دغدغه ای برای آموزش حفظ میراث فرهنگی به بچه ها وجود ندارد

به گزارش مجله کالارنا، ایرنا/ براساس آخرین اخبار منتشر گشته، دغدغه ای برای آموزش حفظ میراث فرهنگی به بچه ها وجود ندارد.

دغدغه ای برای آموزش حفظ میراث فرهنگی به بچه ها وجود ندارد

مونا جمدی، یک پژوهشگر میراث فرهنگی اضافه کرد: اصفهان به میراث فرهنگی اش مشهور است اما در شهری که چنین شهرتی دارد و علاوه بر آن، شهر دوستدار کودک خوانده می گردد، دغدغه ای برای آموزش حفظ میراث فرهنگی به بچه ها نه در بین مقامات شهر و نه در بین سازمانهای مردم نهاد وجود ندارد.

وی پذیرش واحد درسی در رابطه با حفظ میراث فرهنگی از سوی آموزش و پرورش را بسیار چالش برانگیز خواند و گفت: موضوع اصلی این است که حفظ میراث فرهنگی در دروس آموزش و پرورش تقویت نشده است و حتی هنوز پذیرش طرح درسهایی در رابطه با آشنایی بچه ها با میراث فرهنگی در کنار دروسی مثل زبان یا نقاشی در مدارس آموزش و پرورش و بخصوص مراکز دولتی وجود ندارد.

جمدی آشنایی بچه ها با میراث فرهنگی را اتفاقی دو سر نفع خواند که به گفته وی، در ایران نسبت به آن بی توجهی می گردد.

وی در این رابطه اضافه کرد: در تمامی مدارس جهان به بچه ها آموزش می دهند که در برابر حفظ داشته های میراث فرهنگی و محیط زیست مسئول هستند؛ آموزشی که با این طرح مسئولیت علاوه بر اینکه می توانند میراث فرهنگی و طبیعی را به جهان معرفی نمایند، نفع مالی هم در مباحث گردشگری دارد.

این فعال میراث فرهنگی ادامه داد: میتوان گفت بچه ها علاقه ای به این موضوع ندارند و این طبیعی است؛ چرا که هیچ فضایی برای آموزش و آشنایی آنها با میراث فرهنگی فراهم نشده است.

جمدی با بیان اینکه ملاقات از بناهای تاریخی به تنهایی برای بچه ها نمی تواند مجذوب کننده باشد، اضافه کرد: باید برای این گروه سنی فضاسازی گردد و با طراحی یک فعالیت عملی مانند نقاشی، داستان گویی و بازی، بعضی مفاهیم و ارزش های حفظ میراث فرهنگی را به آنها آموزش داد و علاوه بر این با خاطره سازی برای بچه ها نسبت به بنایی که مورد بازدید قرار میگیرد، تعلق خاطر ایجاد کرد.

وی یادآر شد: با توجه به مباحث روانشناسی، گروه سنی 7 تا 12 سال پذیش بالایی دارند و اگر بتوانیم در این سن خاطره بناهای تاریخی را در ذهنشان ثبت و تقویت کنیم، می توانیم همیاران خوبی برای میراث فرهنگی داشته باشیم.

جمدی با اشاره به اینکه بچه ها دروازه ورود به خانواده ها هستند، اضافه کرد: بچه های که در آنها احساس تعلق نسبت به میراث فرهنگی ایجاد شده است نه تنها خودشان به میراث فرهنگی آسیب نمی زنند بلکه اگر کسی از خانواده به میراث فرهنگی آسیب بزند، به آنها تذکر می دهند.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه های نقاشی و لوح های گلی برای میراث یاران در باغ چهلستون و با همکاری میراث فرهنگی اصفهان اضافه کرد: به بچه ها در باغ چهلستون جشن خرم روز معرفی گردید. در واقع با نمایش، کار بر روی لوح های گلی و قصه گویی، بچه ها با جشن و آیین یلدا و هم همینطور ارتباط آن با جشن خرم روز آشنا شدند.

جمدی گفت: با کارهای عملی و تجربی در بناهایی مثل چهلستون برای آنها خاطره می سازیم که کار ما بهره گرفتن از این خاطره است، چرا که با ایجاد و تقویت احساس تعلق در گروه سنی بچه ها 7 تا 12 سال نسبت به حفظ داشته های تاریخی حساس تر می شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 30 دی 1401 بروزرسانی: 30 دی 1401 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2262

به "دغدغه ای برای آموزش حفظ میراث فرهنگی به بچه ها وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دغدغه ای برای آموزش حفظ میراث فرهنگی به بچه ها وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید