تکنولوژی های مورد استفاده در جام ملت های آسیا

به گزارش مجله کالارنا، روزنامه شهروند - مهرنوش گرکانی: سال هاست که تکنولوژی جای خود را در بسیاری از فعالیت ها و کارهای روزانه باز نموده است. چند سالی هم هست که در ورزش های مختلف سعی می نمایند از تکنولوژی برای بهتر شدن بازی ها و کنترل آنها و به وجود نیامدن اشتباهات استفاده نمایند.

تکنولوژی های مورد استفاده در جام ملت های آسیا

فوتبال محبوب ترین ورزش در کل جهانست که هر سال کوشش می نماید کیفیت و سطح بازی ها را بالاتر ببرد. برای بالا بردن آنها هم از تکنولوژی های روز جهان استفاده می نماید. یکی از آنها یاری داور ویدیویی است که می توان آن را به عنوان جدیدترین تکنولوژی فوتبال معرفی کرد. توپ های فوتبال هم هر روز با تکنولوژی های جدید آمیخته می گردد و کیفیت و دقت و سرعت آنها بالاتر می رود.

تکنولوژی توپ انحصاری 2019 AFC

توپ های رسمی سال 2019 کنفدراسیون فوتبال آسیا با طراحی ویژه توسط Molten Corporation -تامین نماینده توپ های رسمی AFC- برای بازی های لیگ قهرمانان آسیا و جام ملت های آسیا 2019 انتخاب شدند. توپ های 2019 یک نوع جدید از مدل GoldMan با نام Vantaggio 5000 است و این توپ در سراسر آسیا برای خرید هواداران در دسترس واقع شده است.

توپ مخصوص جام ملت های 2019 آسیا یک توپ منحصربه فرد است که با توجه به آخرین تکنولوژی های ساخت توپ های حرفه ای ساخته شده است. Vantaggio 5000 Premier درحال چرخش روی زمین مسیرش منحرف نمی گردد، از تکنولوژی کروی بهره برده است، با توجه به مقاومت هوا در حین پرواز به علت پردازش کمری (دندانه ای) کمترین لغزش را دارد و جذب بسیار کم آب را دارد، برای طراحی جام ملت های آسیا 2019 با توجه به لوگوی مسابقات طراحی و از رنگ های سبز و سیاه و قرمز روی آن استفاده شده است. Molten Corporation با تکمیل کوشش های AFC برای تقویت زیرساخت های فوتبال و سیستم زیست محیطی در آسیا، توپ های مسابقه ای خود را در تایلند و چین فراوری خواهد نمود.

Molten به تازگی قرارداد سه ساله را به عنوان تامین نماینده رسمی مسابقات لیگ اروپا از سال2018 تا 2021 امضا نموده است. آنها همچنین به عنوان یک شریک جهانی و تامین نماینده رسمی مسابقات بین المللی فدراسیون بسکتبال (FIBA) و فدراسیون بین المللی هندبال (IHF) قرارداد امضا نموده اند. این توپ برای مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2019، اواخر سال2018 منتشر شد و از پنجم ژانویه 2019 برای نخستین بازی در این مسابقات روی زمین به چرخش درآمد.

تکنولوژی خط دروازه

فناوری خط دروازه یک وسیله فنی است که می تواند مشخص کند کل توپ از خط دروازه عبور نموده یا نه؟

مقامات یک مسابقه مثل داوران و ناظران مسابقه فوتبال در حین برگزاری بازی، ساعت های هوشمندی در اختیار دارند که اگر توپی به طور کامل از خط دروازه عبور کند، تکنولوژی عبور توپ از خط دروازه یک سیگنال به آنها می فرستد و تنها مقامات آن بازی می توانند این سیگنال ها را دریافت نمایند. این اطلاعات در عرض یک ثانیه منتقل می گردد و برای همین داور می تواند از تصمیمی که گرفته سریع مطمئن گردد.

چه فناوری هایی به کار رفته است؟

مبتنی بر دوربین: چندین سیستم تایید شده و دوربین هایی که توپ را شناسایی می نمایند و نرم افزاری برای ارزیابی فیلم ها از همه دوربین ها در اختیار این تکنولوژی قرار دارند. به این ترتیب سیستم می تواند مشخص کند که کل توپ از خط دروازه عبور نموده است. درحال حاضر سیستم هایی با هفت دوربین برای این هدف در ورزشگاه هایی که این تکنولوژی را دارند، کار می نمایند.

میدان مغناطیسی: چندین سیستم با میدان مغناطیسی کار می نماید. برای این سیستم ها، کابل هایی از زیر زمین، اطراف خط دروازه قرار می گیرند، همچنین توپ نیز دارای فناوری گیرنده های مغناطیسی از داخل است. تعامل ایجادشده بین گیرنده های توپ و میدان های مغناطیسی به وسیله کابل های زیرزمینی به نرم افزار اجازه می دهد موقعیت دقیق توپ را محاسبه و مشخص کند که یک گل به ثمر رسیده است.

جام جهانی 2014 برزیل نخستین جام جهانی فوتبال بود که از تکنولوژی خط دروازه در آن استفاده شد. از آن پس در بعضی از لیگ های اروپا، یورو 2016 و جام جهانی 2018 روسیه از این تکنولوژی استفاده شد. درحال حاضر نیز در جام ملت های 2019 آسیا که در کشور امارات درحال برگزاری است، از این تکنولوژی استفاده می گردد.

یاری داور ویدیویی

VAR یا همان یاری داور ویدیویی قبل از آن که وارد جام جهانی 2018 روسیه گردد، در بازی های لیگ آلمان، ایتالیا و ... مورد آزمایش قرار گرفته بود. همچنین در مرحله گروهی و حذفی قبل از جام جهانی نیز در بعضی از بازی ها آن را مورد آزمایش قرار دادند و در نهایت هیأت فوتبال بین المللی رأی به حضور آن در جام جهانی 2018 دادند. بسیاری از کارشناسان فوتبال و هیأت فوتبال بین المللی فیفا معتقدند یاری داور ویدیویی می تواند بازی ها را بهبود ببخشد.

این سوال در همان ابتدا برای همه وجود داشت که در چه زمانی ازVAR استفاده می گردد؟ VAR فقط زمانی در یک مسابقه دخالت می نماید که یک خطای روشن و واضح در یکی از چهار حوزه کلیدی وجود داشته باشد.

گل

شایع ترین دلیلی که از VAR استفاده می گردد زمانی است که گل به ثمر رسیده، اما ممکن است این گل اشتباه باشد و در حین به ثمر رسیدن گل خطای جدی اتفاق افتاده باشد.

پنالتی

ممکن است داور از صحنه دور باشد یا خطا به طوری صورت گرفته باشد که داور متوجه آن نباشد، یا حتی داور نتواند محوطه جریمه را خوب ببیند، در این جا یاری داور ویدیویی وارد می گردد تا تصمیم درست برای پنالتی گرفته گردد.

کارت قرمز مستقیم

رفتارهای خشونت آمیزی که خطرناک هستند را می توان با VAR مجازات کرد. اما کارت های زرد دوم که منجر به کارت قرمز می شوند را نه.

هویت اشتباه

اگر داور به یک بازیکن به اشتباه کارت بدهد یا او را جریمه کند، می توان از VAR استفاده کرد تا بی عدالتی رخ ندهد.

دوربین ها

تیم یاری داوران ویدیویی به 33 دوربین پخش نماینده تصاویر دسترسی دارند. 8 دوربین بسیار پر جنب و جوش هستند و 4 دوربین از دوربین های فوق العاده قوی هستند. علاوه بر این آنها به دو دوربین غیرفعال نیز دسترسی دارند که تنها داوران ویدیویی می توانند آنها را فعال نمایند. دو دوربین دیگر پشت دروازه ها وجود دارد که داوران ویدیویی می توانند به آنها دسترسی داشته باشند. در حالت عادی تصویر تمام دوربین ها با سرعت معمولی برای آنها به نمایش در می آید، اما آنها هر زمان که بخواهند با امکاناتی که در اختیارشان است می توانند سرعت تصاویر را کم و زیاد و فوکوس نمایند و از چند زاویه یک حرکت را ببینند و با توجه به آن تصمیم می گیرند.

تیم VAR به تمام کانال های پخش و همچنین دوربین هایی که بازی را پوشش نمی دهند مثل دوربین عنکبوتی یا هلیکوپتری دسترسی دارند. کنفدراسیون فوتبال آسیا از اوایل سال 2018 در کوشش بود تا بتواند سرویس VAR را در جام ملت های 2019 آسیا در اختیار داشته باشد. درنهایت نیز این کوشش ها به خاتمه رسید و سیستم VAR در جام ملت های 2019 آسیا در اختیار داوران قرار گرفته است.

مراحل تصمیم گیری

مرحله 1:

حادثه رخ می دهد؛ داور به VAR اطلاع می دهد یا VAR به داور اطلاع می دهد که حادثه برای تصمیم نهایی آنالیز گردد.

مرحله 2:

آنالیز و مشاوره؛ فیلم ویدیویی توسط VAR آنالیز می گردد و به وسیله هدست به داور توصیه می گردد که ویدیو چه چیزی را نشان می دهد.

مرحله 3

: تصمیم گیری قبل از اقدام؛ داوران تصمیم می گیرند تا ویدیوی حادثه را در کنار زمین بازی قبل از اقدام و اعلام تصمیم ببینند، داور اطلاعات لازم را از VAR می گیرد و تصمیم نهایی را اتخاذ می نماید.منبع: برترین ها
انتشار: 11 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 227

به "تکنولوژی های مورد استفاده در جام ملت های آسیا" امتیاز دهید

1 کاربر به "تکنولوژی های مورد استفاده در جام ملت های آسیا" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنولوژی های مورد استفاده در جام ملت های آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید