تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک

به گزارش مجله کالارنا، رپرتاژآگهی - در دنیایی که همه چیز در آن بسرعت در حال پیشرفت است، سرعت صنعت خودورسازی نیز با شتاب فراوان از قافله پیشرفت پیشی گرفته و خود را به رتبه های اول رسانده است. ساخت و فراوری خودروهای لوکس اتوماتیک در سال های اخیر و در مدل های مختلف، صنعت خودورسازی را متحول نموده و سادگی و راحتی رانندگی را برای کاربران به ارمغان آورده است تا سفرهای لذت بخشی را تجربه و به یادگار بگذارند. از آنجائی که هر وسیله ای عمر مفیدی دارد و برای کارآیی بیشتر و بهتر احتیاج به نگهداری و مراقبت دارد، بازبینی و نگهداری اینگونه خودروها نیز احتیاجمند وجود تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک است. در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک، کلیه امور فنی مربوط به خودرو با کار تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفته و با بهره گیری از کارشناسان متخصص، کاربری خودرو را برای صاحب آن افزایش می دهند.

تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک

هرآنچه که در تعمیرگاه گیربکس اتفاق می افتد، حاصل تجربه کاری در این حوزه در یاری به راننده در برطرف ایراد زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک، تعمیر تقه زدن گیربکس اتوماتیک و … می باشد. گیربکس اتوماتیک از قسمت های اصلی و ستون نگهدارنده بدنه خودرو بوده که نقش محوری در شادابی ماشین دارد. در این نوشتار به بخش هایی از ایرادات متحمل بر خودرو و نقش تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در بهبود ایرادات خواهیم پرداخت.

انواع گیربکس و تعمیرگیربکس اتوماتیک

برای وارد شدن به بحث تعمیر گیربکس اتوماتیک، بهتر است آشنایی مختصری در خصوص گیربکس، نقش و وظیفه آن در خودرو و عواملی که باعث می شوند خودرو را به تعمیرگاه کیربکس بکشانند داشته باشیم.

گیربکس یکی از اجزای اصلی و مهم خودرو محسوب می شود که وظیفه انتقال قدرت و نیروی خودرو از موتور به چرخ ها که همان ایجاد تعادل میان سرعت و نیرو است را دارد. سیستم انتقال نیرو از موتور به یاری دنده، کلاچ و سایر قطعات محرک به چرخ ها منتقل شده و خودرو به حرکت در می آید. گیربکس به وسیله تجهیزات سیستم انتقال توان به چرخ ها، سرعت خودرو را برابر خواست راننده تنظیم می نماید. در خودروهای معمولی با نگهداشتن پدال کلاچ و تعویض دستی دنده، نیروی موتور به چرخ ها منتقل می شود اما در خودورهای اتومات با گذاشتن دنده در حالت رانندگی (D)، عمل انتقال نیرو بطور اتوماتیک انجام شده و عدم آشنایی از نحوه کار و عدم استفاده صحیح، کارکرد آن را با مشکل روبرو ساخته و برای برطرف آن باید به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کرد.

پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودروسازی باعث شده است که انواع خودرو با گیربکس های دستی، نیمه اتوماتیک، اتوماتیک، ترکیبی و دو کلاچه وارد بازار شده و در این بین گیربکس اتوماتیک به علت اعمال فناوری هوش مصنوعی در آن، محبوبیت خاصی را در بین اقشار مختلف مردم پیدا کرده است. تکنولوژی پیشرفته در آن باعث شده است که اطلاعات فنی وهنر و تجربه در تعمیر گیربکس اتوماتیک نقش بسزایی داشته باشد.

یکی از عملکردهای بسیار مثبت خودرو با فناوری گیربکس اتومات در ترافیک های داخل شهری برخلاف خودروهای دارای گیربکس دستی که مدام احتیاج به دریافت کلاچ و تعویض دنده و درگیرکردن دست و پا و فشارهای وارده هستند ملموس می شود، ولی در گیربکس اتومات کلیه این اعمال بطور اتوماتیک در خودرو صورت می پذیرد.

هر کدام از فرآیندهای انتقال نیروی مکانیکی دریافت شده از موتور به وسیله مبدل گشتاور و همچنین نیروی به گردش درآورنده محور وردی گیربکس حاصل از مبدل گشتاور در گیربکس اتومات اگر بدرستی انجام نشود، عملکرد آن را مختل کرده و در اولین فرصت باید نسبت به تعمیر گیربکس اتوماتیک اقدام شود.

بعضی از عوامل مخربی که احتیاج به تعمیر گیربکس اتوماتیک را بوجود می آورند شامل موارد زیر می باشند:

1- تعویض حالت گیربکس در زمان حرکت خودرو که عمر مکانیسم خودرو را کاهش می دهد. زیرا این عمل تغییر شرایط سریع قطعات را در پی داشته و در درازمدت منجر به الزامی شدن تعمیر گیربکس اتوماتیک خواهد شد.

2- رانندگی در حالتی که گیربکس اتوماتیک در حالت خلاص (N) واقع شده است که برخلاف تصور عموم که کاهش مصرف سوخت و کاهش اصطکاک گیربکس را به همراه دارد، باعث اختلال در روان کاری قطعات گیربکس شده و آسیب جدی به سیستم گیربکس می شود. تکنولوژی بکار رفته در خودورهای اتوماتیک، بصورت اتوماتیک میزان سوخت مصرفی را در شیب ها تنظیم می نمایند. همچنین تغییر حالت از D به N در توقف های کوتاه مدت مثل ایستادن پشت چراغ قرمز نیز منجر به آسیب گیربکس اتومات خواهد شد که بهتر است در همان حالت D باقی مانده و با فشردن ترمز، کنترل ماشین را در اختیار داشت.

3- تصور غلط دیگری که باعث افزایش شتاب اولیه خودرو می شود، انتخاب حالت (D) در هنگام گاز دادن است. همچنین انتخاب حالت (D) زمانی که پدال گاز در موقعیت خلاص نگه داشته شده نیز از اشتباهات شایعی است که خسارت سنگینی را برای تعمیر گیربکس اتوماتیک بوجود می آورد.

4- استفاده از حالت پارک (P) قبل از توقف کامل خودرو که این عمل باعث شکسته شدن پین قفل نماینده داخل دنده که متصل به شفت خروجی گیربکس است می شود.

5- عدم توجه به سرویس های دوره ای مانند تعویض بموقع روغن با توجه به میزان عملکرد و مسافت طی شده امکان کشیدن کار خودرو به تعمیرگاه گیربکس قطعی خواهد بود.

6- عدم توقف صحیح در سطوح شیب دار که باعث وارد آمدن فشار اضافی به گیربکس می شود. در این سطوح بهتر است در ابتدا ترمز دستی کشیده شده و سپس دنده در حالت پارک قرار گیرد.

موارد فوق از جمله عواملی هستند که در صورت مرتکب شدن آن ها، باعث ایجاد حرکات و صداهای غیرمحسوس در خودرو شده و بازه های زمانی مراجعه به تعمیرگاه جهت برطرف ایراد زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک و همچنین تعمیر تقه زدن گیربکس اتوماتیک کمتر شده و علاوه بر بجا گذاشتن هزینه های زیاد، باعث استهلاک زودرس خودرو نیز خواهد شد.

با توجه به اینکه در صورت آسیب وارد شدن به گیربکس، هزینه های تعمیر گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکس های معمولی و دستی بسیار سنگین تمام می شود بهتر است با مراجعه به تعمیرگاه گیربکس نزد کارشناسان متخصص و آموزش دیده این حوزه، سرویس های دوره ای آن مورد آنالیز قرار گرفته و در صورت احتیاج اقدامات نگه داری صحیح بر آن اعمال شود. تعویض بموقع روغن و فیلتر در تعمیر گیربکس اتوماتیک از عوامل مهم در نگه داری آن محسوب می شود. زیرا اگر فیلتر گرفته باشد، عبور جریان روغن در آن کمتر شده و باعث آسیب جدی به گیربکس و سوخته شدن آن خواهد شد. این نکته بسیار مهم شایان ذکر است که سرویسکاری روغن خودرو حتماً باید نزد متخصص گیربکس صورت پذیرد. زیرا استفاده از روغن های اشتباهی یا تقلبی یا فاسد، عدم تسلط سرویس کار به امر نگه داری صحیح و یا استفاده از واشرهای بی کیفیتی که منجر به نشتی روغن گیربکس و کم شدن روغن می شود، عواقب هزینه داری را به همراه خواهد داشت.

برای اینکه راننده بداند خودرو احتیاج به تعمیر گیربکس اتوماتیک دارد، چراغ S (Sport و Snow) که چراغ چک شرایط محسوب می شود در صفحه نمایشگر کابین خودرو تعبیه شده است که اگر ایرادی در گیربکس بوجود آمده باشد با صدای بوق اخطار روشن شده و راننده را متوجه آن می نماید. این هشدار اغلب زمانی پیش می آید که شیر برقی ضعیف یا خراب شده باشد، در این حالت گیربکس به دنده 3 رفته و از آن خارج نمی شود. همچنین رسیدن شمارنده روغن گیربکس به حد تعویض و یا تغییر فشار روغن از محدوده معین شده نیز از عوامل روشن شدن و اخطار این چراغ می باشند.تقه زدن گیربکس نیز از علایمی است که باید به آن حتما توجه و به موقع به تعمیرگاه برای تعمیر مراجهه کنید.

موارد عنوان شده مختصری از آنچه که باعث بالابردن عمر مفید قطعات و کاربری بیشتر خودرو می شود بیان شد تا ضمن کاستن هزینه های متحمل شده ناشی از کاربرد ناصحیح، از وارد آمدن خسارت به بخش های خودرو جلوگیری شود.

در راستای تسهیل استفاده نمایندگان از خودروهای اتوماتیک، تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک هادیلو از سال 1391 با بهره گیری از نیروی متخصص و ماهر و همچنین ابزارآلات بروز فعالیت خود را شروع کرده و طی چندین سال تمام فعالیت های این تعمیرگاه جهت برطرف مسائل در حوزه گیربکس اتوماتیک به صورت تخصصی بوده است. با مراجعه به سایت این تعمیرگاه به راحتی به وسیله واتس اپ میتوانید درباره ایرادات احتمالی خودرو و هزینه تعمیر آن هم مشاوره بگیرید و در اسرع وقت جوابگوی سوالات شما خواهند بود.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1677

به "تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید