ذره ای عجیب که گذشته اش را به خاطر می آورد

به گزارش مجله کالارنا، ایسنا نوشت: یک رایانه کوانتومی ذره ای ایجاد نموده است که می تواند گذشته خود را به خاطر بسپارد.

ذره ای عجیب که گذشته اش را به خاطر می آورد

یک رایانه کوانتومی ذره ای به نام آنیون(Anyon) فراوری نموده است که می تواند گذشته خود را به خاطر بسپارد و محاسبات کوانتومی را بهبود بخشد.

آنیون منحصر به فرد است زیرا داده هایی از جایی که در آن بوده را حفظ می نماید. اولین بار در دهه 1970 کشف شد که این ذره تنها در دو بُعد وجود دارد و شبیه به شبه ذرات است. شبه ذرات ارتعاشات دسته جمعی هستند که به نطر می رسد یک ذره هستند.

آنیون اطلاعاتی از تعداد دفعاتی که جابه جا شده اند حفظ می نماید که بر نحوه ارتعاش آنها تاثیر می گذارد و آنها را به راهی مجذوب نماینده برای انجام محاسبات کوانتومی تبدیل می نماید. اما این ذرات پیش از این هرگز به صورت تجربی پیدا نشده بودند.

اکنون هنریک درایر(Henrik Dryer) در شرکت محاسباتی کوانتومی کوانتینیوم(Quantinuum) و همکارانش یک پردازنده کوانتومی نو به نام H2 توسعه داده اند که می تواند کیوبیت ها یا بیت های کوانتومی که بلوک های اصلی یک رایانه کوانتومی و آنیون سطحی هستند را ایجاد کند.

آنها این کار را با درهم تنیدگی این کیوبیت ها در ساختاری به نام شبکه کاگوم(Kagome lattice) انجام دادند. شبکه کاگوم الگویی از ستاره های به هم پیوسته است که خواص مکانیکی کوانتومی یکسانی ارائه می دهد.

استیون سایمون(Steven Simon) از دانشگاه آکسفورد می گوید: این اولین آزمایش قانع نماینده ای است که توانسته این کار را انجام دهد. بنابراین این اولین مورد از نظم توپولوژیکی غیرآبلی است.

گروه غیرآبلی گروهی جبری است که دستکم دو عضو آن در عمل ضرب غیر قابل جابجایی باشند. به بیان دیگر در گروه غیرآبلی، AB لزوما با BA برابر نیست.

رایانه کوانتومی بعلاوه به محققان اجازه می دهد تا با آنیون ها کار نمایند تا شرایط عجیب و غریب آنها را بهتر درک نمایند.

با این حال، بعضی از محققان ادعا می نمایند که شرکت کوانتینیوم در واقع هیچ کدام از گروه های غیر آبلی را ایجاد ننموده است. آنها استدلال می نمایند که این شرکت صرفا آنها را شبیه سازی نموده است.

جیانیس پاچوس(Jiannis Pachos) از دانشگاه لیدز بریتانیا، می گوید: می دانم که آنها در خصوص کارشان بسیار هیجان زده هستند و باید هیجان زده باشند، اما این هنوز یک شبیه سازی است.

با این وجود درایر ادعا می نماید که ماهیت شبه ذره ای آنیون ها به این معناست که یک شبیه سازی با یک مورد واقعی یکسان است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 22 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1402 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2308

به "ذره ای عجیب که گذشته اش را به خاطر می آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذره ای عجیب که گذشته اش را به خاطر می آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید