طراحی واحد غشایی نانوفیلتراسیون و الکترودیالیز برای حذف ناخالصی های آمین

به گزارش مجله کالارنا، طراحی واحد غشایی نانوفیلتراسیون و الکترودیالیز برای حذف ناخالصی های آمین در گردش پالایشگاه گاز استان ایلام به همت پژوهشگران دانشگاه ایلام محقق شد.

طراحی واحد غشایی نانوفیلتراسیون و الکترودیالیز برای حذف ناخالصی های آمین

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در فرآیند شیرین سازی گاز ترش، ناخالصی های آنیونی و کاتیونی و نیز محصولات جانبی حاصل از تخریب آمین، نمک های با پایداری حرارتی فراوری می نمایند و ناخالصی های به وجود آمده در داخل آمین باعث افت بازدهی فرآیند جذب با ناخالصی ها و محصولات خوردگی فلزات آن شده و کثیف شدن تجهیزات را در پی خواهد داشت.

در این طرح برگزیده، حذف این ناخالصی ها با استفاده از فرآیند نانوفیلتراسیون و الکترودیالیز مورد آنالیز نهاده شد. تأثیر پارامترهای عملیاتی از جمله فشار عملیاتی (20-80 بار)، غلظت یون های HSS و غلظت MDEA در محلول خوراک (10 - 45 درصد وزنی) بر روی دفع یون ها و فلاکس عبوری مورد آنالیز نهاده شد. با توجه به نتایج به دست آمده، عملکرد حذف یون های HSS از محلول 45 درصد وزنی از MDEA با استفاده از غشای NF 75 تا 80 درصد اندازه گیری شد و علاوه بر این، تراوش پذیری محلول 45 درصد وزنی MDEA از میان غشا 100 درصد NF بود. همچنین جداسازی یون های پایدار حرارتی موجود در محلول آمین با استفاده از فرایند غشایی الکترودیالیز مورد آنالیز نهاده شد و میزان حذف تا 70 درصد حاصل شد. با استفاده از نتایج این طرح و راه اندازی واحد غشایی نانوفیلتراسیون و الکترودیالیز در پالایشگاه از افزایش غلظت یون های نمک پایدار جلوگیری نموده که این امر باعث پایدار نگه داشتن شرایط سیستم در شرایط بهینه و جلوگیری از خوردگی تجهیزات شد و راه اندازی واحد غشایی نانوفیلتراسیون و الکترودیالیز، از فساد محلول آمین در گردش جلوگیری نموده و باعث افزایش طول عمر این محلول و کاهش هزینه های فرایند شد. همچنین با توجه به اینکه همه تجهیزات و مواد مصرفی وارداتی هستند این فرایند می تواند به فراوری پایدار گاز شیرین در کشور منجر گردد و از آنجایی که همه پالایشگاه های کشور از روش شیرین سازی با آمین استفاده می نمایند، نتایج این تحقیق قابلیت کاربرد و اجرایی شدن در دیگر پالایشگاه های کشور را نیز دارد. لازم به ذکر است ابعاد و شرایط عملیاتی مناسب برای راه اندازی واحد غشایی نانوفیلتراسیون و الکترودیالیز برای حذف ناخالصی های آمین در گردش طراحی شده و در اختیار شرکت پالایش گاز ایلام نهاده شده است که در آینده نزدیک با نظارت فنی مجری طرح، راه اندازی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 158

به "طراحی واحد غشایی نانوفیلتراسیون و الکترودیالیز برای حذف ناخالصی های آمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی واحد غشایی نانوفیلتراسیون و الکترودیالیز برای حذف ناخالصی های آمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید