معرفی هواپیمای بوئینگ 737

به گزارش مجله کالارنا، امروز می خواهیم یکی از هواپیماهای محصول شرکت هواپیماسازی بوئینگ را به شما معرفی نماییم، هواپیمای بوئینگ 737 (Boeing 737). از این هواپیما 4 نسل مختلف به بازارهای جهانی و علی الخصوص ایران عرضه گشته است. این هواپیماها در ایران در شرکت های هواپیمایی مختلفی در حال استفاده است. آخرین مدلی که از این سری هواپیما به بازار عرضه گشته است، هواپیمای بوئینگ 737 max است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر تاریخچه، اطلاعات و مختصات این هواپیما را به اتفاق یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی هواپیمای بوئینگ 737

تاریخچه ساخت و شکل گیری هواپیمای بوئینگ 737

هواپیماهای بوئینگ از خانواده مدل 737، یکی از هواپیماهایی با کاربرد مسافربری است که دارای بدنه و جثه ای نسبتا کوچک، باریک پیکر و تک راهرو است.

امروزه ما بیشتر مسافرت هایمان رابا هواپیماهای پهن پیکر انجام می دهیم که هم تکنولوژی به روزتر دارند و هم مدرن ترند اما این هواپیمای بوئینگ از جمله هواپیماهای باریک پیکر است که نسل آن تا 4 هواپیما نیز ادامه یافت.

هواپیما بوئینگ 737 در بین جوامع هواپیمایی و جهانی به بچه کمپانی بوئینگ و یا به زبانی ساده تر به بچه بوئینگ معروف است.

همانطور که حدس آن برای شما است و کاملا واضح و مبرهن است، این هواپیما یکی از ساخته های شرکت هواپیماسازی بوئینگ است.

طراحی و ساخت این هواپیما در سال 1964 پس از طراحی آن اجرا شد. این هواپیما برای اولین بار در تاریخ 9 آوریل سال 1967 به پرواز در آمد.

دراوائل این هواپیما با مدل ابتدایی این هواپیما که کارایی زیادی داشت و همچنین محبوب بسیاری از شرکت های هواپیمایی بود، طی مدت زمانی بسیار کوتاه با مدل بزرگ تری نسبت به مدل اولیه از این هواپیما جایگزین شد.

در حدود یک سال پس از اولین پرواز این هواپیما و با به کارگیری این هواپیما در ناوگان هواپیمایی شرکت هواپیمایی و مسافربری لوفت هانزا این هواپیما بالاخره به کاربری تجاری و مسافربری خود رسید.

شاید برای شما جالب است بدانید که تا به الان بیش از 8 هزار مورد سفارش ساخت هواپیمای بوئینگ 737 در نسل های تازه آن به این شرکت آمریکایی داده شده است که البته بیشتر از 6 هزار فروند از این هواپیماها تا به الان ساخته شده و یا تحویل داده شده و یا آماده تحویل شده است. در ایران نیز تا حال حاضر 3 شرکت هواپیمایی کاسپین ایر، شرکت هواپیمایی آسمان و در آخر شرکت هواپیمایی آتا ایر از هواپیماهای بوئینگ 737 در ناوگان هوایی خود استفاده می نمایند.

حال به بررسی برخی از مشخصات فنی هواپیماهای بوئینگ می پردازیم. یکی از مدل های این هواپیما که در ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته است، برای تردد و پرواز در مسیرهایی با برد کوتاه طراحی شده اند.

این هواپیماهای نسبتا کوچک و باریک پیکر، قابلیت حمل 130 الی 189 نفر مسافر را در خود دارد. بوئینگ 737 به 2 موتور توربوفن مجهز است.

نسل تازه این هواپیما با تیراژ 50 فروند در هر سری تحویل و سفارش، قرار است تا نقش بسیار مهمی را در حمل و نقل هوایی کشورهایی که از این هواپیما استفاده می نمایند، ایفا نماید.

البته مجددا یادآوری می نماییم که مدل های مختلفی از هواپیمای 737 به وسیله شرکت هواپیماسازی بوئینگ ساخته می شود که به طور طبیعی مشخصات فنی متفاوتی چه در زمینه موتور و چه در زمینه بدنه و امکانات داخلی آن را ارائه می دهند.

اما 737 کوتاه برد و با بدنه میانه که پیمایشی برابر با حداکثر 4688 کیلومتر دارند را به راحتی می توانند برای پرواز های منطقه ای کوتاه برد نیز به کار گرفته شوند.

نکته ای که درباره این مدل هواپیما گفتنی است این است که این هواپیماها به وضوح کاربردی هستند و کاربرد آن ها مسلما تنها محدود به پروازهای داخلی و یا کوتاه برد در مسیرهای کوتاه منطقه ای نخواهد بود. 2 موتور توربوفن این هواپیما در زیر بال های آن قرار گرفته اند.

از جمله حقایقی که درباره بوئینگ 737 وجود دارد و دانستن آن برای شما می تواند جالب باشد این است که برای بوئینگ 737 و به همراه آن بوئینگ 777 توانستند در دوران بحران مالی گسترده در جهان از شرکت هوایپماسازی رقیب خود کمپانی ایرباس بسیار پیروز ترعمل کردند.

این هواپیماهای بوئینگ در تقابل با هواپیمای ایرباس 380 توانستند بسیار پیروز تر عمل نمایند.

این هواپیماها در واقع اولین هواپیماهای جهان به حساب می آیند که با طراحی تمام کامپیوتری به بازارهای جهانی عرضه شدند.

تمامی سیستم عامل های این هواپیماها به وسیله نرم افزارهای مهندسی پیشرفته ای نظیر کتیا شکل گرفته شده اند.

موتورهای هواپیمای بوئینگ 737 در زمان ساخت و ارائه شان به عنوان یکی از بزرگ ترین و قدرتمندترین موتورهای استفاده شده بر روی یک هواپیمای تجاری به حساب می آمدند و از این حیث نیز رکورددار محسوب می شدند.

البته دراین زمینه بوئینگ 777 با دارا بودن موتورهای دوگانه ای که در آن تعبیه شده بود، از نوع هواپیمای 737 بسیار مجهزتر است اما به هر حال با هواپیمای هم نسل خود یعنی هواپیمای ایرباس بسیار موتورهای قوی تری را دارا می باشد.

اما با این حال هواپیماهای 737 و 777 بوئینگ با هم اختلاف هیا بسیاری نیز دارند که نباید از آن ها چشم پوشید.

از نظر اختلاف ابعادی بدنه بین هواپیمای بوئینگ 777 و هواپیمای بوئینگ 737 بیان این نکته کافی است که قطر موتور فوق العاده مجهز و قدرتمند جنرال الکتریک 90B بسیار بیشتراز قطر بدنه هواپیمای 737 همین کمپانی می باشد.

فاصله نوک دو بال یکی از مدل های 4 گانه این هواپیما نیز از هم 28.4 متراست و طول بدنه آن به طور میانه از 30.5 متر و ارتفاع آن از 11.3 متری نیز می باشد.

بوئینگ 737 همانطور که گفتیم 130 نفر ظرفیت مسافر را در خود دارد. این هواپیما بیش از 84/0 ماخ که برابر با890 کیلومتر بر ساعت می باشد، سرعت دارد و محدوده پرواز آن بیش اط 4688 کیلومتری است.

این هواپیما به عنوان یکی از کاراترین هواپیماهای مسافربری ساخته شده به وسیله شرکت هواپیماسازی بوئینگ می باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 7 فروردین 1401 بروزرسانی: 7 فروردین 1401 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2064

به "معرفی هواپیمای بوئینگ 737" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی هواپیمای بوئینگ 737"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید