فعالیت 221 شرکت دانش بنیان در حوزه آب و محیط زیست

به گزارش مجله کالارنا، به گزارش خبرنگاران، دکتر نادر قلی ابراهیمی امروز در مراسم رونمایی از طرح های فناورانه حوزه آب که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری در محل معاونت علمی و فناوری برگزار گردید، گفت: طی سالهای 97تا 99، بیش از 80 طرح فناورانه در این زمینه اجرایی شده است.

فعالیت 221 شرکت دانش بنیان در حوزه آب و محیط زیست

ابراهیمی خاطر نشان کرد: بعلاوه برای این تعداد طرح، بیش از یک هزار و 140 میلیارد ریال سرمایه گذاری کردیم و به آنها اختصاص دادیم.

حمایت از 40 پروژه نو در امسال

دبیرکارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری با تاکید بر اینکه این حمایت ها در راستای فراوریات دانش بنیان، اشتغال و توسعه فناوری در حوزه های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست بوده گفت: در امسال هم 40 پروژه با اعتبار 900 میلیارد ریال تعریف و در دست اجرا است.

ابراهیمی با بیان اینکه یکی از طرح های کارگروه، اجرای برنامه هایی برای دستیابی به روش های نوین شناسایی و استحصال آب است، گفت: برای این کار هم اقداماتی چون انجام مطالعات اکتشافی آب های ژرف در منطقه ها اولویت دار کشور، شناسایی چشمه های آب شیرین در منطقه ها ساحلی و روش های نوین استحصال و شناسایی و مشخص تراز آبخوان های معلق اجرایی شده است.

وی با اشاره به اقدامات این ستاد در حوزه آب گفت: از دیگر اقدامات این حوزه می توان به توسعه فناوری کاربرد محصولات کامپوزیتی در صنعت حفاری، ایجاد فناوری فراوری پمپ درون چاهی (ESP) و بومی سازی آن، ایجاد فناوری فراوری دکل حفاری عمیق متناسب با منابع آب، ایجاد ناحیه نوآوری در زمینه شناسایی منابع آب های ژرفی و اجرای طرح های پایلوت در زمینه نمک زدایی، انرژی زمین گرمایی، پرورش انواع گونه های گیاهی و جانوری در ناحیه نوآوری اشاره نمود.

ابراهیمی با اشاره به اهمیت توسعه فناوری مهار کانون های گرد و غبار و تپه های شنی گفت: دیگر اولویت کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی، توسعه فناوری مهار کانون های گرد و غبار و تپه های شنی بوده است. این کار را هم با حمایت از طرح های فراوری انواع مالچ های غیر نفتی و سازگار با محیط زیست، توسعه فناوری فراوری بتن های سبک ساختمانی با استفاده از ماسه بادی، توسعه شورورزی با هدف تثبیت کانون های گرد و غبار در استان خوزستان- جفیر، توسعه انواع روش های فناورانه در تثبیت کانون های گرد و غبار در منطقه هندیجان استان خوزستان شروع کردیم که اکنون در حال انجامست.

ابراهیمی به اولویت بعدی کارگروه با هدف توسعه فناوری های حوزه گلخانه و افزایش بهره وری آب و ارتقا کیفیت محصولات اشاره نمود و گفت: این اولویت ها در کارگروه با حمایت از پروژه های طراحی و ساخت گلخانه های دریایی، طراحی و ساخت گلخانه های آب و انرژی (واترژی)، احداث گلخانه با سیستم تهویه، سرمایش و گرمایش زیرزمینی، توسعه فناوری سامانه های فرآوری و بازچرخانی زه آب گلخانه های هیدروپونیک و فراوری دستگاه های مانیتورینگ آنلاین و سیستم های مانیتورینگ هوشمند مورد پیگیری قرار گرفته که اکنون در حال انجام هستند.

توسعه فناوری نمک زدایی و تصفیه آب

ابراهیمی توسعه فناوری نمک زدایی و تصفیه آب را از دیگر برنامه های اولویت دار کارگروه اسم کرد و گفت: در این حوزه هم برنامه هایی چون توسعه فناوری نمک زدایی آب بدون پساب (ZLD)، تجاری سازی فناوری الکترودیالیز برای نمک زدایی آب تجاری سازی فناوری غشای سرامیکی سیلیکون کارباید، توسعه فناوری فراوری غشای میکروفیلتر و الترا فیلتر، تجاری سازی پمپ های فشار قوی برای اّب شیرین کن ها، توسعه فناوری غشای اسمز معکوس و مخازن تحت فشار و توسعه فناوری CDI برای تصفیه آب عملیاتی شده است.

دبیرکارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه نمود: توسعه بازار زنجیره ارزش پرورش آبزیان در قفس های دریایی و محیط های مداربسته در اولویت قرار گرفته است. برای پیشبرد آن هم اقدامات مختلفی، از جمله تجاری سازی و توسعه بازار براکت های قفس، توسعه فناوری تجاری سازی تورهای قفس، توسعه فناوری تجهیزات لازم برای مدیریت و پایش مزارع پرورش ماهی در قفس و توسعه فناوری روش های نوین مولدسازی، تکثیر و پرورش آبزیان دریایی پیگیری و اجرا شده است.

اجرای پروژه های کوچک مقیاس با هدف افزایش بهره وری آب

مشاور معاون علمی و فناوری با بیان اینکه توسعه روش های نوین کشاورزی حفاظتی به منظور مدیریت پایدار خاک و آب از دیگر کوشش های کارگروه است، بیان نمود: این هدف در کارگروه تخصصی آب، فرسایش و محیط زیست با حمایت از پروژه های توسعه فناوری طراحی و ساخت ماشین آلات کشت مستقیم، انجام مطالعات و تدوین انواع الگوهای کشت متناوب و اجرای کشاورزی حفاظتی در مزارع کشاورزی با اولویت مزارع دیم در حداقل 200 هکتار بوده که به نتیجه هم رسیده است.

وی اسم کرد: اجرای پروژه های کوچک مقیاس با هدف افزایش بهره وری آب در اراضی بیابانی و ایجاد اشتغال در منطقه ها کم برخوردار را هم در اولویت اجرا قرار گرفته است.

ابرهیمی گفت: حمایت از فراوری ارقام مقاوم به خشکی و کم آب بر و انواع لاین های گیاهی و جانوری، نهاده ها و بذور، توسعه محصولات زراعی و باغی پر بازده، توسعه فناوری استخرهای پرورش ماهی کوچک مقیاس، توسعه فناوری طراحی و ساخت گلخانه های کوچک مقیاس و ارتقای بهره وری اّب و افزایش فراوری انگور یاقوتی از جمله اقداماتی است که برای تحقق این هدف کارگروه اجرا شده است.

اجرای روش های فناورانه مدیریت مصرف آب

ابراهیمی اضافه نمود: حمایت از طراحی و فراوری سامانه های هوشمند و روش های فناورانه مدیریت مصرف آب در مزارع کشاورزی و فناوری فرآوری و ایجاد ارزش اضافه نموده انواع پسماندها را در کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری مورد پیگیری قرار دادیم، گفت: از جمله پروژه هایی که با حمایت معاونت علمی در این زمینه به نتیجه رسیده راه اندازی خط بازیافت پسماندهای الکترونیک و استحصال فلزات گرانبها، توسعه کارخانه فراوری غذای دام از سرشاخه های نیشکر با ظرفیت 50 هزار تن در سال، فراوری بستر کشت هیدروپونیک از ضایعات درختان خرما و فراوری انواع اوراق فشرده چوبی از ضایعات کشاورزیهستند.

وی با بیان اینکه از دیگر فعالیت های این کارگروه هم می توان به توسعه فناوری مرتبط با ابزارهای میزان گیری رطوبت و مولفه های آب و خاک، توسعه سیستم های مدیریت هوشمند کاربرد آب در مزرعه و ارزیابی اتوماتیک کنترل جریان آب برای مدیریت هوشمندانه آبیاری موجی اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1772

به "فعالیت 221 شرکت دانش بنیان در حوزه آب و محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت 221 شرکت دانش بنیان در حوزه آب و محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید