نکاتی مهم در خصوص هیچهایک (سفر با شیوه ای خاص و بدون هزینه)

به گزارش مجله کالارنا، در این مطلب از هیچهایک یا رایگان سواری یعنی نوعی از سفر مقرون به صرفه که این روزها رواج پیدا نموده برایتان می گوییم. اگر می خواهید هیچهایک یا رایگان سواری کنید، تعدادی نکته مهم هست که باید همواره به یاد داشته باشید. خبرنگاران پیشنهاد می نماید که اگر می خواهید یک هیچ هایکر پیروز شوید، نکات زیر را همواره به یاد داشته باشید.

نکاتی مهم در خصوص هیچهایک (سفر با شیوه ای خاص و بدون هزینه)

مطالب مرتبط :

هیچهایک | آموزش اصول هیچهایک یا رایگان سواری برای سفر مقرون به صرفه

چگونه رایگان سفر کنیم | آموزش رفتارها در هیچهایک

برای هیچهایک یا رایگان سواری ، از پر ترددترین مسیر بهره ببرید

همواره کوتاه ترین مسیر برترین مسیر نیست. اگر هیچ ترافیکی نباشد، شما هم هیچ شانسی برای سوار شدن ندارید. ببینید کامیون ها و وانت ها از کدام مسیرها می روند: منطقه ها صنعتی، فرودگاه ها و غیره.برترین و سریع ترین مسیرها معمولاً آن هایی هستند که دو شهر بزرگ را به هم وصل می نمایند، بسیاری از ترددها از حواشی شهرها در این مسیرها اتفاق می افتد. اگر می خواهید از یک منطقه پرازدحام عبور کنید (مثل منطقه Ruhr، Randstad، جنوب شرقی انگلستان) و از طرف دیگر آن خارج شوید، به یاد داشته باشید که بسیاری از خودروها در آن منطقه ها،محلی هستند، پس برترین کار اینست که مسیرهایی را انتخاب کنید که داخل این نواحی نمی شوند و یا سوار خودروهایی شوید که از این منطقه ها عبور می نمایند و محلی نیستند. به عنوان مثال، وقتی از هلند به جنوب فرانسه می روید، احتمالاً برترین انتخاب اینست که به جای پاریس از لوکزامبورگ عبور کنید، همواره مسیرهایی با تراکم جمعیت کمتر را انتخاب کنید. از دادن مسیرهای زیاد و پیچیده به راننده ها خودداری کنید؛ برای هیچهایک ، یک مسیر منطقی بین دو شهر بزرگ انتخاب کنید، راننده ها با این مسیرها راحت ترند.

برای هیچهایک، حتما یک نقشه خوب به همراه داشته باشید

لیستی از پیشنهادات را می توانید در مقاله نقشه ها ببینید. شما باید بدانید که کجا می خواهید بروید. اگر در نقشه پمپ بنزین ها هم معین شده باشند خیلی بهتر است، چراکه دیگر به نقشه های شهری احتیاجی ندارید. سعی کنید نقشه ای پیدا کنید که بعد از باز کردن تبدیل به یک صفحه خیلی بزرگ نگردد، چراکه اغلب اوقات به آن احتیاج دارید. در بیشتر مواقع شما احتیاج خاصی به نقشه ندارید، و اگر یک بار از شانستان بهره ببرید و نگاهی به نقشه بیاندازید و محل پمپ بنزین ها، استراحت گاه ها و توقف گاه ها را به خاطر بسپارید برایتان کافی خواهد بود. اگر یک دوربین دیجیتال دارید از نقشه عکس بگیرید و در زمان هیچهایک یا رایگان سواری از آن بهره ببرید.

پیشنهاد می گردد نقشه ای با حداقل مقیاس 1:1.000.000 تهیه کنید. 1:750.000 هم معمولاً مقیاس خوبی است. نقشه ای با مقیاس 1:250.000 هم همچنان جزئیات کافی برای پیدا کردن مسیر را به شما خواهدداد. به یاد داشته باشید که حتی پمپ بنزین های محلی هم نقشه برای فروش دارند. اگر احتیاج داشتید تا از جغرافیای یک محل مطلع شوید، وارد یک فروشگاه شوید، یک نقشه محلی بردارید، آن را مطالعه کنید و اطلاعات لازم را به یاد بسپارید، سپس نقشه را به جای اولش برگردانید و از فروشگاه خارج شوید. بسیاری از توقف گاهای بین راهی هم نقشه های بزرگی روی دیوار یا تابلوی اعلانات شان نصب نموده اند.

برای کسانی که به ابزارهای دیجیتال علاقه دارند، گوگل مپ امکان ساختن و ذخیره کردن و حتی به اشتراک گذاشتن مسیرهای شخصی را مهیا نموده است. با عمومی کردن مسیر هیچهایک یا رایگان سواری خودتون می توانید از نظرات دیگران در خصوص آن مطلع شوید.

برای هیچهایک در محلی (نقطه ای) خوب و امن قرار بگیرید

اساساً از هر محلی می توان هیچهایک یا رایگان سواری کرد، فقط باید یک نکته مهم در خصوص اشاره کردن به خودروها را درنظر بگیرید:

هرچقدر یک خودرو سرعتش بیشتر باشد، فضای بیشتری برای توقف کردن احتیاج دارد.

در مکانی قرار بگیرید که خودروها از فاصله ای دور بتوانند شما را ببینند و فضای کافی برای توقفی ایمن داشته باشند. مطمئناً شما دوست ندارید که خودرویی زیرتان کند. احتمالاً این بزرگترین خطر برای هیچ هایکرها است. بعلاوه، شما باید فضای کافی برای توقف کردن خودروها را در نظر بگیرید و موقعیتی خطرناک برای خودروهای در حال حرکت پیش نیاورید.

این نکته ای است که راننده ها به خوبی به آن توجه می نمایند. کمتر راننده ای پیدا می گردد که تا قبل از مطمئن شدن از امن بودن جاده توقف کند. تعداد کمی از راننده ها این کار می نمایند، اما شما نباید روی آن ها حساب کنید چرا که در اقلیت هستند. بنابراین امنیت راننده برای توقف کردن را در نظر بگیرید، چرا که شما نباید باعث شوید که راننده ای به علت توقف ناایمن در موقعیت تصادف قرار بگیرد. وسط جاده نایستید، راننده ها معمولاً با تماشا شما از فاصله ای دور تصمیمشان را مبنی بر توقف یا عدم توقف می گیرند و خودشان را آماده می نمایند تا درست کنار شما یا پشت سرتان توقف نمایند. اگر زیادی در وسط راه باشید (بیشتر از مثلث معمول برای توقف) کار را برای راننده ها پیچیده می کنید و ممکن است باعث شوید تا آن ها نظرشان را عوض نمایند. بنابراین برترین گزینه آنست که با زبان بدن خود به راننده بفهمانید که هر جا راحت تر است توقف کند.

برای هیچهایک کردن و رایگان سواری ، بهتر است مثبت باشید و لبخند بزنید

خسته شدن به علت انتظار در بین هیچ هایکر رایج است، اما به یاد داشته باشید که رفتار مناسب در پیداکردن خودوریی برای سوار شدن بسیار حائز اهمیت است. با آواز خواندن، زمزمه کردن، خنتماشا و یا حتی لبخندی ساده روحیه خود را بالا نگه دارید. یک هیچ هایکر بدخلق ممکن است سواری های ناخوشایندی را تجربه کند، اما هیچ هایکری خرسند و باروحیه می تواند سواری های بهتری داشته باشد و مسیرهای طولانی تری را در زمانی کوتاه تر طی کند. اگر گروهی سفر می کنید، دست بزنید و برقصید، راننده ها از این کار خوششان می آید و می توانید خیلی راحت تر خودرویی برای سوارشدن پیداکنید!

در هیچهایک از مشخص ضرب الاجل های سختگیرانه اجتناب کنید

در زمان هیچهایک کردن یا رایگان سواری، اگر جایی برای رفتن ندارید بهتر است روحیه خود را حفظ کنید. گیر افتادن در اتوبان تازمانی که نمی خواهید شبانه دوستی را در برلین ببینید، وحشتناک نیست؛ نه تنها نگران پیدا کردن خودورویی هستید که شما را سوار کند، بلکه نمی خواهید اتفاقاتی که در مقصدتان در حال وقوع هست را هم از دست بدهید. هیچهایک یک ورزش ذهنی است و برنامه ریزی زمانی مناسب باعث می گردد تا از جاده لذت ببرید و به همه برنامه هایتان هم برسید.

با راننده ها ارتباط چشمی برقرار کنید

هیچهایک یا رایگان سواری به معنای اینست که با فردی که رانندگی می نماید ارتباط چشمی برقرار کنید، و او را متقاعد کنید که توقف کند. برای اینکه این کار را به برترین شکل انجام دهید، مطمئن شوید که راننده ها بتوانند سفیدی چشمان شما را ببینند. عینک آفتابی تان را بردارید و کلاه تان را بالاتر بگذارید. به خودروهایی که نزدیک می شوند لبخند بزنید. اگر به سمت دیگری نگاه کنید و یا سرتان پایین باشد، اتومبیل ها به راحتی از کنارتان می گذرند. اگر نتوانستید راننده را داخل اتومبیل ببینید، به شیشه جلوی ماشین نگاه کنید. تا زمانی که اتومبیلی رد می گردد روی آن تمرکز کنید. اگر ترافیک سبک است، به هر خودرویی جداگانه نگاهی بیاندازید. اگر ترافیک سنگین است، روی خودروهایی که نزدیکتان هستند تمرکز کنید. اگر در بین اتومبیل ها راه می روید، حتماً به سمت خودرویی که با آن حرف می زنید برگردید. هرچقدر بیشتر این کار بکنید، زمان کمتری برای منتظر ماندن خواهیدگذراند.

مارک سیندر و همکارانش (1974) به این نکته پی بردند که افرادی که در زمان هیچهایک مستقیماً با راننده ها صحبت می نمایند، شانسشان برای سوار شدن را به دو برابر افزایش می دهند. درخواست شخصی، که تکدی گران هم آن را به خوبی بلدند، باعث می گردد تا کمتر غریبه به نظر برسید و بیشتر مسئولیت پذیر. معمولاً نگاه های محترمانه برای رانندگان مرد و نگاه های مجذوب کننده و مهربان برای رانندگان خانم، مناسب است.

با راننده ها صحبت کنید

رانندگان به دلایل مختلفی افرادی که هیچهایک می نمایند را سوار می نمایند: برخی به این علت که اهل یاری به دیگران هستند، برخی ها به این علت که خودشان قبلاً هیچهایک نموده اند، و برخی دیگر برای اینکه فکر می نمایند صحبت با شما می تواند برایشان جالب و سرگرم نماینده باشد. در خصوصی که آن ها خواستار ارتباط برقرار کردن با شما هستند، خیلی خوب است اگر بتوانید فضایی محبت آمیز ایجاد کنید. برخی از ترفندها برای آغاز یک مکالمه در مقاله hitching etiquette عنوان شده است. بعلاوه صحبت کردن با راننده ها برترین راه برای یک سواری طولانی تر یا پیاده شدن در محل بهتری است. فهرستی از سوال های مناسب آماده کنید: امروز از کجا می آمدید؟ چه مدت است که کامیون دارید؟ چه چیزی باعث شد این خودرو را خریداری کنید؟ اگر راننده مضطرب و ساکت است، احتمالاً به این علت است که هنوز شک دارد کار درستی انجام داده است که شما را سوار نموده یا نه. از گفتن ممنون که مرا سوار کردید، این نشان دهنده مهربانی شماست نترسید، می توانید بعد از گفتن آن ساکت بمانید تا او سر صحبت را باز کند، برخی از راننده ها خجالتی هستند.

انرژی لازم برای این کار را دست کم نگیرید، مخصوصاً برای مسافت های طولانی، یکی از بزرگترین مسائل هیچهایک صحبت کردن با افراد بی شمار، توجیه کردن آن ها که کار اشتباهی ننموده اند، و حتی سرگرم کردن آن هاست. همه این ها انرژی بسیار زیادی می خواهد تا شما بتوانید کل مسیر را بدون اینکه در یک هتل بخوابید، طی کنید. (Jack Kerouac, On The Road)

با آب وهوا کنار بیایید

اگر هوا گرم است، محلی برای منتظر ماندن را انتخاب کنید که سایه داشته باشد، چرا که ممکن است مجبور شوید چند ساعت منتظر بمانید. اگر بارندگی باشد، ممکن است دل راننده ها برای شما بسوزد و بخواهند شما را یاری نمایند. هیچ کس نمی خواهد یک هیچ هایکر خیس را سوار اتومبیلش کند، پس همواره یک چتر همراه تان باشد. یا بهتر از آن، در یک پمپ بنزین منتظر اتومبیل ها باشید. رعدوبرق ها برکت هستند. اگر در طول یک روز خشک، متوجه شدید که رعدوبرق در راه است، نگران نشوید. وقتی طوفان شد، خود و وسایلتان را زیر چتر بگیرید و برای خودروها دست تکان دهید. راننده ها بسیار متأسف خواهندشد و تعداد زیادی از آن ها خواهند ایستاد. تام در سال 2006 وقتی کنار جاده ایستاده بود، سه بار رعدوبرق به او برخورد کرد که باعث شد در کمتر از 10 دقیقه سوار یک اتومبیل گردد. برترین مثال برای کلن است، دو ساعت کنار جاده منتظر خودرو بود و هیچ پیشنهادی به او نشد، بعد هوا طوفانی شد و در کمتر از 5دقیقه 3 پیشنهاد به او شد (پیشنهاد سوم را انتخاب کرد، یک مسافت کوتاه را رفت و در یک پمپ بنزین پیاده شد، و خودوری بعدی در کمتر از دو دقیقه او را سوار کرد).

اهمیت لباس در هیچهایک و رایگان سواری

اگرچه این موضوع کم اهمیت جلوه می نماید، اما نوع و رنگ لباس ها بسیار مهم است. سعی کنید لباس های روشن، حتی براق و رنگی بپوشید، و دستی که اشاره نمی نماید را نیز در معرض دید قراردهید، چرا که لباس های روشن نسبت به لباس های تیره اعتماد بیشتری را جلب می نمایند. بعلاوه، اگر هوا اجازه می دهد ساعدهایتان را نیز نپوشانید. اگر دیگران بتوانند دست ها و بازوهای شما را ببینند، کمتر به چشم یک تهدید به شما نگاه می نمایند، یا به چشم کسی که می خواهد چیزی را پنهان کند. یک لباس یا کلاه رنگی و جالب برترین راه برای ترغیب راننده ها به سوار کردن شماست، اما حواس تان باشد که لباس ها عجیب نباشند! اگر برایتان مقدور است لباس های تمیز و آراسته بپوشید حتی اگر چند روز باشد که در راه بوده اید. ارزشش را دارد که یک چوب لباسی کم حجم برای زمانی که در خودور می نشنید داشته باشید.

در زمان هیچهایک یا رایگان سواری ، اگر می توانید، لباس های کهنه یا لباس هایی که راننده را بترساند، نپوشید (مثل تی شرتی با عکس یک جمجمه). افراد محافظه کار فقط کسانی که لباس های مناسب پوشیده اند و صورتشان اصلاح شده است را سوار می نمایند. افراد روشن فکر همواره شما را سوار می نمایند، اما در نظر داشته باشید که افراد محتاط و یا پیر هم می توانند بسیار مفید باشند. (من فکر نمی کنم این موضوع اهمیت زیادی داشته باشد. من اغلب با شلوار تارتان قرمز، تی شرت های پانک/متال و چکمه های چرمی مشکی هیچهایک یا رایگان سواری می کنم و مثل بقیه افراد هم خودروها برایم توقف می نمایند!)

در زمان هیچهایک یا رایگان سواری ، مشکی نپوشید. (نه واقعاً، این در یکی از هیچهایک های من به دور اروپا (در مقایسه با سفرهای مشابه قبلی) تأثیر مثبتی داشت و من با لباس هایی کاملاً سیاه پا به جاده گذاشتم، حتی خانم ها هم مرا به راحتی سوار می کردند.) حتی یک تی شرت مشکی شیک هم می تواند برای ساعت ها شما را کنار جاده معطل کند. برخی ها می گویند کلاه می تواند تأثیر منفی داشته باشد. (اگرچه سیمون از سوئد، با سری تراشیده و ریش می گوید با کلاه راحت تر است، چراکه مردم معمولاً از شخصی با سر تراشیده می ترسند.) کلاه های پشمی مشکی و آبی هم بسیار نامطلوب هستند. اگر هوا مناسب بود، یک شلوارک با رنگ روشن و یک تیشرت رنگی براق یا یک پیراهن آستین کوتاه شیک بپوشید. اگرچه ممکن است شما گزینه دیگری به جز حمل یک چمدان نداشته باشید، برخی افراد بدون وسایل زیاد هیچهایک می نمایند و بر این باورند که راننده ها وقتی ببینند وسیله زیادی همراهتان نیست مطمئن می شوند که شما چیزی را ازشان پنهان نمی کنید. اما برخی از راننده ها هم وقتی ببینند کوله پشتی دارید مطمئن می شوند که مسافرید و فقط افرادی را سوار می نمایند که کوله دارند (مثل تجربه گواکا و امیلین در نیوزیلند). کوله پشتی سفری خود را در معرض دید قراردهید تا ثابت کنید که برای دیگران یک خطر محسوب نمی شوید، از آن جایی که فرار کردن با یک کوله سنگین بعد از دزدی یا آسیب زدن به چیزی، بسیار مشکل است. استوارت در http://lookingforstu.com یک تی شرت سوپرمن پوشیده است. لباسش براق، رنگی و سمبلی جهانی از صلح و امید است. بارها راننده ها گفته اند که علت سوار کردن او لباس عجیبش است!

تابلوها (نشانه ها)

در زمان رایگان سواری یا هیچهایک ، معمولاً تکان دادن دست ها و اشاره کردن به خودروها کافی است، اما استفاده از تابلو شانس شما را افزایش خواهدداد. مخصوصاً اگر در جاده ای هیچهایک یا رایگان سواری می کنید که به مقاصد متعددی می رسد. راننده ها دوست دارند بدانند مقصدشان با شما یکی هست یا نه و در صورت یکی بودن مقصد شما را سوار نمایند.

شما می توانید مقصدتان را روی یک تخته بنویسید، اما اگر از بارسلون به آمستردام می روید، یادتان باشد پاریس را هم بنویسید، یا فقط بنویسید Perpignan. تعداد کمی از افراد مستقیم به آمستردام یا حتی پاریس می روند. اینجا یکی دوراهی پیش می آید، چراکه، اگر مقصد شما خیلی نزدیک باشد، شما فرصت کافی نخواهید داشت، و اگر خیلی دور باشد، هیچ کس این همه راه را تا آنجا نمی رود و بنابراین برای شما توقف نمی نمایند. یک راهکار خوب برای این مسئله اینست که جهت سفرتان را به طورکلی بنویسید، مثلاً شرق یا مثلاً فرانسه. شما بعلاوه می توانید نام جاده را هم بنویسید.

در اغلب اوقات اگر تابلو را به زبان راننده های آن کشور بنویسید بسیار مفید واقع می گردد. اگر شما مقداری نزدیکی به راننده ها نشان بدهید، شانس خود را برای سوار شدن افزایش خواهیدداد. اگر می خواهید تابلویی به زبانی که بلد نیستید بنویسید از راننده ها و یا کارکنان پمپ بنزین یاری بگیرید. در کشورهایی که هیچهایک رواج دارد، مانند رومانی، بهتر است که برای مردم آن کشور این مسئله را روشن کنید که شما بومی نیستید؛ با معرفی خودتان یا با نشان دادن کوله پشتی های بزرگی که به همراه دارید.

برای ساختن تابلو از یک تخته یا کارتن و یا چیزی شبیه به آن و یک گچ یا ماژیک ضخیم مشکی یا رنگ هندی (که روی پارچه کتان به خوبی می نویسد) بهره ببرید. حرف اول را بزرگ و بقیه حروف را کوچک بنویسید: تفاوت انداز ه حروف خواند آن را راحت تر می نماید، هرچقدر فاصله بین حروف بیشتر باشد بهتر است.

برای سفرهای بلند می توانید از وایت برد بهره ببرید. یک تخته 30*44 سانتی متری میزان ایده آلی است که وزن کمی هم دارد، البنه زیاد محکم نیست. یک ماژیک پهن نیز بگیرید تا بتوانید حروف را درشت بنویسید.

اگر بر روی قسمت سفید نقشه چسب نواری بچسبانید، می توانید از آن به عنوان وایت برد بهره ببرید. اگر نقشه خیلی بزرگ است و یا شما می خواهید در هوای بادی به کار ببرید، از گیره بهره ببرید. نقشه من 60*80 سانتی متر در حالت باز و 10*20 سانتی متر در حالت تاشده است. مدتی زمان می برد تا آن را صاف کنید تا هیچ چین وچروکی رویش نباشد.

اگر فضای تخته شما اجازه نمی دهد که نام کامل مقصد را بنویسید، آن را به شکلی مخفف کنید که همه بفهمند. برای مثال به جای Amsterdam می توان نوشت Adam و به جای Hamburg می توان HH را جایگزین کرد. به پلاک خودروها نگاه کنید، مخفف هایی که روی آن ها هست را احتمالاً همه مردم می شناسند.

تابلوها حتماً نباید لیستی از شهرها باشند، اگر چیزهایی مانند دیوار نوشته ها (البته به شکلی صحیح) باشند، شانس موفقیت شان بیشتر است، مانند: ما فوق العاده ایم! ، شیرینی مجانی! ، عروس فراری یا حتی نه خیلی دور، از این طرف == ، و غیره. کارهای هنری بر روی تابلوها هم می تواند مفید باشد، مخصوصاً اگر عکس های ساده ای باشند که به مقصد شما نزدیک هستند. برای مثال، اگر به آستین، تگزاس، سفر می کنید(محل زندگی گاوهای شاخ دار، که به شدت در آن منطقه محبوب هستند)، حتماً لوگویی از آن ها را روی تابلوی خود بکشید.

اگر فضای کافی داشتید، اضافه کردن یک لطفاً به تابلو هیچهایک ایده بسیار خوبی می تواند باشد. علاوه براینکه این کار مودبانه است، اضافه کردن لطفاً به زیان بومی نشان می دهد که شما می توانید به آن زبان صحبت کنید و باعث می گردد بسیاری از رانندگانی که از کنارزدن اجتناب می کردند، متقاعد شوند. اگرچه پیغام اصلی شما مقصدتان است. لطفاً لغتی اضافی است تا راننده تابلوی شما را بخواند. بعلاوه، از آنجایی که شما کاملاً در طرف دیگر داستان هستید، این کلمه نشان می دهد که پیشاپیش از هر یاریی سپاس گزارید؛ وقتی یک راننده ایستاد؛ شما هرچقدر که بخواهید می توانید بگویید لطفاً. لطفاً را با خودتان تمرین کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 دی 1401 بروزرسانی: 15 دی 1401 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2253

به "نکاتی مهم در خصوص هیچهایک (سفر با شیوه ای خاص و بدون هزینه)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی مهم در خصوص هیچهایک (سفر با شیوه ای خاص و بدون هزینه)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید