کرم ضد آفتاب را قبل از مرطوب کننده بزنم یا بعد از آن؟

به گزارش مجله کالارنا، معمولا یک روتین پوستی شامل چند محصول مختلف است. از برخی از این محصولات می توانید بسته به اهداف خود صرف نظر کنید، اما مرطوب کننده و ضدآفتاب هر دو ضروری هستند. چه بیرون بروید و چه روز خود را در داخل خانه سپری کنید، برای کسب بیشترین فایده از محصولات مراقبت از پوست باید بدانید که چگونه و چه زمانی از آن ها بهره ببرید. اگر نحوه استفاده از ضد آفتاب را نمی دانید یا هنوز مطمئن نیستید که ابتدا باید مرطوب کننده بزنید یا ضدآفتاب، توصیه می کنیم مقاله امروز خبرنگاران مگ را از دست ندهید.

کرم ضد آفتاب را قبل از مرطوب کننده بزنم یا بعد از آن؟

انواع ضدآفتاب

ضدآفتاب ها انواع مختلفی دارند. این محصولات از نظر ترکیب، نحوه عملکرد در برابر نور خورشید و افرادی که می توانند از آن ها استفاده نمایند، با هم تفاوت دارند. به طور کلی، ضدآفتاب های رایج را می توان به دو گروه طبقه بندی کرد:

1. ضدآفتاب شیمیایی

ضدآفتاب های شیمیایی حاوی موادی مانند اکسی بنزون، آزوبنزون، اکتیسالات و… هستند. این محصولات از موادی تشکیل شده اند که اشعه ماوراء بنفش خورشید را بعد از جذب به گرما تبدیل نموده و سپس آن را از سطح پوست آزاد می نمایند.

فرمولاسیون ضدآفتاب های شیمیایی به صورتی طراحی شده است که به سرعت جذب پوست شوند و در برابر آب مقاوم باشند. بنابراین، اگر شنا می کنید یا فعالیت های دیگری انجام می دهید که باعث تعریق زیاد می شوند، ضدآفتاب شیمیایی برترین عملکرد را برای شما دارد.

2. ضدآفتاب فیزیکی

ضدآفتاب فیزیکی که به آن ضدآفتاب مینرال یا معدنی هم گفته می گردد، از ترکیباتی مثل دی اکسید تیتانیوم و زینک اکسید تشکیل شده است. ضدآفتاب های فیزیکی به عنوان یک سپر محافظ عمل می نمایند. به عبارت دیگر، مانند آینه اشعه های مضر خورشید را منعکس می نمایند و به آن ها اجازه نمی دهند وارد پوست شوند. اما ممکن است کمی روی پوست احساس سنگینی ایجاد نمایند و رنگ سفیدی روی آن باقی بگذارند.

اگر پوست حساسی دارید، ضدآفتاب های فیزیکی می توانند انتخاب خوبی برای شما باشند. آن ها روی سطح پوست قرار می گیرند و به همین علت آن را کمتر تحریک می نمایند.

اول مرطوب نماینده بزنیم یا ضد آفتاب؟

این یکی از سوالات رایجی است که درباره نحوه استفاده از ضد آفتاب مطرح می گردد. پاسخ به این سوال در درجه اول به نوع ضدآفتابی که استفاده می کنید بستگی دارد.

بیشتر متخصصان به شما توصیه می نمایند که از ضدآفتاب شیمیایی مستقیما روی پوست بهره ببرید. این کار به جذب بهتر مواد موجود در ضدآفتاب یاری می نماید و اثربخشی آن را برای محافظت از پوست افزایش می دهد. اگر قبل از کرم ضدآفتاب شیمیایی از مرطوب نماینده بهره ببرید، مرطوب نماینده به عنوان یک مانع عمل نموده و از رسیدن کرم ضدآفتاب به پوست شما و عملکرد موثر آن جلوگیری می نماید.

نحوه استفاده از ضد آفتاب فیزیکی فرق دارد. از آنجا که ضدآفتاب های فیزیکی به عنوان یک سد محافظ اشعه خورشید را از روی پوست منعکس می نمایند، منطقی است که از آن ها به عنوان بالاترین لایه بهره ببرید. اگر ضدآفتاب فیزیکی دارید، قبل از مالیدن آن روی پوست از مرطوب نماینده و سایر محصولات مراقبت از پوست بهره ببرید.

چقدر فاصله بین استفاده از ضدآفتاب و مرطوب نماینده در نظر بگیریم؟

مرطوب نماینده و ضدآفتاب هر کدام نقش منحصر به فردی در مراقبت از پوست شما دارند. مرطوب نماینده از کاهش رطوبت پوست جلوگیری می نماید، در حالی که کرم ضدآفتاب از شما در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می نماید. به همین علت، برای اینکه هر دو محصول عملکرد موثری داشته باشند، باید از آن ها به درستی بهره ببرید.

چه ابتدا مرطوب نماینده بزنید و چه اول به سراغ ضدآفتاب بروید، باید بین زمان استفاده از آن ها 15 تا 20 دقیقه فاصله در نظر بگیرید. این کار به محصول اول اجازه می دهد که قبل از استفاده از محصول دوم، به طور کامل جذب پوست گردد. به این ترتیب مرطوب نماینده یا ضد آفتاب هیچ گونه تداخلی در عملکرد یکدیگر ایجاد نخواهند کرد.

چند نکته مهم درباره نحوه استفاده از ضد آفتاب

در هنگام خرید ضدآفتاب و استفاده از آن به نکات زیر توجه کنید:

  • استفاده از کرم ضدآفتاب باید بخش جدایی ناپذیر روتین پوستی شما باشد. حتی اگر قصد دارید برای مدت کوتاهی بیرون از خانه باشید، خوب است از ضدآفتاب بهره ببرید. کرم ضدآفتاب را روی پوست تمیز و خشک بمالید.
  • ضدآفتابی خریداری کنید که SPF آن حداقل 30 باشد. ترجیحا ضدآفتاب های مقاوم در برابر آب را انتخاب کنید.
  • بهتر است یک ضد آفتاب طیف گسترده (broad-spectrum) خریداری کنید که هم اشعه UVA و هم اشعه UVB را مسدود کند. اشعه ماوراء بنفش خورشید بر اساس طول موج به سه نوع اصلی تقسیم می گردد: UVB ،UVA و UVC. پرتوهای UVA طول موج بیشتری دارند و باعث ایجاد علائم پیری پوست می شوند (مانند چین و چروک و لکه های خورشید)، در حالی که پرتوهای UVB طول موج کوتاه تری دارند و مسؤول آفتاب سوختگی هستند.
  • از ضدآفتاب در تمام طول سال بهره ببرید. اشعه مضر خورشید حتی در روزهای ابری هم می تواند به پوست شما نفوذ کند. اشعه ماوراء بنفش نه تنها باعث آسیب دیدگی پوست می گردد و شما را مسن تر از سن خود نشان می دهد، بلکه خطر ابتلا به سرطان پوست را بالا می برد.
  • محصولات چندکاره را با دقت خریداری کنید. ممکن است بخواهید برای جلوگیری از سردرگمی و بعلاوه صرفه جویی در وقت و هزینه خود، محصولی را انتخاب کنید که هم ضدآفتاب باشد و هم خاصیت مرطوب نمایندگی داشته باشد. در هنگام خرید چنین محصولی حتما مطمئن شوید که از SPF کافی برای محافظت از پوست شما در فضای باز برخوردار باشد.
  • از ضدآفتاب های مخصوص بدن برای صورت استفاده نکنید. پوست صورت با پوست سایر نواحی بدن فرق دارد. کرم ضدآفتابی که برای بدن طراحی شده است غالبا چرب است که این برای صورت ایدئال نیست. در مقابل، ضدآفتاب مخصوص صورت می تواند بدون مسدود کردن منافذ پوست یا چرب کردن بیش از حد آن، احتیاج شما را برآورده کند.

کلام پایانی

معمولا همه محصولات مراقبت از پوست، از جمله مرطوب نماینده ها و ضدآفتاب ها، متناسب با انواع پوست طراحی شده اند و حاوی مواد مختلفی هستند. برای تایید نحوه تعامل آن ها با یکدیگر و تاثیری که روی عملنمودهای هم دارند، به مطالعات بیشتری احتیاج است. صرف نظر از این موضوع، توصیه می کنیم که برای داشتن پوست سالم و زیبا و جلوگیری از بروز علائم پیری زودرس، استفاده از ضدآفتاب و مرطوب نماینده را جدی بگیرید و هیچ یک از آن ها را از برنامه روتین خود حذف نکنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: skinkraft, realsimple, verywellhealth

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 تیر 1402 بروزرسانی: 9 تیر 1402 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2329

به "کرم ضد آفتاب را قبل از مرطوب کننده بزنم یا بعد از آن؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرم ضد آفتاب را قبل از مرطوب کننده بزنم یا بعد از آن؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید