کشف آثار 2 هزارساله در تونل های مترو در یونان (تور یونان ارزان)

به گزارش مجله کالارنا، در پی ساخت متروی تسالونیکی، گنجینه های باستان شناسی بیشماری از گذشتۀ باستانی این شهر کشف شده است.

کشف آثار 2 هزارساله در تونل های مترو در یونان (تور یونان ارزان)

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

خبرنگاران | شهر تسالونیکی حدود سال 315 پیش از میلاد به وسیله شاه کاساندر مقدونی تاسیس شد. او نام همسرش سالونیک یا تِسالونیکی که خواهر ناتنی اسکندر مقدونی بود را روی این شهر گذاشت. این شهر بندر اصلی نواحی مقدونیه و تراکیه در یونان امروزی بود. پس از سقوط پادشاهی مقدونیه در 168 پیش از میلاد، نام این شهر به وسیله جمهوری روم به سالونیکا تغییر یافت و به یک مرکز تجاری مهم در جاده ایگناتیا تبدیل شد؛ یک جاده رومی که بیزانتیوم (قسطنطنیه) را به دراج وصل می کرد.

به گزارش خبرنگاران ؛ با تقسیم امپراتوری روم به یک حکومت چهار نفری به وسیله امپراتور دیوکلسین در سال 293 پس از میلاد، تسالونیکی مرکز قلمرویی به حاکمیت گالریوس ماکسیمیانوس سزار شد که ساختمان های عمومی و دولتی زیادی از جمله یک کاخ امپراتوری، یک میدان اسب دوانی نو، یک طاق پیروزی و یک آرامگاه بزرگ را تاسیس کرد. از نخستین سال های امپراتوری بیزانتین، تسالونیکی پس از قسطنطنیه، دومین شهر در امپراتوری در نظر گرفته میشد که در اواسط قرن دوازدهم پس از میلاد تحت حاکمیت امپراتوران کُمنُن 150000 نفر جمعیت داشت.

حالا در جریان ساخت ایستگاه های ونیزلوس و ایاصوفیه در متروی نو تسالونیکی که در محدوده مرکز تاریخی شهر واقع است، بیش از 130 هزار گنجینه باستان شناسی از دوره های مختلف تاریخ تسالونیکی کشف شده است. مترو محور خیابان تاریخی اصلی را از میان تسالونیکی دنبال می نماید. تیم حفاری در ایستگاه ونیزلوس یک دکومانوس (جاده شرق به غرب که یکی از بزرگراه های اصلی شهر بود)، همینطور یک خیابان رومی و بقایای معماریِ سازه های قرن پانزدهم تا هفدهم را کشف نموده است.

حفاری های ایستگاه ایاصوفیه، پی ریز ی های سازه های یونانی باستان و رومی را آشکار نموده است، سازه هایی از قبیل: نیمفئوم، یک میدان با سنگفرش مرمر، یک موزاییک بزرگ با الگو های هندسی، یک جاده سنگفرش شده با ردیفی از ستون ها، یک حمام با سیستم هایپوکاست (فضای کوتاه زیر کف اتاق که در زمستان هوای گرم در آن می دمیدند) و ردیفی از مغازه ها و کارگاه های دوره بیزانتین.

سال گذشته تعداد زیادی از باستانشناسان و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ باستانی در یونان با امضای نامه ای نسبت به خطر احداث مترو برای آثار تاریخی تسالونیکی هشدار دادند.

منبع: heritagedaily

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 23 دی 1401 بروزرسانی: 23 دی 1401 گردآورنده: kalarena.ir شناسه مطلب: 2258

به "کشف آثار 2 هزارساله در تونل های مترو در یونان (تور یونان ارزان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آثار 2 هزارساله در تونل های مترو در یونان (تور یونان ارزان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید