محقق ایرانی پارچه ای با قابلیت فراوری برق عرضه کرد

به گزارش مجله کالارنا، سوزان دارابی محقق ایرانی مقیم سوئد پیروز به ابداع نخ های سلولزی رسانایی شده است که می توان از آن برای بافت پارچه هایی با قابلیت فراوری برق استفاده کرد.

محقق ایرانی پارچه ای با قابلیت فراوری برق عرضه کرد

وی که دانشجوی دکتری دانشکده شیمی و مهندسی شیمی در دانشگاه چالمرز سوئد است معتقد است در آینده با استفاده از این فناوری می توان لباس هایی فراوری کرد که علاوه بر گرم کردن افراد و حفاظت از بدن برای فراوری برق هم قابل استفاده خواهند بود.

دارابی در این مورد می گوید: موادی که در حال حاضر برای فراوری البسه رسانا مورد استفاده قرار می گیرند هم کمیاب بوده و هم در بعضی موارد سمی هستند، اما مواد مورد استفاده در این تحقیق هم ارگانیک و هم تجدیدپذیر هستند و لذا با استفاده از آنها می توان البسه الکترونیک فراوری کرد.

وی و همکارانش قبلاً با استفاده از الیاف ابریشمی هم پارچه قادر به فراوری برق ساخته بودند، اما معتقدند سلولز ظرفیت بسیار بیشتری برای این کار دارد. این فناوری مبتنی بر استفاده از نخ های سلولزی تهیه شده از چوب است که یک جوهر الکترونیکی آغشته به مواد رسانا که از نوعی پلیمر زیستی تهیه شده به آن اضافه می گردد. این پلیمر PEDOT:PSS نام دارد.

دارابی می گوید در صورت افزوده شدن نانوسیم های نقره ای به این ترکیب میزان رسانایی آن افزایش می یابد. نخ تهیه شده بدین شیوه را می توان با چرخ خیاطی بر روی انواع پارچه ها دوخت و این نخ ها در صورت قرار دریافت در معرض گرمای بدن برق فراوری می نمایند. نخ های یادشده اگر در معرض دمای 37 درجه سانتیگراد که دمای بدن است، قرار بگیرند، می توانند در حدود 0.2 میکرووات برق فراوری نمایند.

به گفته سوزان دارابی این نخ سلولزی می تواند کاربردهایی در پزشکی نیز داشته باشد و برای کنترل ساده شاخص های مختلف مربوط به سلامت به کار گرفته گردد. استفاده از این نخ ها فراوری البسه تجدیدپذیر را نیز تسهیل می نماید.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 1600

به "محقق ایرانی پارچه ای با قابلیت فراوری برق عرضه کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محقق ایرانی پارچه ای با قابلیت فراوری برق عرضه کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید