سلول های سرطانی نیز از فناوری نانو استفاده می نمایند!

به گزارش مجله کالارنا، یافته های اخیر نشان داده است که سلول های سرطانی، میتوکندری را از سلول های ایمنی به وسیله شاخک هایی کوچ می مکند. در واقع سلول های سرطانی برای تخلیه سلول های ایمنی از نوعی نانولوله استفاده می نمایند.

سلول های سرطانی نیز از فناوری نانو استفاده می نمایند!

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از ستاد فناوری نانو، یافته های اخیر نشان داده است که سلول های سرطانی، میتوکندری را از سلول های ایمنی به وسیله شاخک هایی کوچک می مکند. در واقع سلول های سرطانی برای تخلیه سلول های ایمنی از نوعی نانولوله استفاده می نمایند.

محققان نشان دادند که سلول های سرطانی برای رشد و توسعه خود، نوعی نانولوله فراوری می نمایند و با استفاده از این نانولوله ها به سیستم ایمنی بدن آسیب می زنند. آن ها از فناوری نانو برای خلع سلاح مهاجمان احتمالی سلولی خود استفاده می نمایند. سلول سرطانی با بیرون ریختن میتوکندری سلول ایمنی قدرت پیدا می نمایند، در حالی که سلول ایمنی تحلیل می فرایند. نتایج این یافته ها در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رسیده، که می تواند به اهداف نوی برای توسعه ایمونوتراپی سرطان منجر گردد.

شیلادیتیا سنگوپتا نویسنده مسئول این مقاله در مرکز درمانی بریگام گفت: زمانی که سیستم ایمنی سرکوب می گردد، سلول های سرطانی می توانند توسعه پیدا نمایند و به نظر می رسد که نانولوله ها به آن ها یاری می نمایند تا هر دو را انجام دهند. این یک روش کاملاً نو برای سلول های سرطانی برای فرار از سیستم ایمنی است و به ما یک هدف تازه برای پیگیری می دهد.

شیلادیتیا سنگوپتا و همکارانش مطالعاتی را انجام دادند که در آن ها سلول های سرطان سینه و سلول های ایمنی مانند سلول های T مورد مطالعه قرار گرفته تا نحوه تعامل سلول های سرطانی و سلول های ایمنی در سطح نانومتری معین گردد. آن ها با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی گسیل میدانی متوجه چیزی منحصربفرد شدند. به نظر می رسد سلول های سرطانی و سلول های ایمنی از نظر فیزیکی به وسیله لوله هایی کوچک با عرض های 100 تا 1000 نانومتر به هم مرتبط هستند. نانولوله ها در بعضی موقعیت ها به هم پیوسته و لوله های ضخیم تری را تشکیل دادند. محققان سپس از یک رنگ فلورسنت برای علامت گذاری میتوکندری ها از سلول های T استفاده کردند و مشاهده کردند که میتوکندری های سبز درخشان از سلول های ایمنی، به وسیله نانولوله ها، به داخل سلول های سرطانی کشیده می شوند.

هاوه لین جانگ محقق اصلی مرکز این پروژه می گوید: ما این نانولوله های شنماینده را شناسایی کردیم، آن ها منبع انرژی سلول های ایمنی را می دزدیدند. این موضوع فوق العاده جالب بود، زیرا چنین رفتاری در سلول های سرطانی قبلاً دیده نشده بود. این تحقیق یک پروژه سخت بود، زیرا نانولوله ها ظریف هستند و ما مجبور بودیم سلول ها را با احتیاط مدیریت کنیم تا از شکستن آن ها جلوگیری کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 دی 1400 بروزرسانی: 29 دی 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1992

به "سلول های سرطانی نیز از فناوری نانو استفاده می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلول های سرطانی نیز از فناوری نانو استفاده می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید