اعتراضات در بلاروس؛ اعتصاب سراسری در پی اتمام اولتیماتوم مردم

به گزارش مجله کالارنا، پلیس ضد شورش بلاروس یکشنبه عصر یک سرکوب خشن دیگر علیه معترضان انجام داد که شامل پرتاب نارنجک صوتی به صوی معترضان صلح طلب، تعقیب مردم از طریق حیاط منازل و دستگیری های خیابانی می شود و تلاش کرد تا یازدهمین یکشنبه اعتراضات در کشور را متوقف کند اما امروز (دوشنبه) اعتصاب سراسری در کشور در پاسخ به بی اعتنایی لوکاشنکو برای کناره گیری و انقضای اولتیماتوم مردم آغاز شده است.

اعتراضات در بلاروس؛ اعتصاب سراسری در پی اتمام اولتیماتوم مردم

به نوشته روزنامه گاردین، دست کم 100 هزار نفر در مرکز مینسک اوایل روز یکشنبه دست به راهپیمایی زدند و آن را اولتیماتوم مردم برای الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس نامیدند که باید کناره گیری کند یا با اعتصاب سراسری امروز (دوشنبه) روبرو شود که می تواند اقتصاد این کشور را فلج کند.

این در حالیست که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تمایلی به دیدن سرنگونی یک رهبر دیگر در جمهوری استقلال یافته شوروی در نتیجه اعتراضات مردمی ندارد، همانند آنچه در 2014 در اوکراین و اوایل ماه جاری میلادی در قرقیزستان رخ داد. پوتین همچنین چندین بار در طول سال های گذشته با اعتراضات مردمی روبرو بوده که یکی از آنها اعتراضات سه ماه پیش در خاباروفسک، واقع در شرق دور روسیه است.

از زمان آغاز بحران در بلاروس، مسکو با وام 1.5 میلیارد دلاری از دولت لوکاشنکو حمایت کرده و همکاری امنیتی با این کشور را قوت بخشیده که شامل یکسری رزمایش های نظامی مشترک و سفر رئیس آژانس اطلاعات خارجی روسیه به بلاروس می شود.

صفوف طولانی از معترضان که پرچم قدیمی قرمز و سفید بلاروس را به دور خود پیچیده بودند که نمادی از اعتراضات در این کشور به شمار می رود، در مرکز شهر دست به راهپیمایی زده و فریاد استعفا و اعتصاب سردادند.

طبق معمول، مقام ها اینترنت موبایل را در مینسک قطع کرده، ایستگاه های مترو را بسته و پلیس ضد شورش را در مکان های مهم و کلیدی مستقر کردند. ارتش و خودروهای کنترل شورش در مرکز شهر مستقر شده و افسران با ماسک بالاکلاو و سپرهای ضد شورش در تمامی چهارراه ها استقرار یافتند اما تا عصر روز یکشنبه علیه معترضان خشونت به خرج ندادند.

گروه حقوق بشری ویاسنا گفت که 216 تن روز یکشنبه دستگیر شدند. هنوز مشخص نیست که چند نفر در جریان درگیری ها با پلیس زخمی شده اند.

موج کنونی خشونت و نارضایتی ناشی از اعلام پیروزی لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری اوت است که به عقیده بسیاری با تقلب همراه بود و سپس به سرکوب بی رحمانه آنهایی منجر شد که دست به اعتراض زدند.

تعدادی از رهبران اپوزیسیون هم مجبور شدند در دو ماه گذشته یا کشور را ترک کنند یا دستگیر شده اند و مقام ها تهدید کرده اند که از مهمات واقعی علیه معترضان استفاده کنند.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون که در انتخابات شکست خورده بود، از کشور گریخت و اکنون در لیتوانی به سر می برد. وی از پایتخت این کشور خودش را رهبر منتخب و مآغاز بلاروس اعلام کرده و گفته که می خواهد بر دوره گذار پیش از برنامه ریزی برای یک انتخابات جدید و آزاد نظارت کند.

تیخانوفسکایا از بلاروسی ها خواسته تا امروز جاده ها را مسدود کنند، محل های کار خود را تعطیل کنند، از فروشگاه ها و خدمات دولتی استفاده نکنند و پول خود را از حساب های بانکی بلاروس بیرون بکشند.

وی در بیانیه ای نوشت: این رژیم یک بار دیگر به بلاروسی ها نشان داد که اجبار و زور تنها چیزی است که توانایی اش را دارد. به همین دلیل است که از امروز اعتصاب سراسری در بلاروس آغاز شده است.

با این حال تعداد کمی در مینسک انتظار دارند که اعتصاب سراسری امروز موفقیت آمیز باشد. اعتصاب های اوت و سپتامبر اگرچه از سوی کارگران کارخانه های بزرگ حمایت شد اما به زودی سرکوب شد.

اینکه اعتصاب امروز موفقیت آمیز باشد یا نه، مشخص است که لوکاشنکو مآغازیتش را در میان جمعیت کثیری از بلاروسی ها از دست داده و به نظر می رسد شانس کمی برای به دست آوردن آن داشته باشد. همچنین روز یکشنبه قرار بود یک راهپیمایی حمایتی از وی در مینسک برگزار شود اما متوقف شد و علت آن هم اجتناب از برخورد و درگیری با معترضان اپوزیسیون است.

لوکاشنکو هنوز حمایت و وفاداری نیروهای امنیتی خود را دارد و اگر اعتصاب امروز عملی نباشد، این سوال به وجود می آید که آیا جنبش اعتراضی که اکثرا به صورت صلح آمیز برگزار شده، به سوی رادیکالی شدن می رود یا اینکه در نتیجه خستگی مردم و فرا رسیدن فصل سرما متوقف می شود. خشونت های مجدد از جانب مقام ها در یکشنبه عصر ممکن است به انگیزه ای برای جنبش اعتراضی منجر شود.

رئیس جمهوری کنونی بلاروس در کنار تهدیدها همچنین متعهد شده که فرایند اصلاحات قانون اساسی را کلید بزند. وی همچنین از زندان کا.گ.ب در پایتخت این کشور در ماه جاری میلادی و با هدف مذاکرات با زندانیان سیاسی و در تلاشی برای جلب حمایت آنها بازدید کرد. بسیاری این ابتکارعمل را به خاطر آنکه خیلی دیرهنگام مطرح شده، رد می کنند اما اینکه اوضاع چطور پیش می رود، همچنان نامعلوم است.

از زمان آغاز اعتراضات در بلاروس، اتحادیه اروپا، آمریکا، انگلیس و کانادا ممنوعیت سفر و مسدود سازی اموال علیه یکسری مقام های این کشور به اتهام تقلب در انتخابات و نقض حقوق بشر وضع کرده اند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1357

به "اعتراضات در بلاروس؛ اعتصاب سراسری در پی اتمام اولتیماتوم مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراضات در بلاروس؛ اعتصاب سراسری در پی اتمام اولتیماتوم مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید