قدم زنان رو آینه صورتی کائنات (ویدئو)

به گزارش مجله کالارنا، دریاچه مهارلو صورتی است! انگار پر از آب هندوانه است.

قدم زنان رو آینه صورتی کائنات (ویدئو)

دریاچه مهارلو یکی از زیباترین دریاچه های ایران است! دریاچه ای صورتی که عین آینه همه چیز را بازتاب می دهد و آوازه همین بازتاب جادویی، مردمان زیادی را از گوشه و کنار جهان به استان فارس کشانده، تا با این پدیده جذاب و دیدنی عکس یادگاری بیندازند. با صفحه گردشگری مجله خبرنگاران همراه باشید تا با هم به آینه صورتی استان فارس سفر کنیم و از زیبایی های آن لذت ببریم.

دریاچه مهارلو کجااست؟

مهارلو در سمت جنوب شرقی شهر شیراز و 20 کیلومتری جهت جاده شیراز به فسا قرار گرفته است. این دریاچه، در مجاورت یک روستا به همین نام واقع شده، روستایی که قدمتش را به دوران صفویه نسبت می دهند و در قدیم به آن دشت گل می گفتند. جدای از دریاچه زیبای مهارلو، روستای مهارلو هم ظرفیت گردشگری بالایی دارد. این روستا در دامنه های جنوبی کوه های مرتفع زاگرس قرار گرفته است.

خانه های این روستا، طاق های بلندی دارند و پنجره های قوس دار آن ها جلوه زیبایی به آن ها داده است. باغ های پراکنده ای مملو از درختان بادام، انار و انجیر که در مجاورت چشمه آب معدنی روستا ایجاد شده ، بر زیبایی های مهارلو افزوده اند. بسیاری از اهالی روستا، عقیده دارند که آب این چشمه شفا بخش است و بسیاری از بیماری های پوستی را درمان می نماید.

در نزدیکی روستا، بقایای یک کاروانسرای مربوط به دوران صفوی به نام کاروانسرای شاه عباسی هم به چشم می خورد.

چطور برویم؟

وارد جاده شیراز به فسا شوید. با طی حدود 20 کیلومتر به ابتدای دریاچه خواهید رسید و اگر جهت را ادامه دهید، بعد از حدود 57 کیلومتر به روستای مهارلو خواهید رسید.

این دریاچه بانمک

دریاچه مهارلو در گذشته وسعت بسیار بیشتری نسبت به دریاچه کنونی داشته و امروزه به دلیل تغییرات اقلیمی و جوی در حال خشک شدن است. البته اقداماتی برای احیای دریاچه اجرا شده که تا حدودی به افزایش سطح آب آن یاری نموده است.

دریاچه مهارلو محل سکونت گونه های بسیاری از پرندگان مهاجر و غیر مهاجر است. می توان نام دریاچه نمک را هم بر این دریاچه گذاشت، چرا که آبی تقریبا شور دارد. به دلیل خشک شدن قسمت های زیادی از دریاچه، بستر بعضی نقاط آن از نمک پوشیده شده و به عنوان منبع تامین نمک شیراز از آن استفاده می گردد. مهارلو، یکی از جاذبه های طبیعی عجیب استان فارس است که با رنگ صورتی هندوانه ای جذابش، میزبان طبیعت گردان بسیاری از داخل و خارج از کشور است.

عمق دریاچه در بخش های مختلف آن متفاوت است و به بارش های جوی بستگی دارد. در بیشتر نقاط آن عمق آب حدود نیم متر است و در قسمت های عمیق، عمق سه متر را هم اندازه گرفته اند. آب این دریاچه از چند چشمه آب شیرین در شمال آن، بارش های باران و رودخانه های حمزه، خشک و سروستان تامین می گردد.

اشتباه نکنید! اینجا پر از آب هندوانه نیست

دریاچه مهارلو صورتی است. دست مثل اینکه مقدار زیادی آب هندوانه ببیند! اما اشتباه نکنید. این آب خوردنی نیست. در واقع آب دریاچه شور است. دلیل صورتی رنگ بودن آن هم به همین نمک موجود در آب بستگی دارد. میزان تبخیر آب این دریاچه بسیار بالا است. تبخیر شدید آب دریاچه مهارلو سبب شده است تا شوری آن به شدت افزایش یابد و نوعی جلبک دریایی قرمز رنگ به نام کشند قرمز در آن تکثیر گردد. رشد و تکثیر بیش از حد این جلبک در این دریاچه باعث شده است تا تمام آب آن به رنگ قرمز متمایل گردد و هیچ موجود زنده ای به جز یک نوع آبزی به نام آرتیما نتواند در آن زنده بماند.

ماهی گیری؟ عمراً

به دلیل شوری بیش از حد آب و همچنین تکثیر بیش از حد جلبک قرمز رنگ کشند قرمز در آن، هیچگونه ماهی در این دریاچه زندگی نمی نماید. اما در گوشه و کنار محیط این دریاچه، می توان خزندگانی نظیر مارمولک، سوسمار، مار و لاک پشت را مشاهده کرد. بعضی از دوزیستان نیز در مجاورت دریاچه زندگی می نمایند. دریاچه مهارلو، محل سکونت گونه های مختلفی از پرندگان مهاجر و غیر مهاجر است. حواصیل، لک لک، پلیکان، کشیم، باکلان، اگرت، فلامینگو، اردک، خوتکا، سارگپه و … از جمله پرندگانی هستند که در این دریاچه مشاهده می شوند.

نکات مهم هنگام بازدید

از آلوده کردن دریاچه با ریختن هر نوع زباله خودداری کنید. لوازم و نیازهای ضروری خودتان را همراه ببرید. آن حوالی امکانات رفاهی گردشگری خاصی وجود ندارد. تا می توانید عکس بیندازید و زیبایی های دریاچه را جاودانه کنید. افراد با نیازمندی های خاص نیز می توانند بدون هیچ مانعی از دریاچه دیدن نمایند و از زیبایی های آن لذت ببرند. این سفر برای خانواده های دارای فرزند اتیسم نیز مناسب به نظر می رسد.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 828

به "قدم زنان رو آینه صورتی کائنات (ویدئو)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدم زنان رو آینه صورتی کائنات (ویدئو)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید