دلشوره ها در آستانه یک تعطیلی دیگر

به گزارش مجله کالارنا، خبرنگاران: پیش بینی ها حاکی از موج تازه ای از سفر است اما این موج پیش بینی شده برای بازار سفر و مسافران سرانجامی خوش و خاطراتی به یادمانی خواهد داشت یا باز هم مسافران با شور و شوق خواهند رفت و دلخور و ناراضی برخواهند گشت؟

دلشوره ها در آستانه یک تعطیلی دیگر

هما حاصلی : یک هفته دیگر تا خاتمه ماه مبارک رمضان به جای مانده و باتوجه به اتصال دو روز تعطیلات عید سعید فطر به روزهای خاتمه هفته یک تعطیلی چهار روزه آن هم اول ماه دل انگیز اردیبهشت در انتظار ایرانیان است .

به گزارش توریسم ، پیش بینی ها حاکی از موج تازه ای از سفر است اما این موج پیش بینی شده برای بازار سفر و مسافران سرانجامی خوش و خاطراتی به یادمانی خواهد داشت یا باز هم مسافران با شور و شوق خواهند رفت و دلخور و ناراضی برخواهند گشت؟

اتفاقی که سال گذشته مسافران تعطیلات عید فطر را در بسیاری از شهرهای گردشگری کشور از جمله اصفهان، شیراز ،کاشان، گرگان را به دردسر انداخت و به علت عدم برنامه ریزی ، شرایط اسف باری را برایشان رقم زد.

از ترافیک های سنگین، خیابان های قفل شده، شلوغی طاقت فرسای اماکن تاریخی و گردشگری و خیابان ها، عدم ارائه خدمات باکیفیت اماکن اقامتی و گردشگری گرفته تا حتی کمبود شدید آب معدنی و نبود یک وعده غذای گرم در شهری مثل کاشان که همه و همه یک علامت سوال بزرگ را در فکر مردم به جا گذاشت که متولیان بازار سفر کجا بودند که از مدیریت این موج سنگین پیش بینی شده سفر بازمانده و غفلت نموده بودند.

رستوران های روباز مشهد

رستوران های نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

سال جاری نیز با توجه مصادف شدن ماه مبارک رمضان با تعطیلات نوروز بسیاری از خانواده ها سفر خود را به تعطیلات عید فطر موکول نموده اند و انتظار می رود متولیان بازار سفر با در نظرگرفتن مسائل عدیده سال گذشته با آمادگی به استقبال موج سفر پیش رو رفته تا خانواده های ایرانی بتوانند ایرانگردی لذت بخشی را سپری نمایند.

خوشبختانه آنچه از گفته های مدیرکل گردشگری داخلی معاونت گردشگری کشور بر می آید سال جاری این نهاد در صدد بستن راه تکرار بر خطا و جلوگیری از تکرار تجربه تلخ سال گذشته است.

اتفاق خوب توزیع سفر در پهنای کل کشور

آن طور که فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی معاونت گردشگری خبر داده در تعطیلات پیش رو توزیع سفر در پهنای کل کشور است و تراکم سفر فقط به یک نقطه خاص اختصاص پیدا نمی کند. چنانکه شهرهای غرب کشور و شهرهای شمالی از تراکم بیشتری از مقدار سفر برخوردار هستند.

به گفته او، شهرهای غربی کشور همانند کردستان، کرمانشاه و لرستان در این روزها مورد استقبال گردشگران هستند و رزو مراکز اقامتی آن ها تا تعطیلات عید فطر نیز ادامه دارد. در این میان استان های شمالی بخصوص گیلان و مازندران از تراکم بالایی در مقدار رزرو مراکز اقامتی و سفر برخوردار هستند.

گرچه با توجه به این موضوع مبنی بر تغییر ذائقه گردشگران به انتخاب مقاصد متنوع تر برای سفر می توان انتظار داشت که ازدحام در شهرها و اماکن خاصی اتفاق نیفتد اما با این حال انتظار می رود برای جلوگیری از غافلگیری و پیشگیری از تکرار تجربه ناخوشایند سال گذشته تدابیر لازم برای آماده سازی زیر ساخت ها برای میزبانی از مسافران در شهرهای محبوب گردشگران اندیشیده گردد.

مسئله ای درخصوص اسکان نخواهیم داشت

فاطمی در این خصوص اذعان دارد: باتوجه به رزرو صورت گرفته و پراکندگی سفر در تمام استان ها، مسئله ای درخصوص اسکان نخواهیم داشت. زمانی که توزیع مکانی سفر در پهنه کل کشور باشد با مشکل اسکان روبه رو نمی شویم تا احتیاج به اسکان اضطراری باشد. ممکن است در شهر کاشان همانند سال گذشته با مسائلی روبه رو شویم که تمهیداتی در نظر گرفته شده. بعلاوه در مسیر نیز در تعطیلات عید فطر سال گذشته در کردستان مسائلی داشتیم که بیشتر در شهرهای مرزی بود و بانه و پاوه با مسائلی روبه رو شدند که سال جاری سعی داریم با استفاده از تجربیات سال گذشته، این مسائل را برطرف کنیم.

شرایط اسکان در شیراز و اصفهان

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی معاونت گردشگری درپاسخ به این سئوال که عموما در هر تعطیلات بخصوص در فصل بهار و بخصوص در اردیبهشت ماه در حوزه اسکان در شهرهایی همانند اصفهان و شیراز با مشکل روبه رو می شویم، از این رو آیا تمهیدات لازم در این خصوص در نظر گرفته شده است، گفت: در ماه اردیبهشت علاوه بر تعطیلات پیش رو، چندین رویداد گردشگری نیز در شیراز برگزار می گردد.

این درحالی است که شیراز در حالت عادی نیز هرساله یکی از مقاصد پر مسافر در اردیبهشت ماه است. بعلاوه سفر گردشگران خارجی به ایران شروع خواهد شد و بخصوص شاهد افزایش مقدار سفر چینی ها به ایران خواهیم بود که مسیرهای نو را پیش رو دارند. تصورم آن است که سال جاری سالی است که تغییراتی در شهرهای گردشگری ایران بوجود می آید که آن هم ناشی از تغییراتی است که در تورهای اتفاق می افتد. سال جاری سال تغییرات در مقاصد گردشگری است.

سخن آخر

گر چه با وعده مسئولان ستاد سفر می توان امید داشت که سال جاری شاهد تمهیدات ویژه ای برای مدیریت موج سفرهای عید سعید فطر باشیم اما یاد آور می شویم که برنامه ریزی ، آماده سازی زیرساخت های شهری ،رفاهی ، اقامتی با توجه به حجم قابل پیش بینی گردشگران ، نظارت دقیق وسختگیرانه بر خدمات و نرخ و در کنار آن تبلیغات هوشمندانه ، آموزش گردشگران و نیزهدایت آنها به سوی مقاصد ناشناخته کشورحداقل اقداماتی است که انتظار می رود ستاد هماهنگی خدمات سفر با یاری ارگان های مرتبط و رسانه ها برای توسعه گردشگری داخلی کشور انجام دهد تا بتواند از وقوع بی نظمی های گذشته و بحران هایی که قاعدتاً نتیجه ای جز تلخ شدن کام مسافران و نارضایتی آنان، ایجاد آسیب های اجتماعی، نابودی و وارد کردن خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی و صدمه به فضای اماکن تاریخی در برندارد، جلوگیری نمایند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 26 فروردین 1402 بروزرسانی: 26 فروردین 1402 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2297

به "دلشوره ها در آستانه یک تعطیلی دیگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلشوره ها در آستانه یک تعطیلی دیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید