افزایش 7 درصدی مصرف آب در مشهد

به گزارش مجله کالارنا، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب مشهد از افزایش هفت درصدی میانگین مصرف آب در مشهد از ابتدای امسال تا دی ماه اطلاع داد.

افزایش 7 درصدی مصرف آب در مشهد

حسین اسماعیلیان در گفت وگو با خبرنگاران در مورد شرایط مقدار مصرف آب در مشهد طی امسال اظهار کرد: مصرف آب در مشهد در تابستان امسال و در مقایسه با تابستان سال گذشته حدود 11 درصد افزایش پیدا نموده است.

وی اضافه نمود: از جمله دلایل این افزایش مصرف می توان به حساسیت ها در روبروه با بیماری کرونا، بازگشایی بعضی از هتل ها، رستوران ها و...، افزایش ورود زائران به مشهد و افزایش دما اشاره نمود. باید توجه داشت شهر مشهد به طور میانگین نسبت به سال گذشته با افزایش یک درصدی دما روبرو بوده است.

احتیاج آب شرب مشهد حدود 13 متر مکعب در ثانیه در پیک مصرف است

مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب مشهد مطرح کرد: امکان دارد در سال آینده نیز با کنترل بیماری کرونا، بازگشایی کامل هتل ها و در نتیجه افزایش ورود زائران به مشهد مجددا با افزایش مصرف آب روبه رو شویم. لذا پیش بینی می گردد طی سال آینده احتیاج آب شرب مشهد حدود 13 متر مکعب بر ثانیه در پیک مصرف باشد.

اسماعیلیان توضیح داد: در حال حاضر ظرفیت تامین آب مشهد با شرایط موجود حدود 9.5 متر مکعب بر ثانیه است. بنابراین حدود 3.5 متر مکعب معادل 26 درصد کمبود آب در تابستان سال آینده خواهیم داشت.

وی ادامه داد: از حدود سه سال پیش و با فرض چنین شرایطی برنامه ها و پروژه های اضطراری برای تامین آب مشهد تعریف شد. بعلاوه امیدواریم با اجرای بعضی پروژه های در دست اقدام که بخشی از آن از جنس مدیریت مصرف و بعضی از جنس افزایش قابلیت های تامین آب است، بتوانیم 50 درصد از این کسری آب را تا تابستان سال آینده تامین کنیم.

مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب مشهد اعلام نمود: برنامه ریزی شده 50 درصد دیگر را نیز از محل مدیریت منابع آب در سدها و با هماهنگی شرکت آب منطقه ای استان جبران نماییم. امید است بتوانیم با این 2 پروژه شرایطی را رقم بزنیم که منابع آب مدیریت شده و مسئله ای در کلانشهر مشهد برای تامین آب به وجود نیاید.

اسماعیلیان با اشاره به شرایط بارندگی طی امسال در استان تاکید نمود: سال گذشته بدترین سال از لحاظ بارندگی طی 50 سال گذشته بوده است. بعلاوه در امسال با وجود گذشت سه ماه از سال آبی شاهد کاهش 70 درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته در استان بوده ایم.

وی اضافه نمود: تقاضای من از شهروندان این است که بعضی مصارف خود را کاهش داده و مدیریت مصرف را اعمال نمایند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به سرانه مصرف آب شرب در مشهد گفت: سرانه مصرف آب شرب مشهد به نسبت سایر کلان شهرها در شرایط مناسبی واقع شده است. سرانه مصرف آب شرب خانگی در مشهد طی شبانه روز و به ازای هر نفر حدود 125 لیتر است؛ در حالی که استاندارد تعریف شده برای سرانه مصرف آب طی یک شبانه روز به طور میانه بین 70 تا 140 لیتر به ازای هر نفر است.

اسماعیلیان مطرح کرد: اکنون که در شرایط خشکسالی شدید و کاهش بارندگی قرار داریم، باید با همت مردم این سرانه مصرف را از 120 لیتر در شبانه روز به حدود 70 لیتر کاهش دهیم زیرا این کاهش 30 درصدی می تواند شرایط پایدارتری را برای تامین آب در سال 1401 رقم بزند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اسفند 1400 بروزرسانی: 5 اسفند 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2031

به "افزایش 7 درصدی مصرف آب در مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 7 درصدی مصرف آب در مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید