بازار تبریز، تجارت، معماری و زندگی

به گزارش مجله کالارنا، سبک معماری، آرایش مغازه ها، کثرت تیمچه ها، تنوع مشاغل و وجود مدارس و حوزه های علمیه و مساجد بسیاری در کنار سراها و کاروانسراهای بازرگانی، این محل را به نمونه ای عالی از یک محیط تجاری تبدیل کرده است.

بازار تبریز، تجارت، معماری و زندگی

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان در تهران با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

زیبا ترین بازار این شهر که مرکز معاملات کالاهای گران بها و جواهرات است، قیصریه نام دارد، این بازار هشت گوش و بسیار وسیع و بزرگ است. قیصریه را حدود سال 850 به فرمان اوزن حسن که مقر سلطنتش تبریز بود بنا نموده اند.

بافت اصلی بازار تبریز از دو راسته سرپوشیده شمالی - جنوبی و شرقی - غربی تشکیل شده است. عرض بازار ها بین 4 تا 5 متر و بلندی سقف آنها 5 تا 6 متر است که در مقایسه با سقف بازارهای نقاط گرمسیری ایران کوتاه تر است. راسته های اصلی توسط راسته های فرعی به هم متصل شده است. در فضاهای بین آن ها، سراها، کاروان سراها و تیمچه ها بنا شده است.ک تقاطع راسته ها را در سه راهی و چهار راهی (چهار سوق ها) طاق های گنبدی پوشانده است. بزرگ ترین گنبد بازار، گنبد تیمچه امیر و زیبا ترین قسمت آن تیمچه مظفریه است.

فرش فروش تبریزی

منبع: سفرگو
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 737

به "بازار تبریز، تجارت، معماری و زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار تبریز، تجارت، معماری و زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید