش ضد عفونینمایید و اجازه دهید یک ساعت در برابر نور خورشید بماند.

نحوهتشخیص جنسیت مرغ عشق

مرغ عشقنر دارای سوراخ های بینی آبی بوده و در پیری بنفش میگردد . در حالیکه در مرغ عشق ماده سوراخ های بینی قهوه ای رنگ است و بابالا رفتن سن پرنده تغییر رنگ نمیدهد.

در پایانذکر این نکته لازم است که طول عمر این پرنده در طبیعت معمولا 8 سالو در قفس ممکن است تا 14 سال نیز عمر کند .

منابع: onlypet.ir، wikibooks.org

منبع: setare.com
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1470

به "اصول نگهداری و تغذیه مرغ عشق در منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول نگهداری و تغذیه مرغ عشق در منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید