دفترهای مشقی که برای مخاطبان ورق می خورد
به گزارش مجله کالارنا، تهران (پانا) -همه ما از دفترهای مشقمان خاطرات بسیاری داریم، خاطراتی گاه شیرین و گاه تلخ که یادآور روزهای کودکی مان بود و ما مشق بزرگ سالی را می کردیم، مشقی که تجربه زیستن به ما می داد و ما با آن بزرگ شدیم.
حال گروهی با راهنمایی بهنام کامرانی از چهارم تا پانزدهم شهریور در گالری والی نمایشگاهی را برگزار کردند که سعی دارند با الهام از خاطرات کودکی و دوران مدرسه رفتن حکایتی نو و تازه را مرور نمایند.
بهنام کامرانی نمایشگاه گردان نمایشگاه دفترمشق گفت: نمایشگاه دفتر مشق در یک باز ه زمانی دو ساله با حضور گروهی از شاگردانم در کلاس های آزاد هنر تازه شکل گرفت و هر یک از هنرمندان حاضر در نمایشگاه روی موضوع نمایشگاه براساس رسانه خودش کار کرد.
وی اضافه کرد: دفتر مشق قابلیت این را دارد که بسیاری از مسائل از جمله آموزش و پرورش ، مسائل اجتماعی و موضوعاتی چون خاطرات شخصی و گاه خاطرات دردناک آموزشی را در آن عنوان کرد و دراین مجموعه به نوعی می توانیم ویژگی های نسلی را آنالیز کنیم.
به گفته کامرانی، در این نمایشگاه آثاری از سمیرا البرز کوه، نازنین بهزادی، شیوه تبار، فائزه خان محمدی، مجتبی روحانی، رایحه سجادیان، نرگس فراهانی، بهروز مسلمی و فرشته همتی دیار جان در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.
بهنام کامرانی در استیتمنت این نمایشگاه نوشته است؛ همه ما در دفترهای مشقى که سرشار از خاطرات تلخ و شیرین است مشق نوشته ایم، جایی که کودکی را به بزرگسالی پیوند می دهد. از طرفی دفتر مشق و طراحی آن، بستری برای مطالعه مطالب و تصاویر یک نسل است. نسلی پر از امید و هراس، تخیل و تردید، پیروزی و رخوت. دفتر مشق آینه ای از تاریخ و گذار است. صفحاتی که حتی اگر سفید باشند پر از گفتنی ها و ناگفتنی هستند. در یک سو ما و در سویى دیگر والدین، معلم و مدرسه واقع شده اند. حساب ها و علوم و دروس و خط خطی ها و نقاشی ها و خلاصه تجسم افکار را می توان در دفاتر مشق دید و بازیابی کرد .
این نمایشگاه تلقی هنرمندانی را نشان می دهد که هر کدام با رسانه های متفاوت و با تاکید بر محتوای فردی و اجتماعی یا هر دو، این موضوع را نشان داده اند :
سمیرا البرزکوه با تلقی تازه ای به نقاشی صفحات مشق پرداخته هم از جنبه ای واقع گرا هم از جنبه ای فرم گرا. نرگس فراهانی تورم و تغییر شکل صفحات مشق را به ماده سرامیک کشانده است. بهروز مسلمی مَثَلی کهنه و حوادث ناشی از آتش سوزی ها را با عکس دانش آموزان و دفترهای مشق پیوند داده است. فائزه خان محمّدى بر تصاویری علمی از مغز و رابطه اش بر دفاتر مشق تاکید نموده است. نازنین بهزادی با تاثیر از آثار فرانسیسکو گویا لایه هایی از عکس دفترها، سایه ها، طبیعت و حیوانات را در فضایی رازگونه بهم آمیخته است. رایحه سجادیان نیز در نقاشی هایش کاغذ مچاله دفتری را در منظرهی غریب نشان می دهد، در حالی که با خطوطی از دوخت در هم پیچیده اند. فرشته همتى کلمات و تصاویر موجودات خیالی را در طراحی هایی تاثیر گذار بهم پیوند داده است. شیوا تبار برداشتی از خاطرات و منظره را در ویدیوهایی بر روی دفترهای مشق پخش می نماید. آثار مفهومى مجتبى روحانى بر تغییر شکل و کارکرد دفتر مشق و مداد با نگاهی شاعرانه و انتقادی تمرکز یافته است.
منبع: خبرگزاری پانا