سالم ترین غذاها برای زنان

به گزارش مجله کالارنا، تغذیه مناسب یکی از اصول اولیه حفظ سلامتی است. مطالب بسیاری درباره اصول تغذیه درست گفته شده و در این بین به تفاوت های موجود بین تغذیه زنان و مردان هم توجه می گردد. زنان با توجه به مقتضیات جسمی شان به خوردن برخی غذاها و مکمل ها بیش از مردان احتیاج دارند و حفظ سلامتی شان به مصرف انواع خاصی از غذاها

سالم ترین غذاها برای زنان

سالم ترین غذاها برای زنان

نویسنده: آذین صحابی

تغذیه مناسب یکی از اصول اولیه حفظ سلامتی است. مطالب بسیاری درباره اصول تغذیه درست گفته شده و در این بین به تفاوت های موجود بین تغذیه زنان و مردان هم توجه می گردد. زنان با توجه به مقتضیات جسمی شان به خوردن برخی غذاها و مکمل ها بیش از مردان احتیاج دارند و حفظ سلامتی شان به مصرف انواع خاصی از غذاها وابسته است. چربی های غیر اشباع موجود در غذاهایی چون روغن زیتون و روغن آواکادو که در کاهش اندازه کلسترول خون مؤثرند، به بدن شما یاری می نماید که سالم بماند. پژوهش اجرا شده از طریق محققان دانشگاه بوفالو نشان داده زنان ورزشکاری که کمتر از 20 درصد رژیم غذایی شان را چربی تشکیل می دهد، بیشتر از آنهایی که دست کم 31 درصد از رژیم غذایی شان را چربی تشکیل می دهد، در معرض خطر آسیب دیدگی هستند. دکتر پیتر. جی. هورواث، استاد دانشگاه بوفالو خاطر نشان می نماید که این مشکل به خاطر رژیم هایی است که چربی آنها بیش از اندازه کم است چرا که عضلات و مفاصل را ضعیف می نماید. چند برش آواکادو در روز برای تأمین چربی لازم برای بدن زنانی که نمی خواهند بدن شان توده چربی اضافه داشته باشد، کافی است. آواکادو یکی از غذاهایی است که مصرف آن برای زنان بسیار مفید است. در زیر تعدادی دیگر از این غذاها را می خوانید:

نان های گندم کامل

کربوهیدرات ها برترین غذا برای ورزشکاران هستند؛ ولی، نه کربوهیدرات های ساده چرا که آنها به یکباره انرژی شما را بالا برده و به ناگهان هم انرژی تان را پایین می آورند. دکتر جکی برنینگ، استاد تغذیه دانشگاه کلرادو و مشاور تیم های ورزشی می گوید: شما به کربوهیدرات ها به شکل پیچیده شان احتیاج دارید که برترین آنها نان های گندم کامل و غذاهایی است که از گندم کامل تهیه شده است. این نان ها به دلیل وجود فیبر در آنها به آرامی هضم می گردد و به تدریج اندازه انرژی بدن شما را بالا می برند

موز

موز سرشار از پتاسیم است و خوردن یک موز به عضلات شما بسیار یاری می نماید. کمبود سدیم دلیل اصلی گرفتگی عضلانی است؛ ولی ثابت شده که پتاسیم اثر حمایت نمایندگی دارد. پتاسیم به جذب بهتر مایعات یاری می نماید. موز بعلاوه دارای کربوهیدرات های انرژی بخش است. یک موز میانه 400 میلی گرم پتاسیم و 29 گرم به اندازه دو برش نان گندم کامل کربوهیدرات دارد.

خانواده توت

توت ها در ردیف 20 غذای حاوی آنتی اکسیدان قرار گرفته است. یک مشت تمشک یا توت سفید منبع غنی دارای این مواد است و عضله ها را در برابر رادیکال های آزادی که می توانند به خاطر ورزش به وجود آیند، حفظ می نماید. هر قدر رنگ توت تیره تر باشد، خواص مفید آن بیشتر است.

هویج

اگر چشم های تان را ببندید و هویج بخورید در می یابید که مزه آن مانند مزه آب نبات های ترد است. هویج حاوی کربوهیدرات های پیچیده ای است که برای عضله ها انرژی فراهم می نماید و پتاسیم آن فشار خون و انقباض و انبساط عضلات را کنترل می نماید.

غلات صبحانه تهیه شده از گندم کامل

اگر می خواهید پیش از ورزش کردن غذایی مناسب بخورید، اندازه مصرف غلات گندم کامل را افزایش دهید. برترین نوع آنها حاوی کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین هستند که برای ساخت عضلات ضروری است. یک ساعت پیش از ورزش یک وعده غلات کامل حاوی 200 کالری میل کنید. سه چهارم فنجان غلات کامل صبحانه و 4 اونس (هر اونس 28/35 گرم) شیر بدون چربی بخورید. وقتی پیش از ورزش این غذاها را خورده باشید، انرژی بیشتری دارید و بهتر و بیشتر می توانید ورزش کنید و احتمال اینکه پس از ورزش پرخوری کنید کمتر خواهد.

ران مرغ

اگر بدن شما آهن و روی کافی دریافت کند، انرژی شما بالاتر خواهد رفت. خوردن ران مرغ یا پای بوقلمون برترین راه برای دریافت هر دوی این مواد معدنی است. دکتر سوزان کلینر، مشاور تغذیه ورزشی از سیاتل می گوید: گوشت مرغ از گوشت قرمز چربی کمتری دارید؛ ولی، همه آهن، روی و ویتامین B مورد احتیاج بدن زنان را در خود دارد.

شیر شکلات

شیر تنها منبع کلسیم نیست بلکه به خودی خود غذای کاملی است که با وجود پایین نگه داشتن اندازه کالری دریافتی شما، انرژی مورد احتیاجتان را تأمین می نماید. شکلات هم حاوی کلسیم، ویتامین ها و مواد معدنی است و ثابت شده که مخلوط شیر و شکلات انرژی زا است و مانند نوشیدنی های ورزشی در تأمین انرژی مورد احتیاج برای عضلات مفید است.

پنیر کم چرب

پنیر حاوی مقادیر فراوانی کلسیم و کربوهیدرات است. پروتئین برای ترمیم پارگی های کوچک و میکروسکوپی عضلات که هنگام ورزش به وجود می آید، ضروری است و شما می توانید با خوردن پنیر کم چرب بخشی از پروتئین مورد احتیاج بدن تان را تأمین کنید.

زغال اخته

هر یک چهارم فنجان زغال اخته 25 گرم کربوهیدرات دارد. افزون بر این زغال اخته پروآنتوسیانین دارد. این ترکیبات در پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری مؤثر هستند.

تخم مرغ

خوردن زرده تخم مرغ را نباید فراموش کنید. یک تخم مرغ در هر روز 215 میلی گرم کلسترول دارد و انجمن قلب آمریکا حداکثر اندازه کلسترول روزانه را 300 میلی گرم اعلام نموده که بیش از آن خطر ساز خواهد بود. افزون بر این زرده تخم مرغ منبع خوب آهن است که در کنار لسیتین برای سلامت مغز بسیار اهمیت دارد.

دانه های برزک

دانه های برزک سرشار از نوعی فیبر به نام مفید لیگنان ها بوده که برای حفظ سلامتی بسیار مفید است. از آنجایی که فیبرهای لیگنان ها هم در آب حل می شوند و هم غیر قابل حل در آب هستند، احتیاج بدن شما را به طور متعادل برآورده می نمایند. ولی، هنگامی که می خواهید ورزش های استقامتی انجام دهید، مصرف آن می تواند باعث اختلال در کار دستگاه گوارش گردد.

مصرف روزانه یک یا دو قاشق غذاخوری از دانه های برزک به همراه غلات صبحانه فیبر مورد احتیاج بدن را تأمین می نماید.

هوموس

هوموس نوعی پیش غذای عربی است که مایه اصلی آن نخود و روغن زیتون است. کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین و روغن های غیر اشباع در سه قاشق غذاخوری از هوموس جمع شده است که در مجموع 70 کالری دارد. همه این مواد برای حفظ و تأمین انرژی مورد احتیاج بدن ضروری هستند. روغن زیتون حاوی اولئیک اسید است که عملکرد ژنی که مسؤول 20 تا 30 درصد از سرطان های پستان است را تضعیف می نماید.

پرتقال

شما می توانید پرتقال را با خود به همه جا ببرید و در محل کار هم میل کنید.

پرتقال منبع غنی ویتامین C است که به عضلات یاری می نماید تا بافت شان را ترمیم نمایند. یک عدد پرتقال همه ویتامین C مورد احتیاج بدن یک زن در یک روز را تأمین می نماید و نزدیک به 75 میلیون گرم ویتامین C در خود دارد.

بعلاوه، ویتامین C عنصر کلیدی در ساخت کلاژن است که به استخوان ها یاری می نماید تا قوی بمانند.

بادام زمینی

دکتر پیتر جی. هورواث، استاد دانشگاه بوفالو و همکارانش در پژوهشی دریافتند که ورزشکاران زنی که روزانه دو اونس بادام زمینی به رژیم غذایی شان افزوده شده بود، عملکردشان در لحظات پایانی مسابقه به مراتب بهتر از کسانی بود که این ماده غذایی به رژیم غذایی شان افزوده نشده بود. چربی اضافه موجود در بادام زمینی اندازه استقامت عضلات را افزایش می دهد و انرژی آنها را بالاتر می برد.

سیب زمینی

اگر فراوان عرق می کنید، مصرف یک سیب زمینی پخته کوچک با 4 بار نمک پاشیدن روی آن آب و الکترولیت از دست رفته را جبران می نماید.

الکترولیت ها، سدیم و پتاسیم تعادل مایع داخل و بیرون از سلول ها را برقرار می نماید و باعث می گردد که عضلات آن طور که باید منقبض شوند.

ماهی آزاد

ماهی آزاد برای سلامتی فوق العاده است. پژوهش های تازه نشان داده که مصرف چربی های غیر اشباع و چربی های امگاـ3 می تواند در کاهش چربی شکمی مؤثر باشد.

منبع:نشریه دنیای زنان، شماره 50. .

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1877

به "سالم ترین غذاها برای زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالم ترین غذاها برای زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید