روغن جامد و نیمه جامد چه بلایی سر قلب سالمتان می آورد

به گزارش مجله کالارنا، توصیه می گردد برای پیشگیری از بیماری های قلبی - عروقی از روغن های مایع با منشاء گیاهی استفاده گردد. چربی های مایع، فرایند بروز آترواسکلروز (سفت شدن جدار عروق) را کند می نماید.

روغن جامد و نیمه جامد چه بلایی سر قلب سالمتان می آورد

به گزارش خبرنگاران، مصرف روغن های جامد و نیمه جامد، باعث رسوب اسیدهای چرب اشباع در رگ ها ، آترواسکلروز (سفت شدن جدار عروق)، تنگی و انسداد عروق قلب و سکته قلبی می گردد.

بر اساس نتایج آخرین یافته های علمی در دنیا، مصرف روغن های جامد و نیمه جامد هم چنین به دلیل دارا بودن اسید چرب ترانس بالا خطر بروز سرطان سینه در خانم ها و سرطان پروستات در آقایان را افزایش می دهد.

مصرف خانگی روغن­ های جامد به هیچ اسم توصیه نمی گردد. روغن جامد به دلیل بافت مورد احتیاج شیرینی ها، عمدتاً در قنادی ها کاربرد دارد. اسید های چرب اشباع موجود در روغن جامد ابتلا به بیماری­های قلبی عروقی و انواع سرطان­ها را بدنبال دارد.

اگر چه این روغن ها درحال حاضر در کشور ما با اصلاح فرمولاسیون و بهبود کیفیت به روغن نیمه جامد تبدیل شده اند که اندازه اسیدهای چرب اشباع و ترانس کمتری نسبت به روغن جامد دارند ولی باید توجه داشت که روغن نیمه جامد هم در مقایسه با روغن های گیاهی مایع، مقادیر بیشتری اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس دارد و مصرف آنها خطراتی مانند افزایش کلسترول بد خون LDL ، تنگی و انسداد عروق قلبی و نهایتا سکته قلبی را بدنبال دارند بویژه افرادی که دچار اختلالات چربی خون و کلسترول بالا هستند نباید از روغن جامد و نیمه جامد استفاده نمایند.

توصیه می گردد برای پیشگیری از بیماری های قلبی - عروقی از روغن های مایع با منشاء گیاهی استفاده گردد. چربی های مایع، فرایند بروز آترواسکلروز (سفت شدن جدار عروق) را کند می نماید.

روغن نباتی مایع درصد بسیار کمی اسید چرب اشباع و مقادیر قابل ملاحظه ای اسید های چرب غیر اشباع که برای حفظ سلامت قلب لازم است را دارند و اندازه اسید چرب ترانس آن کمتر از 2 درصد و در برخی از روغن های مایع تقریبا صفر است که زیرو ترانس نامیده می شوند. مصرف روغن های مایع قطعا برای حفظ سلامت به روغن حیوانی و روغن نباتی جامد و نیمه جامد ارجحیت دارد.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1770

به "روغن جامد و نیمه جامد چه بلایی سر قلب سالمتان می آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن جامد و نیمه جامد چه بلایی سر قلب سالمتان می آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید