غذاهایی که هنگام یبوست نباید خورد

به گزارش مجله کالارنا، افرادی که از مشکل یبوست رنج می برند همیشه در پی مواد غذایی ملین هستند تا مشکل رفع گردد. اگر شما هم با چنین مسئله ای درگیر هستید بهتر است علاوه بر مصرف مواد غذایی حاوی فیبر زیاد مصرف بعضی مواد غذایی را محدود کنید. در این مطلب لیستی از این مواد غذایی را ارائه می دهیم.

غذاهایی که هنگام یبوست نباید خورد
رژیم غذایی یکی از دلایل ابتلا به یبوست محسوب می گردد. در شرایطی که برخی مواد غذایی به پیشگیری از بروز یبوست یاری می نمایند، برخی دیگر می توانند در شکل گیری یا تشدید آن موثر باشند. به نقل از ویمنز هلث، به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، اگر کمتر از سه بار در هفته اجابت مزاج داشته باشید و یا مدفوع در تکه های کوچک و سخت و همراه با درد دفع گردد به یبوست مبتلا هستید. به نظر می رسد زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به این شرایط هستند.

آب و فیبر از عناصر کلیدی برای یاری به اجابت مزاج راحت هستند. البته اگر فردی به اندازه زیاد مواد غذایی سرشار از فیبر مصرف کند، اما مایعات کمی بنوشد، نه تنها به بهبود یبوست یاریی نمی گردد، بلکه شرایط آن وخیم تر می گردد. از این رو، تامین آب مورد نیاز بدن اقدام اصلی محسوب می گردد.

در ادامه با برخی مواد غذایی که هنگام ابتلا به یبوست باید از مصرف آنها پرهیز کرد، بیشتر آشنا می شویم.

لبنیاتاگر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید برای مقابله با یبوست از مصرف لبنیات پرهیز کنید. افرادی که بدن آنها نمی تواند قند موجود در محصولات لبنی را پردازش کند، ممکن است پس از مصرف آنها با یبوست یا اسهال روبرو شوند. مصرف لبنیات می تواند موجب نفخ گردد و از این رو به افراد مبتلا به یبوست توصیه می گردد این محصولات را مصرف ننمایند.

غذاهای سرخ شدهرژیم های غذایی سرشار از چربی می توانند به شکل گیری یبوست منجر شوند. در بسیاری موارد، غذاهای حاوی چربی زیاد از محتوای فیبر چندانی برخوردار نیستند. گوارش چربی به زمان زیادی نیاز دارد، در شرایطی که میوه ها و سبزیجات به طور معمول در کمتر از 24 ساعت گوارش و از بدن دفع می شوند. اگر به یبوست مبتلا هستید مصرف غذاهایی که در روغن یا کره سرخ شده اند را کنار بگذارید.

چایاین مورد ممکن است موجب شگفتی شما گردد، اما هنگام ابتلا به یبوست باید در زمینه نوشیدن چای محتاط باشید. در شرایطی که چای های گیاهی احتمالا اثر منفی به همراه نخواهند داشت، اما چای سیاه حاوی تانن ها است که می تواند شدت یبوست را افزایش دهد. بعلاوه، چای حاوی کافئین است و در شرایطی که اندکی از این ماده می تواند به تحرک دستگاه گوارش یاری کند، اندازه بیش از حد کافئین می تواند کم آبی بدن را موجب شده و اثری معکوس به همراه داشته باشد.1

غذاهای یخ زدهخوراکی های آماده یا یخ زده، غذا خوردن را برای ما تا حد زیادی آسان می نمایند اما ارزش غذایی ندارند و در عین حال دفع غذا را هم برایمان سخت می نمایند و بدن برای اینکه بتواند راحت غذا را دفع کند به فیبر نیاز دارد و این ماده در غذاهای یخ زده پیدا نمی گردد. توجه داشته باشید که هر فرد بزرگسال در روز به 25 تا 38 گرم فیبر نیاز دارد. علاوه بر این، غذاهای یخ زده معمولا از شیرین نماینده های مصنوعی، چربی بد و مواد نگهدارنده ساخته شده اند و این مسئله فرایند هضمشان را سخت تر می نماید. همانطور که لینزی زیگبام، متخصص تغذیه نیویورکی می گوید: وقتی غذا خیلی چرب باشد، هضم آن هم سخت تر می گردد.

چیپس، بیسکوییت و خوراکی های تولید شده دیگرغذاهای فرآوری شده مانند چیپس سیب زمینی، پفک نمکی و برخی از برشتوک های صبحانه محصولات کارخانه ای دستکاری شده ای هستند که همه موادغذایی شان از بین رفته است و به همین خاطر باعث ایجاد یبوست می شوند. زیگبام توصیه می نماید برای جلوگیری از یبوست به جای آرد یا گندم تصفیه شده (تولید شده) از آرد یا گندم کامل بهره ببرید و به جای خرید نان سفید، نان هایی بخریم که از غلات کامل تهیه شده باشند و به ازای هر یک پیمانه حداقل سه گرم فیبر داشته باشند. مثلا می توانید برای پخت همبرگر یا مرغ سوخاری، به جای آرد سوخاری از جو دو سر بهره ببرید. جو دو سر سرشار از فیبر است و از یبوست جلوگیری می نماید.

شکلات، کیک و کلوچهدسرها و موادغذای شیرین پر از کربوهیدرات و چربی هستند و فیبر خیلی کمی دارند. به همین خاطر فرایند هضم غذا را دچار مشکل می نمایند. افرادی که مشکل گوارشی دارند می گویند هر وقت شکلات می خورند دچار ناراحتی روده می شوند اما هنوز شاهدی علمی مبنی بر اینکه شکلات باعث یبوست می گردد وجود ندارد. با این حال، ریگبام توصیه می نماید وقتی دلتان خوراکی شیرین می خواهد، به جای شکلات و شیرینی، میوه هایی مانند تمشک و توت بخورید. توت ها در هر پیمانه حدود هشت گرم فیبر دارند و با خوردن آن ها اندازه زیادی از فیبر مورد نیاز روزانه تان تامین می گردد.

موز نرسیدهموز در هر یک پیمانه حدود سه گرم فیبر دارد و درواقع یکی از میوه هایی است که به دفع غذا یاری می نماید اما درعین حال می تواند باعث یبوست هم بگردد؛ اگر موز را قبل از رسیده شدن بخورید، دقیقا اثر عکس دارد. موز نرسیده شامل نشاسته مقاوم است و به همین خاطر باعث تشدید یبوست می گردد. بنابراین قبل از خرید موز مطمئن شوید که حتما زرد و رسیده باشد.2

تخم مرغپروتئین این غذا بالا و فیبر آن اندک است. لازم نیست این ماده غذایی پرخاصیت را از لیست غذایی خود حذف کنید. فقط کافی است اندازهی غذای پرفیبر را به آن اضافه کنید. مصرف املت را با اسفناج و گوجه فرنگی تازه امتحان کنید.

گوشت نرماین غذا سرشار از پروتئین و چربی، اما فاقد فیبر است. مصرف استیک آبدار را می توان با دورچین کلم بروکلی متعادل کرد. کلم بروکلی به حرکت آسان غذا در دستگاه گوارش و در نتیجه برطرف یبوست یاری خواهد نمود.

نان سفیدمصرف زیاد نان سفید مدفوع را خشک و سخت می نماید. این نوع نان از آرد سفید که دارای فیبر اندک است، تهیه می گردد. در عوض نان تست سبوس دار مصرف کنید. مصرف این نان هضم غذا را راحت تر می نماید.3

برنج سفیدحتما شما هم وقتی دچار بیرون روی می شوید به سراغ کته ماست می روید. برنج سفید حاوی اندازه قابل توجهی نشاسته بوده و فیبر کمی دارد. بنابراین باعث کند شدن دفع می گردد. به همین علت هم این ماده غذایی برای افرادی که دچار اسهال می شوند توصیه می گردد. یادتان باشد که علاوه بر برنج مواد غذایی نشاسته ای دیگر مانند سیب زمینی، نان سفید و گندم تصفیه شده نیز همین خاصیت را دارند و اگر شما از یبوست رنج می برید بهتر است مصرف آن ها را محدود کنید.

هویج پخته شدههویج پخته شده نیز حاوی فیبرهای محلول در آب است. این نوع فیبرها یک ژل چسبناک در روده ایجاد می نمایند که فرایند هضم غذا را کند می نمایند. اگر یبوست دارید بهتر است هویج خام میل کنید. فیبرهای موجود در هویج خام برای مقابله با یبوست مفید است و حجم مدفوع را افزایش داده و دفع آن را ساده تر می نماید. یادتان باشد که فرایند پخت و پز باعث ایجاد تغییر در فیبرها می گردد.4

پی نوشت:

1.www.asriran.com

2.www.kalleh.com

3.www.imna.ir

4.www.jadidtarin.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1929

به "غذاهایی که هنگام یبوست نباید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهایی که هنگام یبوست نباید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید