پیشرانه نو تیبا چه مشخصاتی دارد؟

به گزارش مجله کالارنا، پیشرانه نو تیبا از سوی مگاموتور معرفی گردید. این پیشرانه نسخه تقویت شده پیشرانه کد M15 سایپا است. این پیشرانه چه مشخصاتی دارد و روی کدام خودروها نصب خواهد شد؟

پیشرانه نو تیبا چه مشخصاتی دارد؟

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: پیشرانه M15 سایپا خود نسخه تقویت شده پیشرانه پراید است که با هزار و 500 سی سی حجم قادر به فراوری 87 اسب بخار قدرت و 126 نیوتون متر گشتاور است.

مگا موتور با ارتقای این پیشرانه هشت سوپاپ پیروز شده قدرت و گشتاورش را اندکی بهبود ببخشد.

هشت سوپاپ بودن یکی از بزرگ ترین ضعف های این پیشرانه است چرا که قدرت هشتاد و هفت اسب بخار برای پیشرانه ای با حجم هزار و 500 سی سی عدد پایینی به شمار میرود.

ویدیوی این گفت و گو را در یوتیوب دیدن کنید:

اما پیشرانه نو تیبا چه مشخصات فنی دارد؟

قدرت و گشتاور بیشتر در عین کاهش مصرف سوخت

پیشرانه نو تیبا در مگاموتور

مجتبی آقا محمدی مدیر بخش طراحی و توسعه موتور شرکت مگاموتور در مصاحبه اختصاصی درباره پیشرانه نو تیبا، به خبرنگاران گفت: پیشرانه M15 تیبا با هدف افزایش کارایی و کاهش مصرف سوخت مورد بهینه سازی نهاده شد. با انجام این بهینه سازی، قدرت از حدود 82 اسب بخار به 90 اسب بخار و گشتاور از 127 نیوتون متر به 136 نیوتون متر ارتقا یافته، در حالی که مصرف سوخت هم پنج درصد کاهش داشته است.

مجتبی آقا محمدی در زمینه تغییراتی که برای افزایش کارایی پیشرانه اجرا شده است، نیز گفت: برای رسیدن به کارایی بهتر، قطعه سر سیلندر موتور که در حقیقت هسته اصلی آن است را از نو طراحی کردیم. پورت هوا، پورت دود و محفظه احتراق را هم براساس شرایط احتراق بهتر باز طراحی نموده و منیفولد هوا هم براساس شرایط نو سرسیلندر و عملکرد پیشرانه کاملا تیون شده است. منیفولد دود هم برای اخذ آلایندگی یورو پنج، از چدن به استیل تغییر نموده است.

آقا محمدی توضیح داد: اعمال این تغییرات و افزودن ماژول VVT به سر سیلندر، منجر به کاهش مصرف سوخت پنج درصدی این پیشرانه شده است.

آیا راننده می تواند تغییرات پیشرانه نو را زیر پای خود حس کند؟

آقامحمدی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرنگاران که آیا راننده می تواند تغییرات پیشرانه را زیر پای خود حس کند پاسخ داد: بله حتما همینطور خواهد بود. به علت افزایش گشتاور دور پایین، راننده در آغاز حرکت می تواند شتاب و لذت بیشتری را تجربه کند.

علاوه بر افزایش شتاب خودرو به علت افزایش گشتاور، راننده می تواند به سرعت های بالاتری هم دست پیدا کند چرا که قدرت خودرو هم افزایش پیدا نموده است.

عملکرد این پیشرانه چقدر بهتر شده و روی چه محصولاتی نصب خواهد شد؟

آقا محمدی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرنگاران مبنی بر اینکه عملکرد پیشرانه نو چقدر بهتر شده و روی چه محصولاتی نصب خواهد شد پاسخ داد: با استفاده از ماژول VVT پیروز شدیم گشتاور دور پایین (Lowin Tourq) را از 113 نیوتون متر به 119 نیوتون متر ارتقا دهیم که در بحث رفتار آغاز حرکت خودرو اثر بسیار مثبتی داشته است.

این مقام مسپول در مگاموتور توضیح داد: بر اساس سیاست گروه خودروسازی سایپا مبنی بر افزایش کارایی و کاهش مصرف سوخت محصولات، این پیشرانه در ابتدای سال آینده روی محصولات نو پلت فرم X200 سایپا مانند سهند و اطلس به عنوان محصولات پیشرو نصب خواهد شد. این پیشرانه در ادامه روی سایر محصولات سایپا مانند کوییک و سایپا هم نصب خواهد شد.

منبع: بیت ران
انتشار: 10 آذر 1401 بروزرسانی: 10 آذر 1401 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2235

به "پیشرانه نو تیبا چه مشخصاتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرانه نو تیبا چه مشخصاتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید