خرید در باکو، خیابان نظامی

به گزارش مجله کالارنا، گردشگران زیادی هستند که برای سفر سفر کشور آذربایجان و شهر باکو را انتخاب می کنند. خرید کردن یکی از کار هایی است که سفر را بسیار شیرین می کند. خیابان نظامی، یکی از قدیمی ترین خیابان های باکو محسوب می شود و مراکز خرید بزرگ و لوکس باکو اینجا است. برای آشنایی بیشتر با این خیابان، با خبرنگاران همراه شوید.

خرید در باکو، خیابان نظامی

معرفی

خیابان نظامی، محلی مناسب برای خرید با پای پیاده است. نام این خیابان، از شاعر معروف نظامی گنجوی گرفته شده است. تاریخچه این خیابان به سال 1864 برمی شود. در آن زمان این خیابان از غرب به شرق شهر کشیده شده بود. و از خیابان عبدالله مصطفی و قسمت های کوهستانی شهر تا خیابان ثابت اروجوف کشیده شده تا بنای یادبود شاه اسماعیل اول ادامه داشت.

در خیابان نظامی مغازه ها و مکان های مختلف از بانک ها گرفته تا مغازه هایی طبق آخرین مد به چشم می خورد و یکی از گران ترین خیابان های دنیا محسوب می شود. همچنین در این خیابان سفارت کشور های آلمان، نروژ، هلند، اتریش و قرار دارند.

تاریخچه

پس از زلزله ای شدید که در سال 1859 رخ داد، منطقه شامخای به کلی تخریب شد و دولت در زمان بازسازی تصمیم گرفت این منطقه را به استان تبدیل کند و نام آن را باکو گذاشت. کم کم کاروان سرا های مختلف و فروشگاه های گوناگون در این بخش از شهر ساخته شد و این بخش به مرکزی تجاری در شهر تبدیل شد. همچنین ایده هایی برای ساخت راه ها و معماری های مختلف در این خیابان داده شد و در ابتدا خیابان ترگوایا (Torgovaya) نام گرفت. چرا که به مرکزی تجاری در شهر تبدیل شده بود. همواره نام های دیگری نیز به این خیابان داده می شد اما مردم آن را همچنان ترگوایا می نامیدند.

طی سال های 1868 تا 1966 مکان های مختلفی در این خیابان ساخته شد. در سال 1968 کاروانسرایی در منطقه ای بیابانی و در خیابان نظامی امروزی ساخته شد. بعد ها کلیسای گریگوری مقدس نیز کنار این کاروان سرا ساخته شد.

در سال 1888 یک استدیو عکاسی در این خیابان شروع به کار کرد که بسیار معروف شد. بعد از آن مغازه های متعدد و کوچکی مثل مغازه های مواد غذایی، شیرینی پزی همچنین هتل ها شروع به کار کردند. ساخت وساز ها همین گونه ادامه داشتند تا این که در سال 1925 نام خیابان برای احترام به شاعر بزرگ، به خیابان محمد فضولی تغییر یافت. پس از آن در سال های 1939 و 1940 دوباره نام خیابان را تغییر دادند و در آخر و در سال 1962 خیابان نظامی نام گرفت.

در سال 1966 پارک نسیمی در قسمتی از این خیابان ساخته شد و بعد ها مجسمه هایی از افراد مشهور نیز به این پارک آورده روی پایه های گرانیتی قرار دادند.

معماری

معماری این خیابان شامل ساخت وساز ها و مدل های مختلف است که در کل در سه مرحله انجام شد. این سه مرحله در اوایل قرن بیستم، بین دهه های 50 تا 70 میلادی و معماری مدرن هستند.

در مرحله اول، از سبک های معماری معماری نئورونسانس، معماری نئوگوتیک،باروک و نئوکلاسیسیسم استفاده شده است.

سبک دوم از توسعه معماری به معماری امپراتوری یا امپراتوری استالین معروفیت دارد. و در آخر سبک معماری مدرن است که در ساخت آن ها از بتن الیافی، سنگ مرمر و سنگ خارا استفاده شده است.

خیابان نظامی معروفیتی دنیای دارد و در کنار خیابان های معروف نیویورک و پاریس قرار می گیرد. هر چیزی که بخواهید در این خیابان یافت می شود و مغازه های لباس فروشی از برند های معمولی تا معروف، مغازه های فروش سوغات و حتی سوپرماکت ها را می توانید در این خیابان ببینید. البته لازم به ذکر است که قیمت اجناس در این خیابان کمی گران است اما با توجه به مرغوبیت اجناس، ارزش خرید را دارد. همچنین این خیابان به داشتن رستوران ها و هتل های گران نیز معروفیت دارد. یکی از معروف ترین مراکز خریدی که در این خیابان وجود دارد، مرکز خرید ام یو ام (MUM) است که طرفداران زیادی دارد. این خیابان با دکور ها و نور های مختلف، ظاهر مجذوب کننده و زیبایی نیز دارد.

آدرس

آذربایجان، باکو، خیابان نظامی

راستا دسترسی

ایستگاه های متروی ساحیل (Sahil) و می 28 (28 May) نزدیک ترین ایستگاه ها به این خیابان هستند. این ایستگاه ها در شمال خیابان نظامی قرار دارند.

منبع: کجارو / gpsmycity.com / en.wikipedia.org
انتشار: 18 اسفند 1400 بروزرسانی: 18 اسفند 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2045

به "خرید در باکو، خیابان نظامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید در باکو، خیابان نظامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید